جزئیات مرگ 3 جوینده عتیقه در تونل 25 متری

6 ماه حفاری برای رسیدن به تپه گنج

نقشه شش ماهه پیرمرد و دو همدستش برای رسیدن به تپه پر از گنج پایان شومی داشت. جویندگان گنج در تونل 25 متری دچار گازگرفتگی شده و قبل از رسیدن به اشیای عتیقه جان باختند.
کد خبر: ۸۹۹۰۱۱

حسن عزیزی، مسئول پایگاه امدادی اورژانس شهرستان سر پل ذهاب دراین باره به جام‌جم گفت: ساعت 13 و 53 دقیقه شنبه ماموران اورژانس از طریق تماس پلیس در جریان حادثه گرفتار شدن افرادی در داخل یک تونل در یکی از محله‌های سر پل ذهاب قرار گرفتند.

با حضور امدادگران در محل، زنی 60 ساله سراسیمه به آنها مراجعه کرد و گفت شوهرش همراه داماد خانواده و مردی که دوستشان است برای یافتن گنج به داخل تونلی که در ویلایی قدیمی حفر کرده‌اند، رفته اما دیگر بازنگشته‌اند.

وی اضافه کرد: زمانی که امدادگران اورژانس و هلال‌احمر وارد محل مورد نظر شدند، مشاهده کردند در یکی از اتاق‌خواب‌های این خانه قدیمی تونلی به عمق 4 متر حفر شده است. در دو اتاق دیگر این خانه نیز گونی‌هایی پر از خاک روی هم گذاشته شده و پشت آن پر از خاک بود.

وقتی امدادگران وارد تونل شدند، دریافتند طول آن زیاد است و به‌دلیل تاریک بودن تونل و هوای نامناسب عملیات متوقف شد. همچنین دو امدادگر هلال‌احمر دچار تنگی‌نفس شدند. در ادامه یکی از افراد بومی منطقه به کمک امدادگران هلال‌احمر پرداخت و برای کمک به آنها وارد تونلی شد که طول آن به حدود20 تا 25 متر می‌رسید. این عملیات ادامه داشت تا این‌که گروه دیگری از امدادگران متوجه شدند انتهای این تونل به منطقه قلعه گبری سر پل ذهاب می‌رسد. بنابراین به موازات بخشی که احتمال می‌رفت انتهای تونل باشد چاهی حفر کردند، اما نتوانستند به تونل اصلی راه پیدا کنند.

مسئول پایگاه امدادی اورژانس شهرستان سر پل ذهاب خاطرنشان کرد: امدادگران هلال‌احمر همراه مرد بومی که به کمکشان شتافته بود و اطلاعاتی که خانواده افراد گرفتار شده در اختیارشان قرار داده بودند، به عملیات ادامه دادند و در تلاش بودند بتوانند مردان گرفتار شده را زنده از تونل خارج کنند، اما هر چه بیشتر تلاش می‌کردند احتمال زنده پیدا کردن آنها کمتر می‌شد. سرانجام ساعت 20 امدادگران توانستند اولین نفر از افراد گرفتار شده در تونل را پیدا و مرد 60 ساله را از تونل خارج کنند. پس از معاینه مشخص شد این مرد بر اثر گازگرفتگی جان‌باخته است.

عزیزی ادامه داد: ساعت 20 و 45 دقیقه امدادگران نفر دوم و ساعاتی بعد آخرین نفر را در حالی یافتند که هر دو بر اثر گازگرفتگی ناشی از حفر تونل فوت کرده بودند. اجساد این دو نفر با هماهنگی قضایی به پزشکی قانونی منتقل شد.

بررسی‌ها در انتهای خروجی این تونل حفر شده نشان می‌داد که این افراد در آنجا موتور آبی هم نصب کرده بودند تا بتوانند آب چاهی را که به آن رسیده بودند، خارج کنند.

وی اضافه کرد: همسر پیرمرد فوت شده در اظهاراتش به اهالی و پلیس گفته بود که اعضای خانواده‌اش در جست‌وجوی گنج بوده‌اند و چند ماهی بوده که حفر تونل را آغاز کرده بودند. این زن مدعی بود چند بار داخل تونل رفته و برای آنها غذا برده بود این درحالی است که همسایه‌ها هم گفتند چند بار افراد غریبه را دیده‌اند که به این خانه قدیمی در رفت و آمد بوده و حتی کامیون‌هایی را دیده‌اند که برای خارج کردن خاک از این خانه قدیمی به اینجا آمده بودند.

همچنین صاحب خانه ویلایی هم گفته بود خانه‌اش را شش ماه پیش به آنها اجاره داده بود. او حدود چهار ماه قبل که برای سرکشی به خانه‌اش رفته بود متوجه شده که مرد مستاجر در اتاق خواب حفاری کرده است. زمانی که موضوع را جویا شده وی مدعی شده اتاق خواب به‌دلیل رطوبت قابل استفاده نیست. بنابراین قصد مرمت آنجا را داشته است.

قدمت سر پل ذهاب به بیش از 2800 سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد و سابقه سکونت در آن به دوران نوسنگی بازمی‌گردد. این قدمت براساس مطالعه آثار باستانی و کتیبه‌های موجود از قبیل کتیبه و سنگ نوشته آنوبانی نی پادشاه لولوبی‌ها که بر سینه رشته کوه زاگرس و دکان داوود، طاق‌گرا و ده‌ها اثر باستانی و تاریخی دیگر حک شده، براحتی قابل استخراج و مشاهده است.

معصومه ملکی

حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها