جام‌جم از وضعیت آب شرب اهواز گزارش می‌دهد:

خوزستان تشنه است

آب سالم و باکیفیت و هوای تمیز دو عنصری است که اهوازی‌ها بهره چندانی از آن ندارند و گرچه هوای ناسالم بیشتر در زمان هجوم ریزگردها سینه این هموطنان را می‌آزارد، اما آب شرب بی‌کیفیت همیشه در شبکه آبرسانی شهری جاری است و گاهی آن قدر بی‌کیفیت می‌شود که از رنگ و روی سیاهش می‌توان به وخامت اوضاع آن پی برد درست مثل آب کدر و سیاهی که طی روزهای گذشته از شیرهای آب شهروندان شهرک کارون اهواز بیرون می‌آمد و تصویرش در رسانه‌ها منتشر شد تا شاید تذکری چندین و چندباره باشد برای مسئولانی که خوزستان و مشکلات متعددش را از یاد برده‌اند.
کد خبر: ۸۹۴۲۲۷

البته مشکل بی‌کیفیتی آب شرب، منحصر به شهر اهواز نیست، بلکه سایر شهرهای این استان بویژه شهرهای جنوبی آن همچون آبادان و خرمشهر نیز بهره‌ای از آب شرب زلال و باکیفیت ندارند؛ مشکلی که هراز گاه در سایر نقاط کشور نیز مشاهده می‌شود.

اما وضعیت استان خوزستان کمی متفاوت است، چرا که حکایت آب بی کیفیت و یا باکیفیت پایین در این استان، حکایتی مربوط به یک ساعت و یک روز نیست، بلکه سالیان سال است که در شبکه‌های آبرسانی شهری و روستایی خوزستان جریان دارد، بدون آن‌که چاره درست و درمانی برای آن اندیشیده شود شرایطی که نارضایتی شدید مردم خوزستان را نیز در پی داشته و هراز چند گاه می‌توان این نارضایتی را در تصاویر و یا کلیپ‌های تصویری منتشر شده توسط این شهروندان مشاهده کرد.

زندگی جاری است، اما با دستگاه تصفیه آب

شرایط آب لوله‌کشی فقط در شهر اهواز به گونه‌ای است که تقریبا تمام مردم این شهر از دستگاه تصفیه خانگی برای تصفیه مجدد آب شرب لوله‌کشی استفاده می‌کنند.

برخی از شهروندان اهوازی در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن گلایه از وضعیت آب شرب بی‌کیفیت این شهر، یادآور می‌شوند که برای استفاده از این آب مجبور به خرید دستگاه تصفیه آب هستند که بار مالی زیادی را بر دوش خانوارهای اهوازی قرار می‌دهد.

یکی از شهروندان اهوازی در این باره به جام‌جم می‌گوید: آب لوله‌کشی اهواز به هیچ عنوان قابل استفاده نیست، به همین دلیل تقریبا تمام شهروندان اهوازی از دستگاه تصفیه استفاده می‌کنند، مگر کسانی که به هیچ وجه بضاعت و توان مالی خرید این دستگاه را نداشته باشند و مجبور به نوشیدن این آب بی‌کیفیت شوند.

خانم اسدی با بیان این‌که حتی در تمام ادارات شهر نیز دستگاه تصفیه نصب است، می‌افزاید: آب اهواز شور نیست، اما کدر و آلوده است و طعم خوبی ندارد، به طوری که نه‌تنها برای شرب، که حتی برای چای و غذا هم نمی‌توان از آن استفاده کرد و حتما باید دوباره در منزل تصفیه شود.

وی یادآور می‌شود: قیمت هر دستگاه تصفیه خانگی بین 270 هزار تا یک میلیون تومان است که هر خانوار اهوازی مجبور به صرف این هزینه است و این در حالی است که هزینه و آبونمان آب و برق هم در این استان بالاست. ضمن این‌که هزینه‌هایی مثل تعویض مکرر فیلتر یخچال و سایر موارد را نیز که آب آلوده مسبب آن است، باید به این هزینه‌ها افزود.

شهروند دیگری نیز در گفت‌وگو با جام‌جم از وضعیت آب لوله‌کشی اهواز گلایه کرده و معتقد است بدون استفاده از دستگاه تصفیه خانگی، آب لوله‌کشی این شهر نه‌تنها برای شرب که گاهی برای مصارف غیرشرب هم قابل استفاده نیست.

این آب نه کیفیت دارد و نه کمیت

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز نیز با تائید نامطلوب بودن آب اهواز به جام‌جم می‌گوید: آب شهر اهواز نه‌تنها کیفیت خوبی ندارد، بلکه به لحاظ کمی نیز مناسب نیست، برای همین شهروندان اهوازی تقریبا در تمام نقاط شهر هم مجبور به استفاده از دستگاه تصفیه خانگی برای ارتقای کیفیت آب هستند و هم از دستگاه پمپ برای افزایش فشار آب استفاده می‌کنند که خرید و استفاده از این دو دستگاه در کنار هزینه‌های بالای آب و برق، خانوارهای اهوازی را نسبت به سایر هموطنان در فشار مالی بیشتری قرار داده است. جانعلی خورشیدی با اشاره به این‌که این شرایط نامطلوب تقریبا مربوط به تمام نقاط شهر اهواز بویژه نقاط حاشیه‌ای و کم برخوردار است، می‌افزاید: در برخی نقاط حاشیه‌ای شهر اهواز مثل شهرک کارون که تصاویرش منتشر شد، آب لوله‌کشی حتی برای وضو گرفتن و استحمام هم مناسب نیست، چه رسد به استفاده برای شرب.

وی به دلایل نامطلوب بودن آب شرب اشاره کرده و می‌گوید: آب شرب این شهر از رودخانه بزرگ کارون تامین می‌شود، بنابراین هر گونه تغییری در کیفیت و کمیت آب کارون تاثیر مستقیمی در وضعیت آب شرب شهر اهواز دارد و از آنجا که کمتر از دو دهه است که کیفیت و کمیت آب کارون نامطلوب شده، تاثیر نامطلوبی هم روی آب شرب شهر اهواز گذاشته که باوجود گلایه‌ها و اعتراضات فراوان مردم و مسئولان شهر هنوز فکری به حال آن نشده است.

این عضو شورای شهر اهواز، برداشت‌های بی‌رویه در استان‌های بالادست کارون، سدسازی‌های بی‌رویه و همچنین خشکسالی را از جمله دلایل کاهش کمی آب این رودخانه دانسته و ورود فاضلاب شهری و صنعتی اهواز و سایر شهرهای استان را هم دلیل بی‌کیفیتی آن عنوان می‌کند.

خورشیدی، مشکل آب و فاضلاب را دو مشکل مهم استان خوزستان بعد از مشکل بیکاری عنوان کرده و معتقد است: گرچه شاید نتوان تغییر چندانی در میزان و کمیت آب کارون ایجاد کرد، اما اگر سیستم فاضلاب شهری اهواز ایجاد شود (که به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد)، و از ورود انواع فاضلاب به رودخانه ممانعت به عمل آید، حداقل شاید بتوان کیفیت آب کارون و در نتیجه آب شرب اهواز را ارتقا بخشید.

ذائقه مردم تغییر کرده است

مردم و مسئولان شهر اهواز در حالی از بی‌کیفیتی آب لوله‌کشی این شهر و بی‌توجهی مسئولان مربوط گلایه می‌کنند که مدیر روابط عمومی آبفای اهواز در گفت‌وگویی با جام‌جم منکر بی‌کیفیتی آب این شهر شده و می‌افزاید: آب لوله‌کشی این شهر از استانداردهای جهانی برخوردار است، اما مشکل ذائقه سخت‌پسند اهوازی‌هاست که به آب معدنی و تصفیه شده توسط دستگاه تصفیه عادت کرده‌اند و دیگر آب لوله‌کشی را نمی‌پسندند. پژمان کیماسی درخصوص تصاویر منتشر شده از آب سیاه و کدر شیر لوله‌کشی یکی از منازل شهر اهواز در سایت‌های خبری نیز می‌گوید: این تصویر مربوط به منزلی در حاشیه شهر اهواز بوده که دارای انشعابات غیرمجاز است و قطعی یک ساعته برق در منطقه و خاموش شدن موتور پمپ آب و راه‌اندازی مجدد آن، موجب گل‌آلود شدن آب جریان یافته در لوله‌ها و کدر و نامطلوب شدن آن برای مدت کوتاهی شده است.

البته رئیس کمیسیون خدمات شهری اهواز در جواب این مسئول در آبفای اهواز و سایر مسئولانی که منکر این مشکل شهروندان اهوازی می‌شوند، به جام‌جم می‌گوید: آبفا و سایر مسئولان درصدد سرپوش گذاشتن بر این مشکل هستند و نه رفع و چاره‌جویی برای آن، زیرا در تمام 16 سال گذشته و با وجود تمام اعتراضات و فریادهای مردم و نمایندگان آنها، نتوانسته این مشکل را برطرف کنند.

چالش کیفیت آب دردیگر استان‌ها

بروز مشکل در کیفیت آب اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان به اشکال مختلف ایجاد شده است.

هنوز مدتی از گزارش‌ها درباره پیدا شدن قورباغه درآب یکی از روستاهای نوشهر و ایجاد مشکل مسمومیت برای ساکنان این روستا نگذشته که دیروز خبر رسید آب شهر خرم‌آباد نیز کدر شده و از مردم خواسته شده آب مصرفی‌شان را بجوشانند.

حمیدرضا کرم‌وند، مدیرعامل شرکت آبفای لرستان در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: در چند روز اخیر با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته آب شهر خرم‌آباد کدر شده است. وی اضافه کرد: این مشکل در کل خرم‌آباد وجود دارد، اما در قسمت‌های شمالی شهر به علت پایین بودن سطح ارتفاع، این معضل بیشتر دیده می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: شهروندان خرم‌آباد سعی کنند آب مورد نیاز خود را بجوشانند و تنها به اندازه احتیاج خود از آن استفاده کنند تا این مشکل برطرف شود. به این ترتیب شاید باید به شرکت آب و فاضلاب کشور هشدار داد که مشکل کیفیت آب در نقاط مختلف ایران در حال گسترش است و باید برای آن فکری کرد.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها