مسکن یکی از نیازهای مهم هر جامعه‌ و جزو دغدغه‌ها و شعارهای اصلی هر دولتی تا به امروز بوده است و به همین دلیل سیاست‌ها و همچنین رویکردهای متفاوتی از آنها تا به حال دیده‌ایم، به صورتی که می‌بینیم در بسیاری از موارد دولت‌ها درمقابل مشکلات و معضل مسکن سعی در از بین بردن صورت مساله داشته و اجازه فهمیدن واقعیت را نداده‌اند تا بتوانند نظر جامعه را به خود جلب کنند.
کد خبر: ۸۷۱۹۷۴

بررسی عملکرد دقیق آنها طی سال‌های اخیر روشن می‌سازد همواره مسئولان بخش مسکن و سیاست‌گذاران این بخش مهم که نیمی از اقتصاد کشورمان را به خود اختصاص داده در افراط و تفریط بوده و همین امر باعث از بین رفتن فرصت‌هایی برای حل معضل مسکن در کشورمان شده است. شاهد مثال آن جشن سربه‌سر شدن مسکن در سال 1390 بود که مسئولان در آن زمان با اعلام کردند تولید و تقاضای مسکن به نقطه‌ سربه‌سر رسیده و آن را جشن گرفتند اما به دلیل همان شناخت غیر اصولی که از مسکن داشتند تنها یک سال بعد 140 درصد تورم قیمت مسکن را تجربه کردیم.

حالا در دولت فعلی نیز مساله به همین صورت ادامه داشته و هنوز هیچ حرکت یا برنامه خاصی را ندیده‌ایم و هرچه بوده در ابعاد مصاحبه‌ها و نشست‌های خبری یا برنامه‌ریزی برای یک دهکده پرجمعیت بوده نه برای کشوری به نام ایران با جمعیتی نزدیک به 80 میلیون نفر. تا به امروز مسئولان گاهی درباره اعطای وام یا راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن سخن گفته‌اند و گاهی صحبت از بی‌نتیجه بودن مسکن مهر؛ درحالی که چون مسئولان و سیاست‌گذاران اصلی، بخش مسکن کشورمان را هنوز به درستی نشناخته‌اند طرح‌هایی چون مسکن مهر، مسکن ویژه و مسکن اجتماعی به درد شرایط کنونی ایران نخورده‌اند؛ چون رکود همیشه یکی از ارکان فریب دولت‌ها بوده است و امروز همین مشکل باعث شده به نقطه‌های خطرناکی در بخش مسکن رسیده و نگرانی‌ها هر روز در این زمینه بیشتر از قبل شود.

حال اگر واقعا قصد رفع معضل مسکن را داریم باید با توجه به اهمیت اقتصادی مسکن، آن را در وزارتخانه مربوط بیشتر به صورت علمی مد نظر قرار دهیم، تا در مراکزی که با این هدف ایجاد شده‌اند ضمن بررسی و رصد دقیق اقتصاد مسکن، سعی در پایه‌گذاری سیاست‌های اجرایی و عملی مهمی برای بهبود اوضاع مسکن در میان‌مدت و بلند مدت داشته باشیم.

دکتر بیت‌الله ستاریان - عضو هیات علمی دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها