تنش‌ها بین مصر و ایتالیا بالا گرفت

دولت ایتالیا در اعتراض به عدم پیشرفت در تحقیقات مربوط به قتل یک تبعه این کشور در قاهره، سفیر خود را فراخواند.
کد خبر: ۸۹۴۰۷۹

پس از گذشت دو روز از گفت‌وگو بین محققان مصری و ایتالیایی در رم درباره شکنجه و قتل یک تبعه ایتالیایی در قاهره به نام جولیو ریگینی که البته به کاهش تنش بین دو طرف منجر نشد، ایتالیا سفیر خود را در قاهره برای مشورت فراخواند. به گزارش تسنیم، در بیانیه صادره از دادستانی کل در رم آمده است که مصری‌ها مکالمه تلفنی بین جولیو ریگینی با دو نفر از دوستانش در قاهره را که پیش از ناپدید شدن وی ضبط شده، به مسئولان ایتالیایی ارائه کردند. تیم مصری گفته است که تحقیقات درباره امکان ربوده شدن ریگینی توسط یک باند جنایتکار که اتباع خارجی در مصر را می‌رباید، ادامه دارد. این در حالی است که دادستانی کل ایتالیا تاکید کرده که هیچ ادله مستقیمی درباره ارتباط این باند با شکنجه ریگینی و قتل وی وجود ندارد.

ریگینی که دانشجوی مقطع دکترا در دانشگاه کمبریج انگلیس و مشغول تهیه رساله خود درباره «جنبش‌های کارگری در مصر» بود، ۲۵ ژانویه ۲۰۱۶ در مرکز قاهره ناپدید شد. جسد این دانشجوی ایتالیایی پس از ده روز ناپدید شدن، در غرب قاهره کشف شد که آثار شکنجه روی بدن وی مشاهده می‌شد. ایتالیا از آن زمان با جدیت به دنبال کشف مقصران این حادثه و مجازات آنان است و تمام روایت‌های بازپرسان مصری از جمله تصادف یا تسویه حساب شخصی با دانشجوی ایتالیایی مذکور را رد کرده است. شایعه بازداشت وی توسط نیروهای امنیتی مصر به ایجاد تنش دیپلماتیک در مناسبات رم و قاهره منجر شده است.

در همین زمینه، ایتالیا تهدید کرده است که اگر دولت مصر برای کشف حقیقت قتل ریگینی در قاهره همکاری کامل نداشته باشد، اقداماتی را علیه مصر اتخاذ می‌کند. در همین ارتباط وزیر خارجه ایتالیا تهدید کرد، اگر تغییراتی در روند کنونی مسئولان مصر حاصل نشود، دولت این کشور اقدامات فوری و مناسبی اتخاذ خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها