اخبار سازمان صداوسیما نه‌تنها از طریق شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی که از سوی سایر رسانه‌های مکتوب و مجازی هم پوشش داده شده و تجزیه و تحلیل می‌شود.
کد خبر: ۸۷۹۹۹۷

تولیدات رسانه ملی و حواشی و بازتاب‌هایش این‌قدر جاذبه و گیرایی دارد که اکثر رسانه‌های داخلی اعم از مکتوب و غیره بخش ثابتی از فضای خود را به آن اختصاص دهند.

سایت خبرآنلاین هم به عنوان یک خبرگزاری تحلیلی که اخبار مرتبط با مباحثی همچون سیاست، اقتصاد، فرهنگ، جامعه، بین‌الملل، ورزش، دانش و فناوری اطلاعات را به صورت توامان مورد توجه و واکاوی قرار می‌دهد، در ذیل سرویس فرهنگی خود، بخش ویژه‌ای را هم به اخبار تلویزیون اختصاص داده است.

بررسی عملکرد شش ماهه گذشته این خبرگزاری تحلیلی نشان می‌دهد که مدیران و سیاستگذاران آن بازتاب اخبار منفی و انعکاس هجمه‌ها به رسانه ملی را بر اخبار مثبت ترجیح داده و حتی اصرار دارند بر برجسته کردن این انتقادها ولو در قالب نقل قول از سایر رسانه‌ها. مداقه در خبرهای دی‌ماه خبرآنلاین ما را به آمار 26 خبر منفی درباره صداوسیما می‌رساند.

این رقم در آذر و آبان به 20 و در ماه‌‌های مهر و آبان به 13 خبر می‌رسد. البته اوضاع در ماه جاری کمی بهتر است و خبرآنلاین تا به اینجای کار در بهمن‌ماه با شش خبر به رسانه ملی تاخته و عملکردش را به زیر تیغ تیز انتقاد برده است. هر ماه هم یک خط خبری مورد توجه قرار گرفته و دنبال می‌شود.

برای مثال، در بهمن‌ماه بر اقامت بازرس ویژه صداوسیما در عمان تمرکز شده است؛ در دی‌ماه محوریت بیش و کم با تعهد صداوسیما از سینماگران برای عدم تبلیغ فیلم‌شان در شبکه‌های ماهواره‌ای بوده و انتقادهایی که برخی از اشخاص عموما سیاسی به رسانه ملی وارد کرده‌اند.

مصاحبه عادل فردوسی‌پور با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و پخش نشدن آن از برنامه 90 از دیگر بهانه‌های تاخت و تاز به تلویزیون در این ماه بوده است. در آذرماه اما سریال «معمای شاه» مورد دستاویز قرار گرفته و در قالب تیترهایی همچون «هزینه معمای شاه برای صداوسیما چقدر بوده است؟» و «آیا منتقدان معمای شاه، شاه دوست هستند؟» عمده انتقادها بر این اثر نمایشی متمرکز شده است. در آبان‌ماه هم سوژه‌هایی همچون برنامه «فیتیله»، «هفت» و «عمو پورنگ» به شکل موازی مورد توجه قرار گرفته و به آنها پرداخته شده است. مهر هم ماه بازتاب انتقادها از رسانه ملی در خبرآنلاین بوده است. تلویزیون در مهرماه به‌زعم این خبرگزاری و به نقل از چند مصاحبه شونده به دروغگویی و سانسور و تقابل با دولت و به زیرسوال بردن برجام و نتایجش متهم شده است. ماه شهریور اما آثار نمایشی و سریال‌های تلویزیونی آماج بیشترین حملات قرار گرفته‌اند و سریال «خانم و آقای سنگی» در راس این معرکه. و به همین بهانه در قالب چند گزارش و مصاحبه رسانه ملی متهم به هدر دادن سرمایه‌های ملی شده است.

مخلص کلام این‌که با یک رصد حتی گذری بر اخبار صدا و سیما در خبرآنلاین، زاویه و جبهه این سایت با رسانه ملی مشهود و عیان است. حتی نظرهای ثبت‌شده در ذیل این اخبار نیز عاری از سوگیری مدیران خبر آن لاین نیست. استفاده از ادبیات مخرب برای زیر سوال بردن رسانه ملی، با اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای بسیار فاصله دارد.

این خبرگزاری تحلیلی همزمان مدیران رسانه ملی، ساختار، برنامه‌ها و تولیداتش را مورد هجمه قرار داده و به موازات آن، انتقادات افراد حقیقی را که عمدتا ثابت و شناخته شده هستند از سایر رسانه‌ها بازتاب داده است تا بی‌انصافی در حق سازمان صداوسیما را کامل کرده باشد.

همچنین علیرضا معزی، مدیرمسئول خبرآنلاین از هرگونه توضیحی درباره رویکرد و سیاست‌های این رسانه در قبال سازمان صداوسیما خودداری کرده و می‌گوید که آیا تمایلی به گفت‌وگو در این زمینه ندارد. سوال اینجاست که اعمال چنین رویکردی از سوی خبرگزاری نزدیک به دولت عملا تخریب رسانه ملی نیست؟ آیا تخریب رسانه‌ای که به تعبیر رهبر معظم انقلاب قرارگاه مقدم مبارزه با جنگ نرم است با مشی اعتدال مدیران این رسانه همخوانی دارد؟

و نهایتا این‌که آیا تضعیف رسانه ملی که یک تنه در برابر همجه رسانه‌های بیگانه ورسانه‌های فارسی‌زبان اپوزیسیون ایستادگی می‌کند، آب در آسیاب دشمنان ریختن تلقی نمی‌شود؟

ماه

تعداد اخبار

قالب محتوا

بهمن

6

گفتوگو و خبر

دی

26

یادداشت، گفتوگو، گزارش و خبر

آذر

20

نظرسنجی، گفتوگو، خبر، تحلیل و گزارش

آبان

20

گفتوگو، خبر و گزارش

مهر

13

گفتوگو، خبر، گزارش، یادداشت

شهریور

13

گفتوگو، خبر، گزارش،تحلیل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها