jamejamnashriyat
کد خبر: ۸۹۵۵۱۱   ۲۶ فروردين ۱۳۹۵  |  ۰۰:۰۱

مسدود شدن تمام یا بخشی از اتوبان قزوین ـ رشت که در غیاب و تاخیر در احداث اتوبان تهران ـ شمال، نقش شریان حیاتی شمال کشور را ایفا می‌کند، این پرسش قدیمی را ایجاد می‌کند که چرا کیفیت احداث پروژه‌های عمرانی زیرساختی کشور نظیر اتوبان‌ها این قدر پایین است که با کوچک‌ترین بارش باران یا برف، باید کار به نشست زمین و مسدود شدن این شریان‌ها بکشد؟

درباره مورد خاص اتوبان قزوین ـ رشت می‌دانیم که این اتوبان در منطقه مرطوب و پرباران واقع شده که طبیعتا خاک آن نرم‌تر و کم‌استقامت‌تر از اقلیم‌های دیگر است. همچنین بارش مداوم باران و وجود نم و رطوبت دائمی، نیاز اتوبان به زیرسازی مقاوم‌تر و ویژه‌تر از مناطق دیگر را بدیهی می‌سازد. با وجود این می‌بینیم با تداوم بارش‌های بهاری امسال و در حالی که از احداث اتوبان قزوین ـ رشت زمان زیادی نمی‌گذرد، کار به آنجا می‌کشد که زمین اتوبان نشست کرده و این امر تا جایی ادامه می‌یابد که تمام یا بخشی از این اتوبان مسدود می‌شود. البته این مشکل مختص اتوبان قزوین ـ رشت نیست، بلکه به خاطر دارم همین مشکل به شکل دیگری در اتوبان قزوین ـ زنجان در محدوده تاکستان نیز اتفاق افتاد. جالب است که هنوز یک ماه از افتتاح اتوبان نگذشته بود که تمام روکش آسفالت آن تخریب و چاله‌های بزرگی در آن ایجاد شد. من همان موقع به معاون وقت استاندار اعتراض کردم که این چه وضعی است؟ وی نیز پاسخ داد ما به پیمانکار پول نمی‌دهیم تا جبران خسارت کند. اما سوال اصلی این است که چرا نظارت و بازرسی از عملکرد پیمانکاران راهسازی باید آن قدر ضعیف و سرسری باشد که ابتدا خسارت ایجاد شود و بعد بخواهیم کار نو را با وصله پینه درست کنیم، لذا من مقصر قضیه را در درجه اول پیمانکاران و ناظران و سپس اداره راه و شهرسازی استان‌های قزوین و گیلان می‌دانم که در زمان خودش بر روند کیفی احداث اتوبان قزوین ـ رشت نظارت موثر نکرده‌اند. روشن است وقتی نظارت موثر نباشد، اوضاع همین می‌شود؛ زیرا برخی پیمانکاران ده‌ها کمک به کار می‌برند که کمتر هزینه کنند تا سود بیشتری ببرند و در این راه ممکن است از کمیت و کیفیت مصالح مثلا برای زیرسازی اتوبان کم کنند، لذا تنها راه جلوگیری از چنین خسارت‌هایی تجدیدنظر در روش نظارت و بازرسی از پیمانکاران راهسازی است، بخصوص این‌که راه‌آهن قزوین ـ رشت نیز در امتداد این اتوبان آسیب‌دیده در حال احداث است.

سیدمرتضی حسینی

نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
شنبه ساعت 4 اتفاق افتاد

شنبه ساعت 4 اتفاق افتاد

ساعت چهار بار نواخت.../به مادرم گفتم: «دیگر تمام شد»/گفتم: «همیشه پیش از آن‌که فکر کنی اتفاق می‌افتد/باید برای روزنامه تسلیتی بفرستیم...»

محتوای موفق را در اوج تمام کنیم

محتوای موفق را در اوج تمام کنیم

موفق‌ترین محتواها را باید در اوج تمام کرد و نباید این‌طور باشد که آن‌قدر یک برنامه را ادامه دهند که بیننده یا شنونده، زده شود.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
وضعیت قرمز گیشه

سینما سال جدید را هم با بحران شروع کرده و ظاهرا مردم هنوز رغبتی به فیلم دیدن ندارند

وضعیت قرمز گیشه

پیشخوان

بیشتر