با جدا کردن راه خود از حامیان تروریست‌ها:

سازمان ملل: مردم سوریه باید سرنوشت خود را تعیین کنند

استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه می‌گوید: این ملت سوریه است که درباره سرنوشت بشار اسد تصمیم‌گیری می‌کند؛ موضعی که پیشتر ایران و روسیه نیز بر آن تاکید کرده بودند اما گوش شنوایی برای آن پیدا نمی‌شد. سخنان دی میستورا خشم آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش را به دنبال داشت، زیرا واشنگتن همچنان بر گزینه «سوریه بدون اسد» پافشاری می‌کند و سعودی‌ها نیز می‌گویند در آخرین مذاکراتشان با فرانسوی‌ها بر این گزینه تمرکز کرده‌اند .
کد خبر: ۸۸۷۰۵۷

استفان دی میستورا با اشاره به سرنوشت بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور به شبکه تلویزیونی فرانس 24 گفته است: آیا نمی‌توانیم سوری‌ها را به حال خودشان بگذاریم تا در این باره تصمیم‌گیری کنند؟ چرا ما باید از قبل به سوری‌ها دیکته کنیم که چه بگویند در حالی که آنها آزادی و فرصت ابراز عقیده دارند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما معتقدیم لازم است راه‌حل بحران سوریه تحت هدایت و متعلق به سوری‌ها باشد.

مخالفت آمریکا

در واکنش به اظهارات نماینده سازمان ملل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: واشنگتن با اظهارات «دی‌میستورا» درباره نقش بشار اسد در آینده سوریه مخالف است. جان کربی در نشست خبری روز جمعه گفت: «ما موضعمان درباره اسد را به‌صراحت گفته‌ایم و من یک بار دیگر آن را تکرار می‌کنم: ما همچنان معتقدیم که اسد نمی‌تواند بخشی از آینده سوریه باشد . ما به دولتی در سوریه نیاز داریم که بشار اسد در راس آن نباشد.»

روز جمعه نیز ولیعهد عربستان در سفر به فرانسه با رئیس‌جمهور و برخی دیگر از مقامات این کشور دیدار و درباره مسائل منطقه و روابط دوجانبه بحث و گفت‌وگو کرد. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان درباره نتایج سفر ولیعهد این کشور به فرانسه گفت: مواضع ریاض و پاریس درباره توافق صلح دائم در سوریه بدون بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور مطابق است.

اظهارات مقامات عربستانی و آمریکایی در حالی است که فرستاده ویژه سازمان ملل به هیچ وجه از بود و نبود بشاد اسد به عنوان رئیس‌جمهور قانونی سوریه صحبتی نکرده اما آنچه که از شواهد برمی‌آید سازمان ملل و نماینده آن به این درک رسیده‌اند که تعیین سرنوشت از سوی خود سوری‌ها به منزله ادامه کار رئیس‌جمهور قانونی این کشور خواهد بود که آمریکا با آن به شدت مخالف است.

در عین حال این اظهارات حکایت از آن دارد که پنج سال جنگ در سوریه هنوز نتوانسته است این واقعیت بدیهی را به حامیان تروریست‌ها تفهیم کند که این مردم سوریه هستند که باید سرنوشت کشورشان را تعیین کنند. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران اساسا جنگ سوریه در اثر دخالت کشورهای حامی تروریست بود که به این شکل فجیع درآمد و تا زمانی که همین کشورها دست از زیاده‌خواهی و دخالت‌های بی‌مورد خود برندارند این بحران قابل حل نخواهد بود.

حمایت از تلاش‌های سازمان‌ملل

استفان دی میستور،ا فرستاده سازمان ملل به سوریه در عین حال، در گفت‌وگو با روزنامه الحیات ضمن تأکید بر پیشرفت در روند اجرای آتش‌بس، تصریح کرد: انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری بخشی از مذاکرات صلح در سوریه است. وی بر اهمیت حل سیاسی بحران سوریه از طریق ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم از نهم مارس تاکید کرد و گفت:‌ فهرست کارهای واضحی در قطعنامه 2254 شورای امنیت وجود دارد که براساس سه مساله تنظیم شده است: یکی مذاکرات برای تشکیل دولت جدید. دوم قانون اساسی جدید و سوم انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری ظرف 18 ماه.

روز جمعه سران کشورهای روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان، و ایتالیا درباره سوریه گفت‌وگوی تلفنی کردند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پس از این مکالمه گفت تصمیم سوریه برای برگزاری انتخابات در ماه آوریل با روند صلح در تعارض نیست. از سوی دیگر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در پایان همین مکالمه تلفنی گفت، رئیس‌جمهوری روسیه بر تعهد کشورش در حفظ آتش‌بس در سوریه تاکید کرد.

پیشنهاد اردوغان برای ساخت «شهر آوارگان»

با وجود آرامش نسبی در سوریه آوارگی همچنان درد همیشگی آنهاست. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه یک بار دیگر با دخالت در تحولات سوریه پیشنهاد ساخت شهری در شمال این کشور را داد تا به گفته او منزلگاه شماری از چند میلیون آواره گریخته از جنگ داخلی سوریه باشد. وی حتی گفت که این مساله را با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در میان گذاشته است.اردوغان افزود: شهری واقع در شمال سوریه ساخته می‌شود که وسعت آن 4500 کیلومتر مربع خواهد بود و زیرساخت‌های آن احتمالا در همکاری با جامعه بین‌المللی ساخته می‌شود. به گفته وی، می‌توان آوارگان سوریه را بار دیگر در آنجا اسکان داد. ترکیه مکررا تلاش کرده است متحدان غربی‌اش را برای ایجاد منطقه‌ای به اصطلاح امن در داخل خاک سوریه متقاعد کند، اما تاکنون موفق نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها