گفت‌وگو با طراح و تهیه‌کننده برنامه استودیو ورزش

نبض ورزش در «استودیو ورزش» می‌زند

اشاره: برنامه استودیو ورزش که صبح‌ها از شبکه تلویزیونی ورزش پخش می‌شود، مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است. این برنامه همه‌روزه به غیر از جمعه‌ها به صورت زنده روی آنتن می‌رود و شامل بخش‌های متنوع و جالب توجه ورزشی در حوزه‌های مختلف تربیتی، همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای است به طوری که نظر بسیاری از مخاطبان ورزشی سیما را تامین می‌کند. ایده برنامه استودیو ورزش از مدت‌ها قبل توسط مسئولان تلویزیونی شبکه ورزش شکل گرفت و در بین برنامه‌های دیگر ورزشی صداوسیما این برنامه خیلی زود جای خود را در میان مخاطبان باز کرد. درباره چگونگی شکل‌گیری ایده، ساخت و تاریخچه برنامه استودیو ورزش محمود معتضدیان، طراح برنامه و فرهاد پوربصیر، تهیه‌کننده در پاسخ به پرسش‌های ما توضیحات بیشتری دادند.
کد خبر: ۸۸۹۷۰۳

چگونه ایده اولیه ساخت چنین برنامه‌ای شکل گرفت؟

معتضدیان (طراح برنامه): ایده اولیه از آقای شیعه مدیریت شبکه ورزش بود که برای تبدیل به یک طرح جامع و نسخه اجرایی، مراحلی را طی کرده است. در نیمه تیرماه به خواست مدیریت جدید شبکه، نخستین جلسه اتاق فکر به منظور بررسی اهداف راهبردی تلویزیون ورزشی و پاسخ مناسب به نیازهای مخاطبان، تشکیل شد. هسته اولیه با تولید برنامه‌ای جامع شامل بخش‌های متنوع در قالب MC یا همان (Master Control) شکل گرفت که دارای درون برنامه‌های مختلفی ازجمله خبر، تحلیل، گزارش، مستند و میان برنامه‌ها بویژه «مجلات اختصاصی ورزش‌های مختلف» باشد و بتواند با قابلیت انبساطی جهت افزایش باکس‌ها و تایم، بخش زیادی از کنداکتور شبکه را به صورت روزانه و با حداقل هزینه پوشش دهد. بعد از آن تکمیل طراحی برنامه بر عهده من گذاشته شد. این پروسه با زمینه تحقیقی و تحلیل محتوای موارد مشابه خارجی از قبیل برنامه Sports Center که در شبکه ESPN پخش می‌شود و اختصاصی کردن آن برای رسانه ملی و ذائقه مخاطب ایرانی صورت پذیرفت. طی جلسات بعدی اتاق فکر، نتایج حاصله از سوی اعضا مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت و بتدریج، طرح مراحل تکمیل خود را طی کرد.

تقسیم‌بندی مخاطبان و نیازهای آنها چطور صورت گرفت؟

معتضدیان: به طور کلی مخاطبان رسانه ورزشی، به سه گروه عمده تقسیم شدند؛ متخصصان ورزشی، ورزشکاران حرفه‌ای ومسؤلان ورزشی، ورزشکاران نیمه‌حرفه‌ای یا تازه‌کار و در هر صورت، باشگاه‌رو، و بالاخره مخاطب عام که ممکن هست وفادارباشد یا مقطعی. حوزه‌هایی که تلویزیون ورزشی بایستی در راستای نیاز مخاطبان پوشش مناسبی از آنها ارائه بدهد هم به این صورت تقسیم بندی شدند؛

• پخش همزمان رویدادهای ورزشی مهم

• جنجال‌ها، تغییرات عرصه ورزش، اخبار ورزشی (بویژه ایران) و حاشیه‌ها

• آموزش ورزش‌های مختلف

• نهادینه کردن ورزش علمی در کشور

• دادن ایده به مدیران و برنامه‌ریزان ورزشی کشور

• پرداختن به ورزش پایه، ورزش مدارس و دبستان

• رویکرد جدی به ورزش بانوان

در این بین، عمده‌ترین رویکردی که برای برآوردن این نیازهای مخاطبان، برنامه استودیو ورزش به سراغشان رفت، یا به عبارتی مأموریت خود قرار داد، چه بود؟

معتضدیان: سرعت اطلاع‌رسانی و داغ بودن، امکان پرداختن به حواشی که از علائق مخاطب ورزشی به شمار می‌رود و بالاخره اقناع همزمان مخاطبان تخصصی و عام با توجه به رویکرد قهرمانی و همگانی، در هریک از حوزه‌های یاد شده.

آقای پوربصیر به عنوان تهیه‌کننده برنامه استودیو ورزش بفرمایید از کی وارد مرحله اجرا شدید؟

پوربصیر (تهیه‌کننده): برنامه «استودیو ورزش» پس از ضبط 6 قسمت یک ساعته آزمایشی در نیمه آذر و پس از بررسی کمبودها و امکانات موجود و آماده کردن برخی از پیش‌بینی‌ها، سرانجام در تاریخ بیست و هفتم دی 94، به صورت پیش‌شماره و در قالب پخش زنده روزانه روی آنتن رفت.

درباره تیم‌های برنامه و اهدافشان توضیح بدهید. ظاهرا بخش‌ها خیلی متنوع‌اند.

پوربصیر: بله. تنوع برنامه گاهی به حدی زیاد است که خود ما هم کلافه می‌شویم!

در ابتدا ساعت شروع برنامه 10 صبح و پایان آن حدود 12 بود که برای این فاصلۀ زمانی دو باکس درون برنامه‌ای در هر روز پیش‌بینی شد. یکی «محله ورزش» به صورت ثابت و دیگری در هر روز هفته موضوعات و عناوین مختلفی را دربرمی‌گرفت. همچنین چهار بخش ثابت با رویکرد خبری ـ تحلیلی در نظر گرفته شد که به ترتیب عبارتند از؛ «داغ‌ترین»، «دکه مطبوعات»، «نبض ورزش»، و «30 دقیقه» که محتوای آن زیر نظر سردبیران هر روز آماده می‌شود. در نتیجه تغییر ساعت شروع به 9 صبح (از میانه بهمن) اتفاق افتاد، زمان پخش روزانه به حدود 3 ساعت رسید که علاوه بر افزودن زمان بخش‌های یاد شده، یک باکس دیگر هم به صورت روزانه و با موضوعات متنوع برای هر روز هفته در برنامه گنجانده شد. باکس‌های درون برنامه‌ای کنونی که عموما توسط «مجری ـ سردبیران» مختلفی اداره می‌شوند عبارتند از؛ محله ورزش، رزمگاه، با آخرین توان، ورزش بانوان، پاسخ مدیران، ورزش کارگری، با مخاطبان، سفر به سوی ورزش و کوه گشت.

آیا ایده افزایش زمان برنامه و گسترش به بعدازظهر را هم دارید؟

معتضدیان: بله همان‌طور که عرض کردم اصلا طراحی به شکلی انجام شده که بشود با بسط دادن و اضافه کردن باکس‌های درون برنامه‌ای، یا در واقع مجلات خلاصه شده اختصاصی هر حوزه، به گونه‌ای در تمامی ساعات بیننده را همراهی کرد. البته زمانبندی و ریتم طراحی بعدازظهر قدری متفاوت خواهد بود که ان‌شاالله در سال آینده تحقق پیدا می‌کند.

لطفا همکارانتان در این برنامه را معرفی کنید.

پوربصیر: همکارانم به عنوان سردبیر روز برنامه آقایان افشین شیروانی، محمدرضا یکتامرام، محسن وحدانی و ابوفاضلی هستند . آقایان خراسانی، بالاپور، پوربخش، رضایی، و خانم ترکمندی سردبیران بخش‌های درون برنامه‌ای و آقایان توتونچی، نوروزی، میرشفیعی، ربانی، بابامحمدی، یکتامرام، خراسانی، نجات پور، پوربخش و رضایی و رضاپور مجریان برنامه استودیو ورزش و آقایان عباس آستانه و بهرام امانی دستیاران تهیه برنامه هستند.

تا چه اندازه به اهدافتان رسیدید؟

معتضدیان: تاکنون مسیری را رفتیم و راه زیادی هم در پیش داریم. ارزیابی اولیه و تحلیل دقیق محتوا برای یک برنامه تلویزیونی معمولا نیازمند پخش 90 برنامه (طی حدود سه ماه) است و شاید مقطع کنونی که فقط نیمی از این مقدار را پوشش داده هنوز برای قضاوت زود باشد.

در نگاهی کلی آنچه تا این زمان از برنامه دیده شده برآورده شدن بسیاری از انتظارات، بویژه برجسته کردن رویکرد همگانی در چشم‌انداز رسانه‌ای ورزش کشور است که از طریق پرداختن به ورزش کارگری، ورزش بانوان و همچنین «محله ورزش» و امثال آن تأمین شده است.

پوربصیر: البته در موارد زیادی مانند ورزش بانوان، همچنان جای بیشتری برای کار وجود دارد. پیش‌بینی‌ها برای افتتاح رسمی برنامه با دکور تازه و آیتم‌های مناسب و موارد زیاد دیگر در حال اجراست.ما در پی تعاملی مداوم و عمیق‌تر با مخاطبان هستیم. به یاری خدا.

تلویزیون و چشم‌اندازهای تازه

نشاندن مخاطب پای تلویزیون، آن هم در شرایطی که در بین این همه رسانه‌های ورزشی فقط روی یک برنامه تمرکز کند، کار سختی است. بسیاری از مهارت‌ها و جاذبه‌های ورزش‌های مختلف بلافاصله از طریق اینترنت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و شاید پخش دوباره یک رویداد ورزشی جذابیت‌های چندانی نداشته باشد. اینجاست که نوآوری در بین مدیران اجرایی تلویزیون می‌تواند در چشم‌اندازه تازه ارتباط این رسانه با رویداد ورزشی با هدف جذب مخاطبان بیشتر نقش داشته باشد.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها