گفت‌وگو با ستاره تیم گاز که قهرمان رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال شد

سعیده عِلی: چشم انتظار تائید فیبا هستیم

بدون شک یکی از چهره‌های شاخص رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال کسی نیست جز بازیکن شماره 6 تیم گاز تهران؛ سعیده عِلی. سعیده که از بازیکنان تاثیرگذار تیم ملی بسکتبال هم به شمار می‌رود همان راهی را می‌رود که سال‌ها پیش از این مادرش در رشته بسکتبال طی کرد. او با الگو قراردادن مادر و خواهرانش حالا به یکی از بازیکنان تاثیرگذار تیم ملی بدل شده است.
کد خبر: ۸۹۸۲۸۷

او که متولد سال 64 است در 15 سالگی به طور رسمی فعالیت حرفه‌ای خود را در بسکتبال آغاز کرد. چند سال بعد هم در 20 سالگی وارد تیم ملی بزرگسالان شد و همان سال اول توانست همراه تیم در تورنمنت غرب آسیا رتبه چهارم را به دست آورد. سعیده عِلی که تحصیلکرده رشته جامعه‌شناسی ورزش است، حدود 10 سال است عضو تیم ملی است. قهرمانی تیم گاز در لیگ برتر بسکتبال در آخرین روزهای سال 94، بهانه خوبی بود برای همصحبت شدن با این بازیکن موفق.

لیگ؛ در حال رشد

لیگ بانوان هر سال بهتر از سال قبل برگزار می‌شود و ما شاهد مسابقات پرهیجان‌تری در این رقابت‌ها هستیم. شاید یکی از دلایل آن ورود بازیکنان جوان به رقابت‌های لیگ و جوانگرایی تیم‌هاست. ما در رقابت‌های فصل گذشته شاهد بودیم تیم‌های جوانتر مانند ذوب‌‌آهن و کوشا با چه قدرت و انگیزه‌ای در مقابل تیم‌های با تجربه ظاهر می‌شدند که خود این موارد حاکی از روال رو به رشد بسکتبال بانوان است.

فینال تماشایی

بعد از سال‌ها که همیشه شاهد فینال‌هایی یک طرفه در لیگ بسکتبال بودیم و یک تیم با اختلاف زیاد قهرمان می‌شد، این بار هر دو تیم گاز و کوشا ارائه‌کننده دیداری حساس و نفسگیر بودند که در پایان با برتری 74 بر 73 گاز همراه بود و ما توانستیم با امتیازی که مونا بهبهانی در ثانیه آخر گرفت و تاکتیک مربی این لیگ را بدون باخت تمام کنیم.

سورپرایز هواداران

بازی‌های لیگ بخصوص فینال خاطره‌ای زیبا در ذهن بازیکنان به دلیل حضور پُرشور و بی‌سابقه هواداران بسکتبالیست باقی گذاشت. حمایت مردم از هر دو تیم گاز و کوشا به اندازه‌ای زیاد بود که همه بازیکنان تحت تاثیر قرار گرفته بودند و همان جا خدا را شکر کردم که بسکتبال به روزهای اوج خود برمی گردد.

در لیگی که گذشت هوادارانی داشتیم که در فینال رفت ما را سورپرایز کرده و برای حمایت تا اصفهان آمده بودند و این مردم با حمایت و انگیزه‌ای که به ما دادند ما را شرمنده خود کردند.

تاثیر حامی مالی

به قدری من در مصاحبه‌هایم از تاثیر مثبت حضور اسپانسر صحبت کرده ام که همه از این مشکل مطلع شده‌اند، اما واقعا شاهد هستیم که برخی تیم‌ها بازیکن خارجی ندارند زیرا بودجه کافی ندارند، زمان تمرین کم دارند زیرا ‌بودجه‌ای برای گرفتن سالن ندارند، بدنسازی خوبی ندارند، زیرا بودجه آوردن مربی خوب ندارند. با در نظر گرفتن این کاستی‌ها باید اذعان کرد که وجود اسپانسر می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در لیگ بانوان داشته باشد.

سرباز همیشه آماده

متاسفانه فدراسیون جهانی بسکتبال سال‌هاست با لباس‌های ما مشکل دارد و آنها را تائید نمی‌کند، همچنین قرار شده بود تیم ملی بانوان دو سال به طور آزمایشی در عرصه جهانی به رقابت بپردازد تا تکلیف اجازه دادن به صورت رسمی معلوم شود، اما از این فرجه زمانی فقط پنج ماه مانده که هنوز مجوز این تورنمنت‌های آزمایشی امضا هم نشده است. با این حال تیم ملی بانوان به طور منظم اردوهای خود را برگزار می‌کند تا به محض تائید فیبا هیچ معذوریتی نداشته باشیم.

تعجب خارجی‌ها

مردم کشورهایی که چشمشان به حجاب اسلامی عادت ندارد همیشه با تعجب زیادی به ما نگاه می‌کنند. همین اواخر در بازی‌های تدارکاتی ترکیه ما توانستیم در مقابل تیم‌هایی همچون موزامبیک که خود را برای المپیک آماده می‌کند عالی ظاهر شویم. این موضوع باعث شد بعد از بازی اکثر تیم‌ها ما را مورد تعریف و تمجید قرار بدهند و این را به زبان بیاورند که ما ابتدا فکر نمی‌کردیم شما بتوانید این‌قدر حرفه‌ای بازی کنید.

امان از شغل دوم

متاسفانه در لیگ بسکتبال به دلیل حقوق کمی که عاید بازیکنان می‌شود، اکثر بازیکنان دو شغله هستند. ما بانوانی داریم که از صبح تا پنج بعدازظهر سرکار هستند و زمانی که برای تمرین می‌آیند دیگر رمقی برای بازی ندارند. این موضوع باعث پایین آمدن کیفیت لیگ بانوان خواهد شد، زیرا بازیکن نمی‌تواند صددرصد توان خود را برای تمرین و بازی بگذارد. به همین دلیل بر وجود اسپانسر تاکید ویژه داریم.

ممنون از رسانه‌ها

امسال از همان ابتدا با هم‌تیمی‌ها و تیم تدارکات عهد بستیم جام قهرمانی را بالای سر ببریم که همین هم شد، جا دارد از سرمربی، کمک مربی و مربی بدنساز تشکر کنم. از مردم به دلیل استقبال و حمایتشان و مهم‌تر از همه از شما رسانه‌ها که پیگیر لیگ و تیم ملی بسکتبال بوده و هستید تشکر کنم. بخش عمده پیشرفت ورزش به دلیل حمایت شما از بانوان ورزشکار است.

سونیا ضیایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها