زمستان که شروع می‌شود، در کنار سرماخوردگی و دردسرهای مربوط به آن، مشکلات دیگری را هم به دنبال دارد که یکی از آنها خشکی پوست بویژه در افرادی است که سابقه خشک شدن مرتب پوست را دارند. شوره زدن، پوسته پوسته شدن و خارش و سوزش پوست از‌جمله شایع‌ترین علائمی است که گاه بسیار آزاردهنده می‌شود.
کد خبر: ۸۸۲۸۹۳

خشکی پوست همیشه به لباسی که می‌پوشید بستگی ندارد، بلکه نحوه شست‌وشوی پوست بدن، هوای محیط و حتی نوع تغذیه هم می‌تواند در این میان مؤثر باشد. اما با چند راهکار ساده می‌توانید خشکی پوست را از بین ببرید و پوستی لطیف داشته باشید.

آب گرم آری، آب داغ نه

یکی از مواردی که خشکی پوست را به دنبال دارد، استفاده از آب داغ بویژه هنگام استحمام یا شست‌وشوی ظروف است. آب داغ چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد و باید مرتب با مرطوب نگه داشتن پوست، نرمی و رطوبت آن را حفظ کنید.

شست‌وشوی ملایم پوست

سعی کنید از شوینده‌های فاقد صابون برای شست‌وشوی پوست بخصوص پوست‌های خشک استفاده کنید. پزشکان معتقدند که صابون‌های بدون بو بهترین گزینه برای پوست‌های خشک هستند. مواد افزودنی معطر یا آنتی‌باکتریال پوست را خشن می‌کنند. در این حالت بهتر است از مواد شوینده حاوی اسیدهای چرب استفاده کنید. این قبیل مواد، مولکول‌های چربی دارند که لایه‌ای چربی روی پوست تشکیل می‌دهند که به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند. در برخی محصولات، از اسیدهای چرب مصنوعی استفاده می‌شود تا جایگزین چربی از دست رفته پوست بر اثر بالا رفتن سن شود. از کاربرد مواد حاوی الکل روی پوست خودداری کنید، زیرا باعث خشکی پوست می‌شود.

اصلاح هوشمندانه موهای زائد

اصلاح موهای زائد یکی از راه‌هایی است که پوست خشک را تحریک می‌کند. این کار، چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد و خشکی آن را تشدید می‌کند. متخصصان پوست معتقدند که بهترین زمان برای اصلاح موهای زائد بعد از حمام است که موها نرم‌تر شده و زدودن آنها آسان‌تر می‌شود. استفاده از کرم یا ژل اصلاح و اصلاح کردن در جهت رویش موها یکی از راه‌هایی است که از آسیب وارد به پوست جلوگیری می‌شود.

پوست را بپوشانید

آسیب ناشی از نور خورشید و آفتاب‌سوختگی یکی از دلایل اصلی خشکی پوست، چین و چروک و زبری پوست به شمار می‌رود. با پوشش مناسب و استفاده از کرم‌های ضدآفتاب می‌توانید از آسیب ناشی از تابش نور آفتاب خودداری کنید. در آب و هوای سرد سعی کنید با پوشیدن لایه‌های متعدد لباس، از گرم شدن بیش از حد و تعریق زیاد خودداری کنید. برای جلوگیری از خشکی و ترک خوردن لب‌ها، از ترمیم‌کننده‌های لب به همراه ضدآفتاب استفاده کنید و دهان را با ماسک بپوشانید. در تابستان برای دور ماندن از آفتاب، لباس‌های سبک، گشاد و آستین بلند بپوشید و از کلاهی استفاده کنید که گردن، گوش‌ها و چشم‌ها را از نور آفتاب مصون بدارد.

مرطوب نگه داشتن پوست را جدی بگیرید

استفاده از ساده‌ترین مرطوب‌کننده‌های پوستی هم می‌تواند خشکی پوست را بهبود بخشد. روغن‌های معدنی، انواع کرم‌های مرطوب‌کننده یا لوسیون هم گزینه‌های مناسبی هستند، اما اگر به دنبال مرطوب‌کننده‌های قوی‌تری هستید، از اسیدهای چرب و گلیسیرین استفاده کنید. یکی از بهترین مرطوب‌کننده‌های پوستی، مواد روغنی بر پایه نفت است که چربی بسیار بالایی دارد. این فرآورده‌ها، با ترمیم چربی پوست، به نوعی پوست را ترمیم می‌کنند. دقایقی بعد از خارج شدن از حمام با لایه‌ای ضخیم از مرطوب‌کننده، پوست خشک را بپوشانید تا رطوبت از دست رفته پوست بر اثر استحمام، جبران شود. دست‌ها را بعد از هر بار شست‌وشو، مرطوب کنید؛ بنابراین تبخیر آب حتی رطوبت بیشتری را از پوست خشک بدن جذب نمی‌کند. هر چه مرطوب‌کننده‌هایی که استفاده می‌کنید ضخامت بیشتری داشته باشند، اثر بیشتری بجا می گذارد.

حفظ رطوبت در زمستان

هوای سرد و خشک یکی از علل معمول خشک شدن و تحریک‌پذیری پوست به حساب می‌آید. گرم کردن محیط خانه، بدن را گرم نگه می‌دارد ولی همین کار، رطوبت را از هوا حذف و به مرور پوست را خشک‌تر می‌کند. برای جبران سریع و آسان رطوبت از دست رفته رطوبت پوست، از دستگاه‌های رطوبت‌ساز در داخل اتاق خواب استفاده کنید. مناسب‌ترین میزان رطوبت داخلی حدود
50 درصد است.

شیر مالی کنید

اگر هنوز پوست بدنتان خشک است، می‌توانید از شیر برای رفع خشکی و خارش آن استفاده کنید. حدود یک لیتر شیر را داخل یک کاسه یا لگن بریزید. کیسه حمام یا تکه‌ای گاز را در شیر سرد غوطه‌ور کنید و به مدت 5 دقیقه روی پوست خود قرار دهید. شیر حاوی خواص ضد‌التهابی است که اغلب خارش پوستی را از بین می‌برد. شیر نرم‌کننده پوست است و با توجه به دارا بودن اسید لاکتیک، برای پوست مفید است.

بهترین زمان مرطوب کردن پوست

مناسب‌ترین زمان برای استفاده از کرم‌ها و لوسین‌ها روی پوست خشک، بعد از حمام کردن و هنگامی است که پوست هنوز خیس است و رطوبت دارد. ترکیب لوسیون‌های مرطوب‌کننده به گونه‌ای هستند که در رطوبت پوست به دام می‌افتد و در نتیجه تبخیر نمی‌شود.

مراقبت‌های شبانه

درمان‌هایی که به طور شبانه برای جبران رطوبت خشکی صورت می‌گیرد، پوست خشک را طوری ترمیم می‌کند که پس از گذشت یک شب و صبح پس از برخواستن از خواب، احساس متفاوتی را تجربه خواهید کرد. شب‌ها پیش از خواب، در وان پر از آب ولرم بخوابید تا زمانی که پوست انگشتان دستتان چروک شود به این معنا که پوست بدن به اندازه کافی رطوبت جذب کرده است. بعد از خارج شدن از وان، در حالی که بدنتان را نیمه‌خشک کرده‌اید، لایه‌ای روغن مرطوب‌کننده روی بدن بمالید و بعد به رختخواب بروید.

روغن‌کاری نقاط خشک بدن

اغلب خشک‌ترین نقاط بدن، پاشنه پا، دست‌ها و آرنج است که با روغن‌کاری و چرب نگه‌داشتن این نقاط، می‌توان‌ از خشکی آن کاست. اگر دست‌هایتان خشکی زیادی دارد، می‌توانید شب‌ها آن را چرب کرده و برای حفظ آن، موقع خوابیدن دستکش به دست کنید. برای مصون ماندن پاشنه‌های پا جوراب بپوشید. با وجود تمام این راهکارها، در صورتی که خشکی پوست همچنان ادامه داشت، باید به پزشک معالج مراجعه کنید.

ندا اظهری

منابع: webmd

prevention

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها