تنش‌ها در پارلمان عراق ادامه دارد

عراق در آستانه پوست اندازی سیاسی

با این که اعلام شده احتمال پایان اعتصاب و تحصن نمایندگان وجود دارد اما پارلمان عراق همچنان در وضعیت معلق است. تحصن‌کنندگان در میدان التحریر همراه نمایندگان تحصن‌کننده در پارلمان می‌گویند همچنان بر خواسته‌های خود پافشاری کرده و تا استعفای روسای سه قوه و ایجاد اصلاحات فراگیر، به مبارزه خود ادامه خواهند داد.
کد خبر: ۸۹۶۹۲۳

به‌دنبال ناتوانی دولت حیدر العبادی در ایجاد اصلاحات و تشکیل یک دولت تکنوکرات روز پنجشنبه گذشته 171 نفر از نمایندگان مجلس عراق در اقدامی‌ غیرمنتظره سلیم الجبوری رئیس پارلمان را برکنار کرده و عدنان الجنابی را به جای او برگزیدند. این اقدام از سوی الجبوری غیرقانونی توصیف شد و او به دادگاه فدرال عراق شکایت برد. هنوز این دادگاه تشکیل جلسه نداده و روشن نیست در صورت تشکیل جلسه به نفع الجبوری رای خواهد داد یا خیر.

الجبوری همچنان خود را رئیس قانونی پارلمان عراق می‌داند وخواستار تشکیل جلسه پارلمان برای بررسی صلاحیت وزرایی است که حیدر العبادی به عنوان چهره‌های جدید کابینه خود معرفی کرده است.

بی‌طرفی آیت‌الله سیستانی

روز یکشنبه تعدادی از نمایندگان متحصن در مجلس عراق با شیخ عبدالمهدی الکربلایی، نماینده آیت‌الله العظمی‌سیدعلی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان عراق در کربلا دیدار داشتند. به گزارش ایسنا و به‌نقل از منابع عراقی، وی اما فقط به آخرین تحولات سیاسی و دیدگاه‌های نمایندگان متحصن گوش داد ولی هیچ‌گونه نظری در این خصوص مطرح نکرد. نمایندگان متحصن بیشتر وابسته به ائتلاف دولت قانون وابسته به نوری المالکی هستند. درحال حاضر طرفداران نوری المالکی و مقتدی صدر از تحصن نمایندگان و ادامه اعتراضات در عراق حمایت می‌کنند. مقتدی صدر 72 ساعت به اعضای دولت حیدر العبادی برای استعفا فرصت داد تا او یک دولت جدید معرفی کند.

همزمان روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد که شخصیت‌های سیاسی و همچنین شخصیت‌هایی از ائتلاف گروه‌های ملی وابسته به اهل تسنن دست به تحرکاتی نزد سلیم الجبوری می‌زنند تا وی را قانع کنند که استعفا کند یا خروج امن برای وی تضمین شود. به گزارش روزنامه الحیات طی روزهای گذشته تماس‌ها و دیدارهای فشرده‌ای در محافل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی دخیل درعراق صورت گرفته است بدون این که نتیجه مشخصی داشته باشد.

همزمان حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق از پارلمان عراق خواست تا هر چه سریع‌تر به‌منظور پشت‌سر گذاشتن موانع و دستیابی به راه‌حل‌هایی برای چالش‌هایی که عراق با آن مواجه است، تشکیل جلسه دهد.

العبادی بر لزوم رای‌دهی به اصلاح کابینه در روزهای آتی و دادن رای به هیات‌های مستقل در مرحله بعدی تاکید و تصریح کرد که اصلاح کابینه بخشی از اصلاحاتی است که شامل تغییر هیات‌های مستقل به‌دور از سهمیه‌بندی‌های سیاسی می‌شود. رایزنی‌های سیاسی در داخل عراق نیز ادامه دارد.

دخالت بیگانگان

برخی نمایندگان متحصن می‌گویند فشارها و توطئه‌هایی بین‌المللی درکار است که اجازه ندهد روند تصمیم‌گیری ملی در عراق به راه خود ادامه دهد.

به گزارش فارس، «فائق الشیخ علی» از فراکسیون ائتلاف مدنی دموکراتیک تصریح کرد: توطئه‌های بین‌المللی از اولین روز تحصن آغاز شد، از این رو بعید نیست که آمریکایی‌ها در راس طرف‌هایی باشند که در این توطئه‌ چینی‌ها و اعمال فشارها مشارکت دارند، لذا نمایندگان پارلمان نباید به خواسته‌های آنها تن دهند.

این نماینده پارلمان عراق خاطر نشان کرد :فراکسیون ائتلاف مدنی دموکراتیک به کار خود ادامه خواهد داد و براساس وظایف عمل خواهد کرد و برکناری رئیس پارلمان از جمله این وظایف بود، چون خواهان عزل تمام روسا و تغییر اصل سهم‌بندی و مبارزه با طایفه‌گرایی و تغییر حقیقی هستیم.

ادامه جنگ علیه داعش

کشمکش‌های سیاسی درعراق درحالی جریان دارد که نیروهای نظامی‌ این کشور نیز درگیر جنگی سخت و بی‌امان با تروریست‌های داعش هستند. روز گذشته مرکز رسانه جنگی عراق از آزادسازی دو منطقه «المشتل» و «الخوضه» واقع در جنوب هیت در استان الانبار و برقراری امنیت در مسیر ارتباطی این دو منطقه توسط نیروهای عراقی خبر داد. این مرکز اعلام کرد یکی از مسئولان دفاع هوایی داعش ملقب به «احمد محمد عبید» همراه پنج نفر از معاونانش در بمباران موشکی نیروهای عراقی علیه مرکز داعش در نزدیکی کارگاهی در شرق شهر فلوجه کشته شدند.

در یک خبر دیگر اعلام شد وزارت دفاع عراق سه فروند جنگنده جدید سوخو 25 را از روسیه تحویل گرفته است.

سفر وزیر دفاع آمریکا به عراق

در بحبوحه بحران سیاسی در عراق روز گذشته آشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا وارد بغداد شد. هدف وی دیدار با مسئولان و مقامات سیاسی و امنیتی عراق است. به نظر می‌رسد بحران سیاسی شکل‌گرفته در عراق و جنگ علیه داعش در راس موضوعاتی باشد که وی در دیدار با مقامات عراق به بررسی آن خواهد پرداخت. وی پیشتر به امارات سفر کرده و پس از آن قرار است به ریاض نیز برود. منابع عربی مهم‌ترین هدف سفر وزیر دفاع آمریکا را ایجاد هماهنگی بین نیروهای آمریکایی و عراقی با هدف پیشبرد عملیات نظامی‌برای آزادی شهر موصل عنوان کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها