جام‌جم از روند رو به رشد میوه ‌های وارداتی ممنوعه گزارش می‌دهد

قاچاق میوه

توزیع گسترده میوه خارجی در میدان میوه و تره‌بار تهران، آن هم در نیمه‌شب؛ این خبری بود که دیروز مایه حیرت و نگرانی فعالان کشاورزی کشور شد و حتی تعجب وزارت جهادکشاورزی را نیز به‌دنبال داشت.
کد خبر: ۸۸۲۰۵۳

آن‌طور که مسئولان صنفی خبر داده‌اند نیمه‌شب دوشنبه حجم وسیعی از انواع میوه‌های تابستانه خارجی به صورت ناگهانی در میدان میوه و تره‌بار تهران توزیع شده است.

این حجم وسیع میوه خارجی شامل ده نوع میوه مانند گیلاس، انواع آلو، زردآلو، هلو، شلیل و انگور است که از اقصی نقاط دنیا از جمله کشورهایی مانند شیلی و اکوادور به مقصد ایران صادر شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد واردات این حجم از میوه، به طور قاچاق و از مبادی غیررسمی صورت نگرفته و به احتمال زیاد، از مبادی قانونی و مسیرهای هوایی وارد کشور شده است.

در شرایطی که بسیاری از مسئولان و دست‌اندرکاران کشاورزی از وجود انبوه محصولات باغی در انبارهای کشور به‌دلیل تولید زیاد خبر می‌دهند، همچنان شاهد یکه‌تازی میوه‌های وارداتی در سطح بازار هستیم و جالب آن‌که هیچ دستگاهی مسئولیت واردات حجم گسترده میوه‌های خارجی را برعهده نمی‌گیرد.

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب هفته گذشته در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش با تذکر نسبت به واردات میوه‌های خارجی فرمودند: «کشورِ با این عظمت، با این بزرگی، با این ‌همه محصولات متنوع، آدم خجالت می‌کشد وقتی می‌بیند ـ حالا بنده در روزنامه می‌بینم، شماها در خیابان می‌بینید ـ انواع و اقسام میوه خارجی را در خیابان! پرتقال ما، سیب ما روی درخت می‌ماند، آن‌وقت برویم میوه‌ خارجی وارد کنیم؟ اینها را باید فکر کرد، اینها را باید کار کرد. ببرند منابع کشور را به سمت تولید، نه به سمت وابستگی بیشتر، نه به سمت واردات.»

حتی اگر از شرایط فعلی اقتصاد کشور به‌دلیل کاهش درآمدهای ارزی صرف‌‌نظر کنیم، حال پرسش اینجاست که چطور ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه با وجود راهکارهای علمی و عملی در این زمینه هنوز هیچ اقدام اساسی برای جلوگیری از واردات میوه‌ نکرده‌اند و شاهد یکه‌تازی میوه‌های وارداتی در سطح بازار هستیم؟

این حجم واردات برنامه‌ریزی شده است

مجتبی شادلو، رئیس اتحادیه باغداران به شرایط ورود این میوه‌ها در بازار اشاره کرد و افزود: اگر به نوع میوه‌هایی که امروز به عنوان میوه‌های خارجی در میادین میوه‌‌و‌تره‌بار فروخته می‌شود توجه کنیم، می‌بینیم این میوه‌ها جزو میوه‌های تازه‌خوری هستند که ماندگاری بالایی نداشته و حمل‌و‌نقل آنها نیازمند سازوکار بسیار دقیقی است تا از فساد آنها جلوگیری شود.

به عنوان مثال اکثر این میوه‌ها نیازمند حمل با کانتینرهای یخچالدار بوده و امکان حمل عادی آنها نیست. حال پرسش این است که چه دستگاه یا چه جریانی در این میان دخالت داشته که این حجم میوه به یکباره بدون این‌که کوچک‌ترین آسیبی دیده باشد به بازار ایران رسیده و توزیع شده است؟ که پاسخی جز برنامه‌ریزی قبلی نمی‌توان برای آن یافت.

این مقام صنفی درباره انواع میوه‌های وارداتی نیز گفت: میوه‌های خارجی که امروز در بازار میوه و تره‌بار کلانشهرها دیده ‌می‌شود، عبارتند از: گیلاس، هلو، شلیل، انگور، زردآلو و انواع آلو درحالی که این میوه‌ها در این فصل متقاضی زیادی نداشته و به‌طور سنتی خریدار ندارند.

دلال‌ها نقش عمده‌ای دارند

وی تصریح کرد: عمده مبدا حمل این میوه‌ها کشورهای شیلی، اکوادور و برخی کشورهای آفریقایی هستند که اگر واردکنندگان قصد خرید از این کشورها را داشته باشند، برای رسیدن محصول به بازار ایران بیش از یک ماه زمان لازم دارند، اما این میوه‌ها بدون تردید از بازارهای کشورهای جنوب حاشیه خلیج‌فارس با دلال‌بازی خریداری شده و در حجم انبوه به ایران حمل شده‌اند. بنابراین مستقیم از مبدا تولید خریداری نشده‌ است.

وزارت جهاد کشاورزی هم مخالف است

در همین حال محمدعلی طهماسبی، معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی در مورد قاچاق میوه در ایران به خبرنگار جام‌جم گفت: با در نظر گرفتن فرمایشات مقام معظم رهبری، جلوگیری از ورود میوه‌های قاچاق یک تکلیف است و مربوط به یک یا دو ارگان نخواهد بود بلکه همه مسئولان و حتی بخش خصوصی باید در این زمینه دست به‌دست یکدیگر داده تا این مشکل برای همیشه ریشه‌کن شود. وی ضمن تاکید دوباره بر مخالفت وزارتخانه جهادکشاورزی با واردات برخی اقلام میوه بجز آنچه مجاز اعلام شده است، افزود: این وزارتخانه باتوجه به نیاز بازار، تنها ورود چهار نوع میوه گرمسیری مانند موز و آناناس را مجاز اعلام کرده و بقیه میوه‌های موجود در بازار به‌صورت غیرقانونی وارد شده ‌است که باید باقاطعیت نسبت به جلوگیری از آن اقدام شود.

طهماسبی به اهمیت جلوگیری از عرضه این نوع میوه‌ها در میادین میوه‌ و تره‌بار شهرداری اشاره و تصریح کرد: گرچه برای ریشه کن شدن کلی این معضل، مسئولان این وزارتخانه درحال بررسی شرایط هستند، اما نباید فراموش کنیم در اولین اقدام، بهترین راهکار این است که در میادین میوه و تره‌بار شهرداری، چون امکان کنترل کالاهای ورودی بسیار کار ساده‌ای است از فروش محصولات زراعی و کشاورزی قاچاق، جلوگیری شود. معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی درباره برنامه‌ریزی این نهاد مسئول گفت: با توجه به گزارش‌های مستند اخیر که به دست این وزارتخانه رسیده‌ است، موضوع را با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح و جلسه‌ای نیز برگزار کردیم که بزودی نتایج آن اعلام خواهد شد. همچنین نامه‌ای از سوی وزیر محترم کشاورزی به تمام مبادی ورودی کشور و وزارت کشور ارسال شده تا سازمان‌ها و ارگان‌هایی که به نوعی در کاهش این روند مسئولیتی دارند، بتوانند متناسب با شرایط فعلی برنامه‌ریزی کرده و مانع آن شوند.

این مقام مسئول به مشکلات اقتصادی کشاورزان و تولیدکنندگان نیز اشاره کرد و افزود: امروز که به دلیل افزایش تولید برخی اقلام باغی یا جالیزی قیمت‌ها کاهش یافته و تولیدکنندگان زیان گسترده‌ای دیده‌اند روا نیست که قاچاق باعث ایجاد مشکلات گسترده‌تری در معیشت آنها شود.

توزیع روزانه 30 تن میوه قاچاق

سیدمحسن محمودی، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان بزرگ میوه و تره‌بار شهر تهران با بیان این‌که مسئولان با قاچاقچیان میوه برخورد جدی نمی‌کنند، تصریح کرد: روزانه حدود ۳۰ تن میوه قاچاق به میدان وارد می‌شود که در این زمینه گزارش‌های لازم را بارها به مسئولان مربوط ارائه کرده‌ایم.

محمودی افزود: البته این میزان میوه به میدان میوه و تره‌بار وارد می‌شود، اما بخش قابل توجه دیگری از این میوه‌ها قبل از رسیدن به میادین میوه ‌و تره‌بار، فروخته شده و در سطح شهر توزیع می‌شود.

بررسی ویژه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

در پیگیری‌های جام‌جم از مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، روابط عمومی این سازمان اعلام کرد، درباره سیاست‌های مقابله با ورود میوه به کشور بزودی نشست مطبوعاتی برگزارشده و اطلاعات مربوط، رسانه‌ای خواهد شد.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها