اعتراض‌ها به لغو نشدن تحریم‌ها بالا گرفت

انتقاد نعمت‌زاده مذاکرات سیف

اقتصاد درحالی که طی سه ماه اخیر مقامات دولتی درباره روند اجرای برجام و تاثیرات آن بر اقتصاد کشور، دفاع تمام قدی داشتند، اما اکنون محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، از سرعت اجرای برجام اظهار نارضایتی می‌کند.
کد خبر: ۸۹۵۹۴۰

به گزارش جام‌جم، در سه ماهی که از اجرای برجام می‌گذرد، بارها فعالان اقتصادی از محقق نشدن گشایش‌های وعده‌ داده ‌شده خصوصا در سطح مبادلات بانکی گلایه کرده‌اند، اما در این مدت، دولت با پافشاری بر لغو کامل تحریم‌ها قصد داشت تا جامعه را نسبت به آثار مثبت برجام بر اقتصاد کشور، قانع کند.

در این مدت، برخی مسئولان اقتصادی دولت ترجیح دادند که با سکوت در برابر این مساله کار خود را پیش ببرند، اما دیگر طاقت این مسئولان هم تمام شده و اعتراضات خود را بازگو می‌کنند.

درحالی که رئیس‌کل بانک مرکزی در هفته‌های اخیر بارها بر لغو تحریم‌های بانکی اصرار کرده بود، روز پنجشنبه با وزیر خزانه‌داری آمریکا دیدار کرد. اکنون این پرسش پیش می‌آید که اگر تحریم‌ها برداشته شده، هدف از چنین دیدارهایی چیست؟

برخی مقامات اروپایی نیز نسبت به رفع نشدن تحریم‌ها به آمریکا اعتراض و اعلام کرده‌اند این موضوع به چالشی اساسی برای کشورها در مورد روابط تجاری با ایران تبدیل شده است.

همچنین درحالی که خرید هواپیما، یکی از مهم‌ترین فواید برجام تلقی می‌شد، دیروز سیدعبدالرضا موسوی، عضو هیأت مدیره شرکت هواپیمایی زاگرس اعلام کرد که اکنون برای خرید هواپیما نه امکان نقل و انتقال پول وجود دارد و نه پول نقدی موجود است، ضمن آن‌که ایرلاین‌ها با مشکلات تحریم‌های بین‌المللی بیمه و تعمیر و نگهداری هواپیماها هم مواجه هستند.

اعتراض اروپایی‌ها به عدم لغو تحریم‌ها

نمایندگان شرکت‌های اروپایی در دیدار با مقامات دولت آمریکا از تداوم دشواری‌های معاملات تجاری با ایران گلایه کردند. پایگاه اقتصادی فورچون نوشته است که با وجود رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران، همچنان تجارت با ایران با دشواری زیادی مواجه است و همین امر موجب گلایه شرکت‌های اروپایی شده است.

به گزارش فارس، این پایگاه با اشاره به سفر حسن روحانی به پاریس و امضای تفاهم‌نامه‌هایی به ارزش 50 میلیارد دلار در این سفر، نوشته است که تهران هنوز هم کاملا آماده اجرای آن قراردادها و همچنین سرمایه‌گذاری خارجی است، اما شرکت‌هایی که می‌خواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، می‌گویند با انبوهی از مشکلات مواجه هستند. آنها هشدار می‌دهند که پیچیدگی تجارت با ایران می‌تواند اجرایی شدن قراردادهای سرمایه‌گذاری آنها را کند کند، تا جایی که برنامه اصلاحات اقتصادی ایران در معرض تهدید قرار گیرد.

به نوشته فورچون، همین پیچیدگی‌ها موجب ناخرسندی شرکت‌های اروپایی شده که نگرانند معامله با ایران، آنها را درگیر تحریم‌های یکجانبه‌ای کند که واشنگتن به بهانه‌های مختلف علیه ایران
وضع کرده است.

یک نماینده شرکت ایرباس در این نشست گفته است که این شرکت در اجرایی کردن قرارداد 25 میلیارد دلاری‌اش برای تحویل 118 فروند هواپیمای جدید به ایران با مشکل مواجه شده است، زیرا برخی شرکت‌های دخیل در اجرای این قرارداد از تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده نگران هستند. یکی از افراد حاضر در نشست گفته است: «(نماینده ایرباس) گفت بله، ما «آمریکایی» نیستیم، اما تأمین‌کنندگان ما آمریکایی‌ هستند و نمی‌خواهند قطعاتی را که قرار است به ایران برود، تأمین کنند.»

از سرعت عمل اجرای برجام راضی نیستیم

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در برنامه «تیتر امشب» گفت: از سرعت عمل اجرای برجام راضی نیستیم، اما عجله کردن هم می‌تواند به ضرر کشور تمام شود. به هر حال رفت‌‌وآمدها ادامه دارد و رئیس‌جمهور کره‌جنوبی با هیات بزرگ اقتصادی در روزهای آینده و امروز هم خانم موگرینی با حدود هفت نفر از رؤسای کمیسیون‌های مختلف اتحادیه اروپا به کشورمان سفر می‌کنند.

هشدار رئیس مجلس

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در حال حاضر براساس برجام بسیاری از تحریم‌ها برداشته شده گرچه هنوز موانعی بر سر فعالیت‌های بانکی کشور وجود دارد، اما فروش نفت کشور از یک میلیون بشکه در روز در حال رسیدن به بیش از دو میلیون و 300 هزار بشکه ‌است.

به گزارش تسنیم، وی با بیان این‌که برای رسیدن به نتیجه برجام مناقشاتی بر سر راه بود که فرآیند این نظرات به یک تصمیمی براساس نظرات مقام معظم رهبری انجام شد، افزود: ممکن است آمریکایی‌ها در مسیر اجرای برجام خرابکاری‌ کنند، در این موضوع جایی اگر نیازی با اقدام و عمل هم باشد، باید پاسخ داد. وی در جلسه شورای اداری سیستان و بلوچستان با اشاره به شرایط فراهم‌شده پس از برجام خواستار استفاده از این فضا در مساله سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی و رونق اقتصادی در کشور شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به این‌که امروز اولویت مهم کشور توجه به اقتصاد است، تصریح کرد: باید زمینه‌های توسعه کشور را در سایه امنیت ملی کشور ببینیم و شرایط سیاسی و فرهنگی کشور را برای جهش اقتصادی فراهم کنیم‌.

رایزنی سیف با وزیر خزانه‌داری آمریکا

بدقولی غربی‌ها در لغو تحریم‌های بانکی، موجب شد ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان که برای حضور در اجلاس صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن حضور دارد، با وزیر خزانه‌داری این کشور دیدار کند.

هرچند جزئیات این خبر منتشر نشده، اما طبق اعلام منابع آمریکایی، جک لو، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در دیداری که با ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران داشته، گفته واشنگتن تا زمانی که «برجام» در حال اجراست، به تعهدات خود با حسن‌نیت عمل می‌کند.

وی افزود: تا وقتی که ایران به توافق‌های اتمی خود درزمینه برنامه جامع اقدام مشترک، عمل می‌کند، آمریکا هم با حسن‌نیت به تعهدات خود در زمینه برداشتن تحریم‌های هسته‌ای عمل خواهد کرد.

اما شواهد درباره عدم دسترسی ایران به بخشی از تعهدات غربی‌ها در زمینه سوئیفت نشان می‌دهد که حسن نیتی وجود ندارد.

تهران از آمریکا خواسته است به کشورها و طرف‌های دیگر در زمینه مبادلات با ایران، تعهدات لازم را بدهد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا در 17 فروردین گفته بود ایران به دلیل این‌که تعهدات هسته‌ای خود را انجام داده، کاملا حق دارد از مزایای این توافق بهره‌مند شود. به گفته کری، دولت باراک اوباما تلاش می‌کند به بانک‌ها این اطمینان را بدهد که در زمینه‌های مجاز با ایران همکاری کنند.

تحریم دلاری ایران ادامه می‌یابد

از سوی دیگر پل رایان، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که مانع دسترسی ایران به دلار آمریکا می‌شود.

به گزارش رویترز، وی افزود: یکی از علت‌های مخالفت قاطع من با دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا و دلار این است که تهران پس از دسترسی به این سیستم مالی با آن چه می‌کند. این درحالی است که چندی پیش یکی دیگر از مقامات ارشد آمریکا گفته بود که دست ایران به سیستم مالی آمریکا نمی‌رسد.

هشدار سیف به شکست برجام

رئیس کل بانک مرکزی ایران در سخنرانی خود در شورای روابط خارجی آمریکا بر لزون انجام تعهدات آمریکا و اتحادیه اروپا براساس توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 تاکید کرد و گفت: اگر اقدامات غرب به عدم همکاری بانک‌های بین‌المللی با ایران منجر شود توافق شکست خواهد خورد.

به گزارش فارس، ولی‌الله سیف که به واشنگتن سفر کرده است در شورای روابط خارجی آمریکا حضور یافت و درباره مسائل اقتصادی مربوط به توافق هسته‌ای سخنرانی کرد.

وی تاکید کرد که آمریکا و اتحادیه اروپا باید به تعهدات خود براساس توافق هسته‌ای عمل کنند و اقدامات لازم را برای رفع تحریم‌ها در چارچوب این توافق انجام دهند.

سیف تاکید کرد که باید به ایران اجازه استفاده از سیستم مالی آمریکا و امکان تراکنش‌های مالی با سیستم مالی آمریکا(UTurn) داده شود. وی افزود: اگر اقدامات اخیر علیه ایران منجر به رویارویی ایران با بانک‌های بین‌المللی شود توافق هسته‌ای شکست خواهد خورد. وی درباره تعهدات موجود در توافق هسته‌ای نیز گفت: انتظار ما این است که بعد از اجرای برجام، ایران به تجارت بین‌المللی متصل شود؛ از طرفین خود در مذاکرات هسته‌ای می‌خواهیم که به تعهداتشان پایبند باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها