ایده‌ نوجوان ایرانی برای راه‌اندازی‌شبکه اجتماعی صدا محور

تولد دوباره گرامافون

بدون شک عصر حاضر را می‌توان زمان سلطه شبکه‌های اجتماعی برشمرد. این شبکه‌ها در ابتدایی‌ترین سطوح زندگی بشر امروز رخنه کرده و جا پای ابزار و روش‌های سنتی گذاشته است.
کد خبر: ۸۷۱۳۹۹
تولد دوباره گرامافون

این دگردیسی به قدری گسترده بوده که دنیای امروز را نمی‌توان لحظه‌ای بدون این شبکه‌ها تصور کرد، هرچند ممکن است ماهیت یکی یا همه این شبکه‌ها سرگرمی باشد.

با توجه به این موضوع یک نوجوان 16 ساله همراه همکلاسی‌هایش خطوط یک شبکه اجتماعی جدید را در ذهن‌شان ترسیم کرده‌اند.

محتوای این شبکه اجتماعی جدید نه عکس است، نه متن و نه فیلم، بلکه اینجا صدا اهمیت دارد. این‌که این ایده چطور به ذهن حسین مهران رسیده و چه کارهایی را برای آن انجام داده، در گفت‌و‌گوی کلیک با او بخوانید.

یک تیم کوچک با فکرهای بزرگ

دانش‌آموز دبیرستان علامه حلی شماره 4 است و 16 سال دارد و از یک سال پیش به علوم رایانه و برنامه‌نویسی علاقه‌مند شده است.

حسین می‌گوید: «در مدرسه با برنامه‌نویسی آشنا شدم و پس از مدتی در بخش رباتیک شبیه‌سازی دو بعدی انجام دادم. کمی پس از آن با شاخه‌های دیگر برنامه‌نویسی آشنا شدم.»

حسین چیزی از استارت‌آپ نمی‌داند و با همکلاسی‌هایی که اکنون دیگر یک تیم منسجم را تشکیل داده‌اند می‌نشینند و فکرهایشان را روی هم می‌گذارند.

این تیم جوان تصمیم می‌گیرد شرکتی تاسیس کند که هر کاری انجام دهد و در آینده ایده‌هایی را برای تکان دادن دنیا عملی کند.‌

تیم حسین همفکری می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که یکی از بزرگ‌ترین معضلات بشر امروز مساله تامین سوخت است و تصمیم می‌گیرند دستگاهی بسازند که بدون نیاز به سوخت، برق تولید کند.

حسین در این باره توضیح می‌دهد: «طرح‌مان برای چنین دستگاهی از نظر تئوریک درست بود. طرح را به چند استاد نشان دادیم و همگی صحت آن را تایید کردند، اما وقتی پروژه را عملی کردیم با شکست مواجه شد.

این دستگاه با انرژی مغناطیسی کار می‌کرد و برق تولید می‌شد، اما وقتی آن را ساختیم برقی تولید نمی‌شد.» تیم پرشور و باانگیزه حسین با این شکست ناامید نمی‌شود و تلاشش را می‌گذارد برای ساخت چند اپلیکیشن بازی و بعد هم سایتی که سفارش‌ کارهای گرافیکی از کاربران قبول می‌کند. ‌

چند ماهی از تجربه‌های این تیم جوان می‌گذرد و زمان آن می‌رسد کار جدی‌تری را شروع کنند. درست در همین بحبوحه، حسین با استارت‌آپ‌ها آشنا می‌شود.

حسین در این رابطه می‌گوید: «طی سه ماه در 90 درصد جلسات مربوط به کارآفرینی تهران شرکت کردم و از نزدیک این رویدادها را تجربه کردم تا متوجه شوم دقیقا چیست و چه کار باید کرد.»

آشنا شدن با استارت‌آپ، حسین را وارد دنیای جدید می‌کند. او و تیمش جولانگاهی برای ایده‌هایشان پیدا می‌کنند و تصمیم می‌گیرند چند تا از ایده‌هایشان را به یکی از این جلسات ببرند.

حسین می‌گوید: «چهار ایده‌ را به یک مراسم استارت‌آپ بردیم که گرامافون انتخاب و اول شد.» اکنون که ایده‌شان اول شده تصمیم آنها در برپایی یک شرکت جدی می‌شود و توافق می‌کنند کارهای دیگر را کنار بگذارند و زمانشان را وقف گرامافون کنند

ایده گرامافون یک شبکه اجتماعی صوت محور است که اعضای آن می‌توانند فایل‌های صوتی در آن به اشتراک بگذارند که خودشان ضبط کرده‌اند.

تجربه‌ای از نوع شتاب‌دهی

اول شدن ایده گرامافون باعث می‌شود یک مرکز شتابدهی تازه تاسیس از این ایده خوشش بیاید و حاضر شود روی آن سرمایه‌گذاری کند.

این مرکز شتابدهی از ایده خوشش آمده، اما می‌گوید برای سرمایه‌گذاری باید ایده‌شان را طوری شروع کنند که یک مشکل اجتماعی را حل کند.

حسین و تیمش این بار تصمیم می‌گیرند این قابلیت را هم به ایده‌شان اضافه کنند: «به این نتیجه رسیدیم افراد نابینا در استفاده از شبکه‌های اجتماعی با مشکل مواجه‌اند، بنابراین قابلیتی را به گرامافون اضافه کردیم تا این افراد نیز بتوانند به آسانی از آن استفاده کنند.

افراد نابینا می‌توانند با استفاده از گجت‌های پوشیدنی همچون ساعت، صدایشان را با فالوئرهایشان به اشتراک بگذارند و به صداهای آنها گوش دهند.» با توجه به صوت محور بودن ایده، حتی قابلیتی به آن اضافه می‌کنند که شکلک‌ها (اموجی) نیز درون خود صدا داشته باشند؛ برای مثال با استفاده از اموجی خنده، صدای خنده پخش ‌شود.

تحول یک ایده

حسین در پاسخ به این پرسش‌مان که آیا نمونه مشابه خارجی هم از ایده‌شان وجود دارد، می‌گوید یکی دو نمونه وجود دارد، اما کارکردشان همچون گرامافون تفکیک شده نیست، فاقد دیتابیس بوده و امنیت‌شان پایین است.

به گفته حسین، گرامافون امنیت بسیار بالایی دارد و کاربرها در آن به چند دسته تقسیم می‌شوند: کاربر عادی، خواننده‌ها و نوازنده‌های مشهور و کانال‌های رادیویی.

کاربران عادی می‌توانند هر نوع صدایی را با گوشی‌شان ضبط کنند یا حرف‌هایشان را با فالوئرهایشان به اشتراک بگذارند، خواننده‌های آهنگ‌ها و رادیوها نیز پادکست‌هایشان را با دیگران تقسیم کنند. ‌

حسین درباره امنیت گرامافون می‌گوید از الگوریتم‌های هوشمندی استفاده کرده‌اند که با تشخیص اصوات و کلمات نامرتبط، از روی شبکه حذف شود و سیستم گزارش‌دهی و بلاک (همچون اینستاگرام) نیز در سیستم وجود دارد.

حسین 16 ساله، امنیت گرامافون در حذف صداها را 80 درصد تخمین می‌زند و این طور صحبت‌هایش را کامل می‌کند که شبکه‌های اجتماعی بزرگی همچون اینستاگرام نیز پالایش محتوای 100 درصدی ندارد.

برای درآمدزایی از گرامافون راه‌های گوناگونی را در نظر گرفته‌اند. حسین می‌گوید: «دو روش برای درآمدزایی در نظر گرفته‌ایم.

یکی تبلیغات و دیگری پرداخت درون برنامه‌ای برای پخش در شبکه گرامافون. برای مثال اشخاص عادی یک دقیقه محدودیت دارند، افراد معروف بین 5 تا 15 دقیقه و کانال‌های رادیویی هم تا نیم ساعت برای پخش آنلاین زمان دارند و باید پول پرداخت کنند.» حسین با این حال می‌گوید هنگام شروع تا مدت زیادی سرویس‌دهی گرامافون را به‌صورت رایگان انجام خواهند داد.‌

حسین از طرح‌هایشان برای محبوبیت گرامافون شرح می‌دهد و می‌گوید قصد دارند چالش‌هایی را برای کاربران طراحی کنند: «برای مثال از کاربران می‌خواهیم صدایی مانند صدای خواجه امیری ضبط کنند و با الگوریتم‌های هوشمند، نزدیک‌ترین صدا را تشخیص می‌دهیم و برنده اعلامش می‌کنیم.»

او همچنین توضیح می‌دهد خواننده‌ها می‌توانند در گرامافون کانال بسازند و با طرفدارانشان در ارتباط باشند. این نوجوان از استقبال برخی افراد و رادیوهایی برایمان می‌گوید که در مورد گرامافون با آنها صحبت کرده‌اند.

صدای دوست‌داشتنی موتور خودرو

حسین در پاسخ به پرسش‌مان درباره جذابیت و نیاز به گرامافون می‌گوید گرامافون نیز شبکه‌ای برای سرگرمی است، ضمن این‌که حس و حال و هوای صوت بیشتر از یک تصویر است.

به قول حسین، صدا بیشتر از عکس ماندگاری دارد: «افراد زیادی به صدای موتور خودروها علاقه‌مندند و دوست دارند آن را گوش دهند.» حسین ‌می‌گوید حدود یک ماه است در مرکز شتابدهی مستقر شده‌اند و 9 ماه آینده را آنجا خواهند بود: «چون دانش‌آموز هستیم و دی و خرداد‌ امتحان داریم، دو ماه بیشتر از دیگر تیم‌ها در مرکز شتابدهی خواهیم ماند.»‌

تیم‌ حسین در حال حاضر از شش نفر تشکیل شده که به‌طور متوسط روزی سه ساعت برای گرامافون وقت می‌گذارند و بقیه را صرف درس و مشق‌هایشان می‌کنند.

او از تصمیمش برای کار روی این ایده راضی است و تنها مشکل و هراسش کنکور و جدا شدن اعضای تیم از یکدیگر است: «دغدغه کنکور نمی‌گذارد زمان بیشتری را روی گرامافون کار کنیم و می‌ترسم با قبول شدن بچه‌ها در دانشگاه‌های مختلف تیم‌مان از هم بپاشد.»

او این درخواست را از دانشگاه‌ها دارد تا برای دانش‌آموزانی مانند خودش امکانی فراهم کنند تا آسان‌تر وارد دانشگاه شوند.‌

توصیه حسین به همسن و سالانش این است که دنبال استعدادهای خود بروند و آن را کشف کنند، چون کم هستند آدم‌هایی که استعدادهای خود را کشف می‌کنند.

حسین در آخر می‌گوید از فرمت ogg برای فایل‌های صوتی گرامافون استفاده کرده‌اند و تا چند ماه آینده نسخه نهایی آن آماده می‌شود.

پیوند گرامافون و شبکه‌های اجتماعی

گرامافون یک شبکه اجتماعی صوت محور است. اعضا و کاربران این شبکه به جای عکس یا متن (همچون اینستاگرام) فایل صوتی با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

این فایل صوتی می‌تواند هر صدایی از اصوات موجود در محیط تا گفت‌و‌گو و صحبت‌های یک نفر برای فالوئرهایش باشد.

فالوئرها می‌توانند به این صداها گوش دهند، آنها را لایک کنند و برایشان کامنت بگذارند. غیر از افراد عادی، افراد مشهور و شبکه‌های رادیویی نیز می‌توانند در گرامافون عضو شوند و فایل‌های صوتی‌شان را برای دیگران به اشتراک بگذارند.

نام ایده: گرامافون

سایت: gramophone.audio

حسین مهران: موسس گرامافون

حسین 16 سال دارد و دانش‌آموز سال دوم دبیرستان در رشته ریاضی است. او در اوقات فراغت کتاب‌های کارآفرینی می‌خواند.

رامین فتوت

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها