ظریف: مردم ایران باید سریع‌تر نتیجه توافق هسته‌ای را احساس کنند

موگرینی: آزمایش موشکی ایران نقض برجام نیست

اجرای برجام و عمل کردن همه طرف‌ها به تعهداتشان، یکی از محورهای رایزنی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با مسئولان جمهوری اسلامی ایران در تهران بود. در حالی که کارشکنی آمریکا در مسیر اجرای برجام دیروز صدای ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی کشورمان را نیز که به آمریکا سفر کرده درآورده است، مقامات کشورمان از اتحادیه اروپا خواستند تلاش خود را برای جلوگیری از فروپاشی برجام به کار گیرد.
کد خبر: ۸۹۶۳۸۹

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، موگرینی که همراه هفت کمیسیونر اتحادیه اروپا به تهران آمده است، صبح دیروز با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد و سپس در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. رایزنی با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان از برنامه‌های بعد از ظهر موگرینی در تهران بود. وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با موگرینی با تاکید بر این‌که مردم ایران باید سریع‌تر نتیجه برجام را احساس کنند، گفت: اگر این احساس برای مردم ایجاد نشود حتما سوال خواهند کرد که این توافق چه میزان برای ایران مفید بوده است. وی با بیان این‌که برای برداشتن موانع موجود بر سر راه برجام، با اتحادیه اروپا همکاری خواهیم کرد، افزود: درباره اقدامات آمریکا به این کشور تذکر داده‌ایم و فشار خواهیم آورد تا اطمینان حاصل کنیم که دولت ایالات متحده زمینه را برای همکاری بانک‌های غیرآمریکایی با جمهوری اسلامی ایران فراهم می‌کند.

وی افزود: ضرورت دارد طرف مقابل بویژه ایالات متحده آمریکا تعهدات خود را نه فقط روی کاغذ بلکه در عمل اجرا کند و موانع عملی را که برای همکاری‌ها بویژه همکاری‌های بانکی وجود دارد، مرتفع کند. ظریف با بیان این‌که ‌ما در مورد تعهدات کشورها در قالب برجام پیگیری‌های مکرری انجام دادیم، تصریح کرد: رئیس بانک مرکزی ایران در روزهای گذشته در واشنگتن با وزیر خزانه‌داری ایالات متحده و همچنین هیات کارشناسی ما با هیات کارشناسی اوپک یا دفتر مربوط به نظارت بر تحریم‌ها مذاکرات جدی داشتند، برای این‌که اطمینان حاصل کنیم ایالات متحده تعهدات خودش را در قالب برجام کاملا انجام می‌دهد. وی گفت: این‌که برجام این موقعیت را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کند که دسترسی به سیستم مالی بین‌المللی داشته باشد، هدف برجام است و همان‌طور که همه می‌دانند باید همه کشورها خودشان را متعهد بدانند به این‌که اقدامات لازم را برای برداشته شدن موانع انجام دهند.

وزیر خارجه اضافه کرد:‌ همان‌طور که همه از ابتدا می‌دانستند برجام بانک‌های آمریکایی را شامل نمی‌شده و نمی‌شود، بلکه بحث ایجاد مزاحمت نکردن آمریکا برای همکاری سایر بانک‌ها با ایران مطرح است. وی تاکید کرد:‌ ایالات متحده متعهد است مانعی برای بانک‌های غیرآمریکایی ـ بانک‌های اروپایی ـ در روابط با جمهوری اسلامی ایران ایجاد نکند. وی گفت: ما و اتحادیه اروپا این برنامه را دنبال خواهیم کرد و ان‌شاءالله نتایج ملموس آن را بیش از پیش خواهیم دید.

گفت‌وگو درباره حقوق بشر یکطرفه نخواهد بود

البته علاوه بر اجرای برجام، مباحث متعدد دیگری میان مسئولان جمهوری اسلامی ایران و مسئولان اتحادیه اروپا رد و بدل شد که یکی از آنها موضوع حقوق بشر بود.

ظریف در این باره گفت: ما آماده گفت‌وگو هستیم، اما خانم موگرینی و دیگر دوستان ما در اروپا می‌دانند و من نیز در پارلمان اروپا بصراحت گفتم که این گفت‌وگو یک گفت‌وگوی یکطرفه نخواهد بود.

وی تاکید کرد: حتما در این گفت‌وگو ایران هم مطالب بسیار مهمی را درخصوص وضعیت حقوق بشر دارد که اطمینان دارم طرف اروپایی نیز آماده شنیدن آنها خواهد بود. وزیر خارجه همچنین از امضا و صدور یک بیانیه مشترک و سه بیانیه دیگر در حوزه همکاری هسته‌ای غیرنظامی، انرژی و همکاری‌های علمی میان ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد.

ظریف گفت: موضوع دیگر آماده‌سازی اقدامات لازم برای بازشدن دفتر اتحادیه اروپا در ایران است که در این باره رایزنی خواهد شد. او گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای بویژه همکاری در مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و نیز گسترش همکاری در مسائل انساندوستانه بویژه آوارگان و پناهندگان را از دیگر محورهای مذاکراتش با موگرینی برشمرد. وی مذاکرات دیروز را آغاز فصل جدیدی در ارتباطات ایران و اتحادیه اروپا دانست و ابراز امیدواری کرد؛ نتیجه این همکاری‌ها برای دو طرف متضمن منافع مشترک، پیشرفت و توسعه و کمک به صلح بین‌الملل باشد.

وزیر امور خارجه در بخشی از نشست خبری دیروز هم درباره فعالیت‌های موشکی نیروهای مسلح کشورمان تاکید کرد: بارها اعلام کرده‌ایم برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران صرفا دفاعی است و ارتباطی با برجام و قطعنامه شورای امنیت ندارد. وی خاطرنشان کرد: موشک‌های ما برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده است و هیچ‌گاه از آن برای اقدامات آفندی استفاده نمی‌شود بلکه صرفاً برای دفاع است.

موگرینی: آزمایش موشکی نقض برجام نیست

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در نشست خبری دیروز در پاسخ به پرسشی با بیان این‌که موضوع موشکی را با ظریف مطرح کردم و در ملاقات‌ها در این باره صحبت خواهم کرد، افزود: چند بار در بروکسل گفتیم این آزمایش‌ها نقض برجام نیست و ما نگرانی زیادی در این زمینه نداریم. موگرینی با تاکید بر این‌که مردم ایران باید نتایج توافق هسته‌ای را هرچه سریع‌تر احساس کنند، گفت: در مورد اجرای برجام کارمان به پایان نرسیده و ادامه دارد و امیدوارم هرچه زودتر خواسته‌های دوطرف تحقق یابد.

به گزارش فارس، وی با ذکر این نکته که ما تحریم‌های مالی و اقتصادی مرتبط با هسته‌ای را رفع کرده‌ایم، تصریح کرد: در این روابط، ایران و اروپا با برخی موانع و دشواری‌ها مواجه بودند و چالش‌هایی وجود داشت، اما اراده دو طرف بر همکاری بود.

اروپا مستقل از آمریکا رفتار کند

گرچه وزیر امورخارجه کشورمان، سفر موگرینی و هیات اروپایی به ایران را فصل نوینی در روابط تهران و اروپا خوانده و موگرینی هم دیروز در دیدارهایش با مقامات کشورمان بر تلاش اتحادیه اروپا برای زمینه‌سازی گسترش روابط تاکید کرد اما قطعا دور جدید روابط، لازمه‌هایی دارد که باید از سوی دو طرف رعایت شود.

سیدمحمدعلی حسینی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و سفیر پیشین کشورمان در ایتالیا در همین زمینه معتقد است، برای رشد رابطه جدید بین ایران و اتحادیه اروپا هر دو طرف نیازمند زمان، شجاعت و قاطعیت هستند زیرا با رعایت این سه اصل و فقط با اجرای صادقانه و تمام‌عیار تعهدات دو طرف، امکان بهره‌برداری از ظرفیت‌های بی‌شمار و بالقوه فعلی حاصل می‌شود.

حسینی در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که آمریکا به عنوان مهم‌ترین «طرف ثالث» در طول چهار دهه گذشته، نقش بی‌بدیلی در رکود و تخریب روند مناسبات بین ایران و اتحادیه داشته و استقلال سیاسی این اتحادیه و اعضای آن را به چالش کشیده است، افزود: در شکل‌گیری مرحله جدید این روابط، اتخاذ سیاست‌های مستقل‌تر اروپا و اعمال آن و ممانعت از دخالت‌های واشنگتن نیز نقش حیاتی خواهد داشت.

شمخانی: اتحادیه اروپا با کارشکنی‌های آمریکا مقابله کند

علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در دیدار موگرینی با اشاره به نقش محوری اتحادیه اروپا در به ثمر رساندن برجام، بر لزوم حفظ این دستاورد و نظارت و مراقبت بر اجرای صحیح آن با تداوم همکاری اتحادیه اروپا و ایفای نقش فعال کمیسیون مشترک تاکید کرد.

وی رویکرد آمریکا در استمرار مسیر تحریم‌ها و کارشکنی در اجرای تعهدات بر اساس برجام را نامطلوب و غیرسازنده توصیف کرد و افزود؛ در صورتی که این روند ادامه یابد و اقدام موثری برای مقابله با آن از سوی اتحادیه اروپا صورت نگیرد، در استمرار مسیر همکاری و اجرای تعهدات متقابل تاثیر منفی خواهد داشت. شمخانی با بیان این‌که تحریــم‌های حقـوق بشــری برخی مسئولان جمهوری اسلامی ایران به بهانه‌های واهی تناسبی با فضای جدید مناسبات ایران با اتحادیه اروپا نداشته و بی‌اعتمادی را افزایش می‌دهد، اذعان کرد: بدرفتاری، طرد و بازگرداندن پناهجویان کشورهایی که با تهدید تروریسم مواجه هستند از سوی کشورهای اروپایی، رفتاری برخلاف ادعاهای حقوق بشری است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: بخش گسترده‌ای از بحران سوریه، عراق و لیبی به دلیل ارسال سلاح‌ها و حمایت‌هایی است که کشورهای اروپایی از معارضان و گروه‌های مسلح به عمل آورده‌اند و اکنون باید مسئولیت و نتیجه سیاست‌های خود را بپذیرند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته توسط تهران در مسیر اجرای برجام، دستیابی به نتایج واقعی از جمله رفع تحریم‌های مالی را از جمله حقوق ایران دانست و افزود: همه کشورها باید در مسیر تقویت برجام حرکت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها