یک نکته از این معنی

نشر کتاب به مثابه صنعت

تصور از نشر به عنوان مقوله‌ای صرفا فرهنگی، یکی از پیش‌فرض‌های غلط است که سال‌هاست نگرش دنیا نسبت به آن تغییر یافته است. روزگاری رشد فرهنگ و هنر در گرو حمایت‌های دولتی بود، اما این تعریف 40 یا 50 سال پیش تغییر کرد. اگر نشر بخواهد روی پای خود بایستد و به پیشرفت همه‌جانبه دست یابد، باید در تعریف خود به عنوان یک حوزه صرفا فرهنگی بازبینی کند و این تعریف را ارتقا بخشد. در حوزه نشر برای پیشرفت باید به قوانین سالم اقتصادی که عرضه و تقاضا از مهم‌ترین آنهاست، با نگاهی عمیق‌تر و جدی‌تر نگریست.
کد خبر: ۹۰۰۶۹۷

اختصاص یارانه دولتی به حوزه نشر، مقدمات اقتصاد ناسالم و عقب‌ماندگی در این حوزه را فراهم می‌آورد. وقتی نشر، یارانه دریافت می‌کند، از نظر اقتصادی عقب می‌ماند و از نظر فرهنگی باید تابع نظر یارانه‌دهندگان باشد. نشر باید از یک عرصه فرهنگی تکامل پیدا کند و به صنعتی تبدیل شود که بتواند تولید اقتصادی و گردش مالی قابل توجهی داشته باشد.

صنعت نشر ایران نیازمند پیشرفت است و نه رشد کمی. اختصاص یارانه به نشر فقط می‌تواند به رشد کمی، تولید، عرضه و افزایش عنوان‌های کتاب‌ها کمک کند، اما نمی‌تواند به پیشرفت بینجامد. دولت به جای پرداخت یارانه به نشر باید سیاست‌هایی اتخاذ کند که به ارتقای سطح تقاضا از سوی جامعه کمک کند. دولت می‌تواند با راهکارهای مختلف از جمله تبلیغات، آگاهی‌بخشی، آموزش، بسترسازی و ایجاد زیرساخت‌ها از صنعت نشر حمایت کند و به جای بالا بردن تولید، تقاضا را بالا ببرد.

هر نشری یک بنگاه اقتصادی مستقل به شمار می‌رود. کارگزاران باید به این باور برسند و نشر را به عنوان یک صنعت بپذیرند؛ زیرا کتاب اگرچه یک کالای فرهنگی است، اما مراحل و مسیر ساخت این کالا به طور کامل صنعتی و چرخه تولید آن چرخه‌ای تجاری است. بنابراین حتما باید نیاز را دریابیم و سپس دست به تولید و نشر بزنیم. از این‌رو باید برای شناخت نیاز جامعه و ایجاد تقاضا گام برداشت، نه افزایش تولید.

پدرام پاکآیین

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها