از معاونت فرهنگی «لشکر 27 محمدرسول‌الله(ص)» در دوران دفاع مقدس بگیریم تا معاونت فرهنگی «نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها» و بیش از یک دهه تدریس در دانشگاه هنر، فقط بخشی از کارنامه فرهنگی یک روحانی خوش‌ذوق و خوش‌سخن است؛ صحبت از حجت‌الاسلام پناهیان است که همواره در حوزه برنامه‌ریزی عرصه‌های فرهنگی فعالیت داشته است.
کد خبر: ۸۶۸۸۰۸

این روحانی در دومین روز اکران عمومی آثار ششمین جشنواره عمار در سینما فلسطین حضور پیدا کرد و با اهدای شال گردن خود که یادگاری مادرش بود، با لبیک به دعوت «ننه عصمت» به پویش مردمی پشتیبانی از رزمندگان مقاومت پیوست.

براساس گزارش تسنیم طی روزهای اخیر، افراد و گروه‌های مختلف مردمی با تهیه و اهدای البسه خود در مراکز اکران مردمی ششمین جشنواره عمار، به پویش مردمی پشتیبانی از رزمندگان مقاومت پیوسته‌اند. در محل سینما فلسطین نیز غرفه‌ای به این منظور دایر شده و آماده دریافت البسه اهدایی است. چندی پیش«ننه عصمت» در کلیپی از تمامی زنان و بانوانی که در طول هشت سال دفاع مقدس، دوشادوش رزمندگان اسلام در پشت جبهه فعالیت می‌کردند، برای بافت دستکش و اهدای آن به مدافعان امروز حرم اهل بیت(ع) دعوت کرد.

مرجانِ« جان گز» کیست؟

بی‌تردید نمایش «جان گز» این روزها یکی از پرمخاطب‌ترین آثار در حال اجرا روی صحنه است؛ نمایشی که در جشنواره تئاتر مقاومت هم درخشید. رویا میرعلمی بازیگر این نمایش که نقش «مرجان» را بازی می‌کند درباره حضورش در این اثر تئاتری به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: همیشه همکاری با نیما دهقان برایم خوشایند و جذاب بود، چراکه او کارگردانی صاحب سبک و نوآور است. به همین سبب قبل از آن که نمایشنامه «جان گز» را بخوانم، حضور در این گروه را پذیرفتم و بعد از خوانش اثر به خاطر لطف نیما دهقان، خودم از میان چند نقش، شخصیت «مرجان» را انتخاب کردم.

میرعلمی در خصوص داستان و روایت نمایش «جان گز» و ویژگی‌های آن بیان کرد: «جان گز» بیش از آن که در گروه تئاتر مقاومت قرار گیرد، تئاتر اجتماعی است و با نگاهی به واقعه‌ بزرگ 175 شهید غواص فضای جامعه‌ امروز و برشی از زندگی و دغدغه‌های حال حاضر را نمایش می‌دهد . به نظر من این بهترین نوع روایت برای حفظ شأن شهدا و ادای دینمان به آنهاست. به اعتقاد میرعملی «جان گز» نمایشی انتقادی و اجتماعی است و بارها بازنویسی شده و در مرحله تمرین از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

نقش زنان در موسیقی نواحی، از زبان جاوید

کتاب «نقش زن در موسیقی مناطق و نواحی ایران» نوشته هوشنگ جاوید به‌زودی منتشر می‌شود. جاوید برای علاقه‌مندان موسیقی اصیل نواحی ایران نامی آشناست که سال‌ها عمرش را در این راه سپری کرده است. او به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هم‌اکنون کتاب «نقش زن در موسیقی مناطق و نواحی ایران» مراحل ویرایش خود را پشت سر گذاشته و قرار است توسط انتشارات «سوره مهر» چاپ و منتشر شود. زمان انتشار آن هم‌اکنون مشخص نیست. در کتاب «نقش زن در موسیقی مناطق و نواحی ایران»، با موسیقی‌های مختلفی آشنا می‌شویم که در کشور ما توسط خانم‌ها انجام می‌شود. از جمله این موسیقی‌ها موسیقی لالایی، کار و اعتراض‌آمیز است.

این نویسنده با اشاره به آنچه در کتاب «نقش زن در موسیقی مناطق و نواحی ایران» و آیین‌هایی که توسط آنها انجام می‌شود آمده است، بیان کرد: تاریخچه نقش زن در موسیقی را نیز در کتاب «نقش زن در موسیقی مناطق و نواحی ایران» بیان می‌کنم و به تاریخچه حضور آ‌نها در این زمینه می‌پردازم، به اضافه آن که در این کتاب از پیرزن‌هایی که در این نقش باقی مانده‌اند، نیز سخن گفته‌ام.

«ایران درودی» و جراحی چشم

«ایران درودی» که چند روزی است چشم راستش را جراحی کرده، همچنان به فعالیت‌های هنری‌اش ادامه می‌دهد. این هنرمند نقاش به ایسنا گفت: چند روز پیش، چشم راستم را جراحی کردم، اما همچنان نقاشی می‌کشم و کارهای اداری و گرفتن مجوز موزه‌ام را دنبال می‌کنم. خوشبختانه عمل جراحی، مشکلی نداشت و به‌خوبی انجام شد. او ادامه داد: تابلوهای اخیرم از شرایطی که در آن هستم، تأثیر پذیرفته‌اند. احساس می‌کنم کمی تلخ شده‌اند و آن نورهای مخصوص خودم در آنها نیست. شاید هم کمی سختگیر شده‌ام. فعلا قصد برپایی نمایشگاه ندارم، چون فکر می‌کنم کار سختی است و باید شرایط این کار وجود داشته باشد.

ایران درودی متولد 1315 در خراسان است. او در رشته نقاشی در دانشکده بوزار در پاریس به تحصیل مشغول شد و در سال‌های 1954 تا 1958 میلادی به یادگیری هنر در آموزشگاه‌ها و دانشکده‌های گوناگون از جمله مدرسه هنرهای زیبای پاریس (بوزار)، مدرسه لوور پاریس، دانشکده سلطنتی بروکسل (ویترای)، انستیتوی آر. سی. آی نیویورک (رشته تهیه و کارگردانی برنامه‌های تلویزیون) پرداخت. او پس از پایان تحصیلات به ایران بازگشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها