پرده‌برداری حماس از اسرای صهیونیستی

سخنگوی گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) روز جمعه در یک نوار ویدئویی اعلام کرد چهار نظامی اسرائیلی را اسیر کرده است. گفته می‌شود از این چهار نفر دو سرباز کشته و دو نفر دیگرشان زنده‌اند. این درحالی است که پیشتر بنیامین نتانیاهو گفته بود این نظامیان در جریان جنگ کشته شده‌اند. سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام گفت: بنیامین نتانیاهو به اسرائیلی‌ها دروغ می‌گوید و خانواده‌های چهار نظامی را فریب می‌دهد. این خبر درحالی منتشر می‌شود که رژیم صهیونیستی همچنان به سرکوب نیروهای مقاومت فلسطینی ادامه می‌دهد و آخرین آمارها نشان می‌دهد فقط طی یک ماه گذشته مزدوران اسرائیلی 23 فلسطینی را شهید و بیش از 600 نفر را بازداشت کرده‌اند.
کد خبر: ۸۹۱۸۷۱

به گزارش سایت شبکه الجزیره، ابوعبیده سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام در یک گفت‌وگوی کوتاه با شبکه ماهواره‌ای الاقصی تاکید کرد که این گردان‌ها هرگز اطلاعات رایگان در مورد این نظامیان اسیر را در اختیار اسرائیل قرار نخواهد داد. وی وجود هرگونه تماس، رایزنی یا مذاکره با دشمن صهیونیستی درخصوص این نظامیان را تکذیب کرد. دو نفر از این نظامیان، به نام‌های «شائول آرون» و «هدار گولدن» شناسایی شده‌اند که در جنگ 51 روزه غزه در سال 2014 ناپدید شده بودند.

سخنگوی گردان‌های قسام درحالی که صورت خود را پوشانده و در کنارش تصاویر چهار سرباز اسرائیلی را نشان می‌داد، گفت: اسرائیل به هیچ گونه اطلاعاتی در این‌باره دست نخواهد یافت، مگر این که حاضر باشد پیش از مذاکرات و پس از آن بهایش را بپردازد.

واکنش رسانه‌های اسرائیلی

رسانه‌های رژیم صهیونیستی در اولین واکنش به انتشار تصاویر چهار اسیر اسرائیلی تلاش کردند این موفقیت شاخه نظامی حماس را کم‌اهمیت جلوه دهند.
به گزارش فارس، وبگاه صهیونیستی «واللا» در این‌باره نوشت: بیانیه القسام موضوع جدیدی نداشت. در ادامه این گزارش آمده است: دو مورد از این تصویر مربوط به دو سرباز به نام‌های «شائول آرون» و «هدار گولدن» است که در جنگ 51 روزه غزه در سال 2014 ناپدید شده بودند. دو تصویر دیگر نیز یکی مربوط به «ابراهیم منگستو» آفریقایی‌تباری است که به فلسطین اشغالی سفر کرده بود . تصویر آخر نیز مربوط به «هاشم شعبان السید» از ساکنان نقب است. رژیم صهیونیستی تاکنون ادعا کرده است هر دو این افراد از اختلالات روانی رنج می‌برند و به اشتباه وارد نوار غزه شده‌اند!

کانال دو رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به این اقدام القسام مدعی شد: گردان‌های القسام با این اقدام به دنبال تحریک احساسات اسرائیلی‌ها بوده و قصد برگزاری مانور جدیدی را دارند. «رامی یتسهار»، روزنامه‌نگار اسرائیلی نوشت: ابوعبیده با این اقدامات به دنبال تحریک افکار عمومی اسرائیلی‌ها علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است.

تاکنون دولت نتانیاهو به طور رسمی واکنشی به این خبر نشان نداده، اما سخنگوی نتانیاهو پیشتر گفته بود «پیشرفت‌هایی » در مسیر تعیین سرنوشت سربازان اسرائیلی موجود در غزه حاصل شده است. در همین حال هفته گذشته نیز روزنامه الشرق‌الاوسط از مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و حماس خبر داد، اما منابع فلسطینی این خبر را تائید نکردند.

خبرنگار الجزیره در ادامه گزارش خود نوشت: این برای نخستین بار است که ابوعبیده خود را درکنار تصاویر چهار سرباز اسرائیلی نشان می‌دهد. چنین اقدامی حاکی از اعلام غیرمستقیم آن است که همه این سربازان در اختیار گردان‌های عزالدین قسام هستند. همچنین پخش این ویدئو می‌تواند پیامی به مردم در سرزمین‌های اشغالی باشد و به آنها گوشزد کند که دولت نتانیاهو با دروغگویی‌هایش قصد دارد از تعهدات خود در این‌باره شانه خالی کند.
کما این‌که پخش چنین تصاویری به صورت غیرمستقیم به فلسطینی‌ها نیز پیام می‌دهد ممکن است از این طریق گروه تازه‌ای از اسرای فلسطینی آزاد شوند. در سال 2011 به دنبال مذاکرات غیرمستقیم اسرائیل و حماس با میانجی آلمان بیش از هزار زندانی فلسطینی در برابر یک سرباز اسرائیلی (گلعاد شالیت) معاوضه شد. در عین حال
به نظر در صورتی که ابعاد معاوضه اسرا این بار گسترده شود، حزب‌الله لبنان نیز به عنوان متحد منطقه‌ای حماس، مطالبات خود را درباره اسرای لبنانی در همین چارچوب دنبال کند
.

ادامه انتفاضه

این تصاویر درحالی منتشر می‌شود که انتفاضه سوم فلسطینی‌ها همچنان ادامه دارد؛ انتفاضه‌ای که از آبان سال گذشته در اعتراض به هتک‌ حرمت‌های گسترده صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و دیگر مقدسات فلسطینی شروع شده بود. گروه‌های حقوق بشری فلسطین اعلام کردند نظامیان رژیم صهیونیستی فقط طی ماه گذشته میلادی (مارس) 647 فلسطینی را در کرانه باختری، نوار غزه و قدس اشغالی بازداشت کرده‌اند. براساس گزارش وبگاه «فلسطین‌الان»، در بین بازداشتی‌ها 128 کودک و 16 زن دیده می‌شوند. طی ماه گذشته میلادی 23 فلسطینی نیز شهید شده‌اند. بنا براساس گزارش مذکور، تعداد کل بازداشتی‌ها از آغاز انتفاضه تاکنون به4767نفر می‌رسد. تاکنون حدود 205 فلسطینی در جریان انتفاضه اخیر به شهادت رسیده‌اند.

خانه‌های فلسطینی تخریب می‌شود غرب فقط نگران است

الیزابت ترودو، جانشین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: ایالات متحده نگران تخریب خانه‌های اعراب فلسطینی در بیت‌المقدس شرقی و کرانه باختری توسط اسرائیل است. به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه تصریح کرد: این اقدام تل‌آویو سوالات و ابهاماتی را درخصوص پایبندی اسرائیل به راهکار سیاسی تشکیل دو دولت به وجود می‌آورد.

نیروهای رژیم صهیونیستی اوایل مارس با تخریب یک مدرسه در یک روستا در کرانه باختری رود اردن، کودکان فلسطینی را از تحصیل محروم کردند. این مدرسه توسط اتحادیه اروپا ساخته شده بود. پس از تخریب آن، نیروهای اسرائیلی دو هفته بعد 17 خانه فلسطینی‌ها را نیز تخریب کردند. اقدامات ضدفلسطینی رژیم اسرائیل درحالی استمرار دارد که بندرت محافل غربی و در راس آنها سازمان ملل متحد نسبت به آنها واکنشی جدی نشان می‌دهند. انتقاداتی نیز که هرازگاه از سوی آمریکا یا دیگر کشورهای اروپایی مطرح می‌شود، تاکنون بر رفتار و عملکرد رژیم صهیونیستی تاثیرگذار نبوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها