هر کس حزب‌الله را تروریست بخواند، خودش تروریست است

عصبانیت سعودی ها از سخنان وزیر خارجه عراق

وعده‌های توخالی عربستان

با اعلام تصمیم عربستان برای قطع کمک‌های مالی به منظور تجهیز نیروهای لبنان معلوم شد وعده‌های سعودی‌ها همه توخالی بوده و تنها درصورتی عملی خواهد شد که دیگران خود را مطیع و وابسته به عربستان کنند. جنبش حزب‌الله در بیانیه‌ای تصمیم جدید عربستان را نشانگر فریبکارانه بودن ادعاهای ریاض در مبارزه با تروریسم و حمایت از لبنان دانست و آن را محکوم کرد؛ درحالی که برخی از کشورهای عربی از این تصمیم استقبال کرده‌اند‌. با این حال تمام سلام، نخست‌وزیر لبنان ضمن ابراز تاسف از تصمیم عربستان برای توقف کمک‌های نظامی به ارتش و نیروهای امنیتی کشورش، خواهان تجدید نظر در این تصمیم شد.
کد خبر: ۸۸۳۲۷۱

حدود دو سال پیش، میشل سلیمان، رئیس‌جمهور وقت لبنان اعلام کرد عبدالله‌بن ‌عبدالعزیز، پادشاه وقت سعودی با پرداخت سه میلیارد دلار به فرانسه برای تجهیز ارتش لبنان به سلاح‌های جدید موافقت کرده است‌؛ اما تاکنون ریاض هرچند وقت یکبار برای اجرای تعهد خود بهانه تراشی کرده است‌. روز جمعه عربستان سعودی اعلام کرد پرداخت کمک‌های مالی به ارتش لبنان را متوقف کرده است. کمک‌هایی که قرار بود در قالب پرداخت سه میلیارد دلار بابت خرید سلاح‌های فرانسوی برای ارتش لبنان باشد. بنا بود این کمک مالی برای خرید خودرو‌های زره‌پوش جنگی، موشک‌ها، توپخانه‌ها و مهمات و همچنین هلیکوپترها و یک کشتی هزینه شود. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ریاض علاوه‌بر این گفت یک میلیارد دلار کمک مالی برای تقویت نیروهای پلیس لبنان را نیز متوقف‌کرده است.

عربستان سعودی در توجیه انصراف خود از کمک به ارتش لبنان آن را به مواضع دولت لبنان و همراهی با حزب‌الله نسبت داد و گفت: این تصمیم به دلیل موضعگیری لبنان برخلاف منافع عرب‌ها و حمایت از خط مشی سیاسی حزب‌الله است‌. محکوم نشدن حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد از دیگر دلایل عربستان برای انصراف از کمک عربستان به ارتش لبنان عنوان شده است.

واکنش حزب‌الله

به گزارش شبکه العالم، حزب‌الله لبنان روز جمعه در بیانیه‌ای در واکنش به اقدام سعودی‌ها اعلام کرد: عربستان، ماهیت خود را نشان داد و ثابت کرد از تروریسم حمایت می‌کند و در جهان عرب و اسلام فتنه‌انگیزی می‌کند. در بیانیه حزب‌الله آمده است: دخیل دانستن حزب‌الله و وزارت امور خارجه لبنان در توقف حمایت مالی عربستان از ارتش، ترفندی نابجا ست که نمی‌تواند هیچ عاقل و خردمندی را فریب دهد. دروغ‌پردازان و منافقان داخلی که برای قدرت‌طلبی ذلت‌بار هر اتهام ناروایی را به حزب‌الله می‌زنند، نمی‌توانند واقعیت‌ها را از مردم لبنان پنهان و خللی در دیدگاه‌های سیاسی ثابت حزب‌الله در قبال تحولات منطقه ایجاد کنند.

حزب‌الله خاطرنشان کرد: مسئولان دولت، وزارتخانه‌های ذی‌ربط و نهادهای نظامی و امنیتی لبنان بخوبی می‌دانند آل‌سعود از خیلی وقت پیش به‌خصوص پس از روی کارآمدن پادشاه کنونی عربستان تصمیم گرفته بود حمایت مالی خود را از ارتش لبنان متوقف کند و خبر این تصمیم بارها در بسیاری از رسانه‌های داخلی و جهان منعکس شده بود. همه جهانیان به‌ویژه مردم لبنان و مؤسسات مالی داخلی و جهانی بخوبی می‌دانند عربستان سعودی به علت هزینه‌های کلان تجاوز ظالمانه‌اش به یمن و توطئه کاهش جهانی قیمت نفت که خودش آن را درست کرد، از بحران مالی شدید رنج می‌برد.

حمایت از سعودی‌ها

سعد حریری، رئیس حزب جریان‌المستقبل که بارها وابستگی خود را به عربستان اثبات کرده است در بیانیه‌ای ادعا کرد این تصمیم سعودی ـ پاسخی به تصمیم برای خروج لبنان از اجماع عربی و سیاست وزارت خارجه این کشور است که در نشست‌های اخیر وزیران خارجه عرب در قاهره و سازمان همکاری اسلامی در جده ابراز شد. از سوی دیگر، دو کشور امارات و بحرین که از متحدان عربستان در جنگ‌افروزی‌های این کشور در سطح منطقه هستند از کاهش روابط ریاض با بیروت و قطع کمک‌های عربستان به ارتش لبنان استقبال کردند. وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای تصریح کرد: تصمیم عربستان در پی تکرار مواضع منفی لبنان در برابر اجماع کشورهای عربی است و مواضع لبنان به شکلی آشکار، توهین‌آمیز، نگران‌کننده و تعجب‌آور است. بحرین نیز مدعی شد تصمیم ریاض سبب خواهد شد لبنانی‌ها اسیر فرمان‌های حزب‌الله نباشند!

لبنانی‌ها به ایران چشم دوخته‌اند

وئام وهاب، رئیس‌حزب التوحید العربی لبنان در صفحه توئیتر خود نوشت: عربستان کمک مالی به ارتش و امنیت داخلی لبنان را متوقف کرد و جای آن افکار خلاقانه سعدالحریری را برای ما فرستاد. کنایه وهاب، به سخنان اخیر سعدالحریری است که در سالروز ترور پدرش رفیق حریری، مقاومت و حزب‌الله را به باد انتقاد گرفت و تحلیلگران، سخنان او را دیکته‌های عربستان توصیف کردند.

از آنجا که ایران پیش از این بارها اعلام کرده بود حاضر است ارتش لبنان را در مقابل تروریست‌ها و دشمن صهیونیستی تجهیز کند، وهاب در واکنش به این اقدام عربستان نوشت: البته ایران آماده ارائه کمک‌هایی است که ارتش لبنان نیاز دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها