تازه چند روزی از باز شدن پای زمستان به شهر گذشته و سرما، سوز و برف، رنگ دیگری به شهر بخشیده است. پاییز که می‌خواهد تمام شود، هجمه‌ای از سرما را به یادگار می‌گذارد تا همه چیز به پای زمستان نوشته نشود. هر چند باید اعتراف کرد که زمستان در تمام شهرهای ایران با سرما و برف همراه نیست.
کد خبر: ۸۶۸۱۲۸

اصلا خیلی از شهرهای ایران سرد نیست؛ زمستانش بهار می‌شود و آب و هوای لطیفش آن هم در حالی که شهرهای دیگر دمای کمتر از صفر درجه را تحمل می‌کنند، باعث می‌شود مقصد خوبی برای گردشگران زمستانی به شمار آید. خوشبختانه در ایران هم تعطیلات کم نیست و شما به‌راحتی می‌توانید عازم یک سفر زمستانی به شهری بهاری شوید. به‌طور مثال شهرهای جنوبی کشورمان، در حالی‌که غرب در دمای چند درجه زیر صفر، متحمل یخبندان و برف سنگین است، آب و هوایی معتدل و خنک دارد تا گردشگران به خوبی بتوانند در سفرشان زیباترین‌ها را تجربه کنند؛ آب و هوای عالی، در کنار زیبایی‌های طبیعی شهرها و جزایر جنوبی و از همه مهم‌تر دریای بی‌انتهای خلیج فارس که زیبایی این شهرها را چند برابر می‌کند.

از طرفی برف و باران زمستانی هم زیبایی خاص خودش را دارد؛ شهرهای یکدست سفیدپوش هم گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند و خیلی از شهرهای گرمسیر که کمتر تجربه‌ بارش زمستانی را داشته‌اند، بدشان نمی‌آید سری به این برف زمستانی بزنند و آن را به شیوه متفاوتی تجربه کنند.

اما از همه این زیبایی‌ها و جذابیت‌ها که بگذری، سفر کردن در زمستان هم جای خود را دارد. زمستان حتی سفر کردنش هم با فصل‌های دیگر فرق دارد، بعضی‌ها از شلوغ نبودن شهرها راضی هستند و بعضی‌ها از سرما و یخبندان جاده‌ها ناراضی. تفاوت‌ها به همین جا ختم نمی‌شود به همین دلیل است که مزاحم تلفنی این بار می‌خواهد با هم‌صحبتی با مردم بداند اصلا سفر کردن در زمستان خوب است یا بد؟

مزاحم تلفنی برای دستیابی به این پاسخ با مردم یزد هم‌صحبت شده است و از آنها پرسیده است: «آیا به سفر کردن در زمستان علاقه دارید؟ بیشتر دوست دارید به کدام شهرها سفر کنید و چرا؟» همچنین پرسیدیم «آیا تا به حال در زمستان سفر کرده‌اید؟ به کدام شهر و خاطره جالبتان از این سفر چیست؟» در آخر هم خواستیم هوای شهرشان در زمستان را توصیف کنند.

352---24:

«سفر کردن در زمستان هم خوب است خصوصا شهرهای گرم و بندری؛ شهر دیگری که نمی‌شود رفت.» می‌گویم اتفاق هم نیفتاده است که به شهرهای دیگر برود؟ «امسال مشهد رفتیم، چهل و هشتم آنجا بودیم و در برف گیر کردیم. راه دوساعته را هفت ساعته رفتیم و خیلی سخت بود.» می‌پرسم آیا حاضر است باز هم در چنین فصلی به مشهد برود؟ «چون پدر و مادرم آنجا هستند مجبورم حتما سالی چندبار به آنجا بروم. البته بیشتر سعی می‌کنم با قطار یا هواپیما بروم، اما وقتی تعطیلی باشد یا قرار است دسته‌جمعی برویم مجبور می‌شویم با ماشین برویم که باید بیشتر مراقب بود.» از هوای زمستانی شهر خودشان هم می‌پرسم: «در دهات‌های اطراف بارندگی زیاد است، اما شهر ما سرمایش بدون بارندگی است.»

352---11:

با خوشحالی می‌گوید: «من همیشه به سفر کردن علاقه‌مند بوده و هستم. فصلش هم برایم فرقی ندارد.» می‌پرسم کدام شهر را برای سفر کردن ترجیح می‌دهد: «من بیشتر به سفر به کشورهای خارجی علاقه دارم.» می‌گویم حالا نمی‌شود سفر خارجی را تابستان بروید و برای زمستانتان برنامه سفر داخل کشور بریزید؟ «فرقی ندارد، سفر خارجی و داخلی را در همه فصول می‌توان رفت. من بیشتر دوست دارم در تابستان به دبی، کیش و مناطق گرمسیر بروم.» می‌پرسم تابه حال پیش آمده است که در زمستان به سفر برود؟ «کیش و قشم رفته‌ام که خیلی هم خوش گذشته است و کاملا خاطرات خوب بود.» درباره زمستان شهرش می‌پرسم: «خیلی سرد نیست. هوایش خوب است و گردشگرها در فصل زمستان بیشتر می‌آیند.»

372---72:

«اگر پول باشد سفر کردن همیشه خوب است. آپارتمان‌ها کوچک است و آدم دوست دارد همیشه سفر برود.» تا به حال در زمستان سفری نداشته است.

352---38:

«دوست دارم... کمی فکر می‌کند؛ منظورم این است که دوست ندارم. آخر هوا خیلی سرد است و بیشتر مناطق یخبندان است؛ البته مناطق گرم مثل بندرعباس را دوست دارم و علاقه دارم در زمستان بروم.» درباره سفرهای زمستانی‌اش می‌پرسم: «پارسال رفتیم مشهد، خیلی هوا سرد بود. در راه برگشت دو تا از ماشین‌های بزرگ خراب شده و راه را بسته بودند. ترافیک شدیدی درست شده بود و خیلی در راه ماندیم. برف هم می‌بارید و یخ کرده بودیم. به همین دلیل امسال با هواپیما رفتیم و خیلی خوش گذشت.» علت سفرش را می‌پرسم: «زیارت امام رضا. هر فصلی بشود به زیارت رفت، خوب است.» زمستان یزد را بدون برف و باران توصیف می‌کند. سرد اما بدون بارندگی.

352---22:

«علاقه ندارم چون هوا سرد است و بچه مدرسه‌ای دارم، نمی‌توانم سفر کنم.» تعطیلات چطور؟ «اگر موقعیتش پیش آید می‌رویم. هوا را هم با لباس گرم می‌توان جبران کرد. البته سعی می‌کنم بیشتر بندر و مکان‌های گرم بروم.» درباره سفرهای گذشته‌اش می‌پرسم: «تا قم رفته‌ام. سرد بوده است، اما خیلی سرما را حس نکرده‌ام.» او هم برای زیارت رفته است، اما خاطره‌ای به ذهنش نمی‌رسد و می‌گوید همه چیز سفر خوب است. هوای شهرش را خشک و سرد توصیف می‌کند و می‌گوید هوا برای گردشگران عالی است.

352---42:

«به خاطر سرمای هوا و احتمال سرماخوردگی بچه‌هایم، دوست ندارم در زمستان سفر کنم.» می‌گویم حتی شهرهای گرم را هم دوست ندارد؟ «نه در کل سفر کردن در زمستان را دوست ندارم و بیشتر دوست دارم تابستان و ایام عید سفر کنم.» و هیچ‌وقت هم مجبور نشده‌اید در این فصل سفر کنید؟ «چرا در زمستان چند بار سفر رفته‌ایم و حتی گاهی موقعیتش پیش آمده است و سفر تفریحی هم رفته‌ام، اما ترجیح می‌دهم، نروم.» می‌خواهم یکی از خاطراتش را تعریف کند: «پارسال بوشهر رفتیم و خیلی هوای خوبی داشت و همه چیز عالی بود.» درباره زمستان یزد می‌پرسم: «من یزدی نیستم و تنها چند سالی است که از استان فارس به اینجا آمده‌ام. اما زمستان اینجا خشک و سرد است و سرمای زیادی دارد.»

 372---25:

«چون سرمایی‌ام، دوست ندارم.» سفر به شهرهای گرم چطور؟ «شهرهای گرم خوب است مثل بندر و جزیره اما به شهرهای سرد نمی‌روم.» می‌خواهم از تجربه سفرهایش بگوید: «دو سال پیش، کار پیش آمد و مجبور شدیم به قم برویم. یکی از آشنایان تصادف کرده بود و مجبور شدیم برای دیدنش برویم، برف زیادی باریده بود و هوا هم خیلی سرد بود و مجبور بودیم آرام حرکت کنیم.» زمستان یزد را مانند دیگران توصیف می‌کند: «در یزد برف و باران کم است و هوای خشکی دارد. خداوند این‌طور درستش کرده است و ما هم راضی هستیم.»

372---62:

«نه دیگر دوست ندارم.» چرا دوست ندارید؟ «همه سفر کردن را دوست دارند، اما اوضاع بازار طوری است که کسی نمی‌تواند سفر کند و همه گرفتارند.» یعنی به خاطر آب و هوا نیست؟ «به نظر من زمستان برای سفر کردن بهتر است. من همه سفرهایم را در فصل زمستان می‌روم. کربلا، مکه و خارج از کشور در زمستان خیلی خوب است. تابستان هوا خیلی گرم است و نمی‌شود سفر رفت. با هوای سرد می‌شود ساخت، اما گرما قابل تحمل نیست. به طور مثال تابستان هوای یزد 50 درجه می‌شود.» پس تابستان هم که مجبورید سفر بروید؟ «بله تابستان‌ها هم فرار می‌کنیم، اما من شخصا علاقه دارم در زمستان سفر کنم.» 

372---62:

«سفر کاری باشد دوست دارم؛ اما سفر تفریحی را در زمستان دوست ندارم.» چرا علاقه ندارید؟ «چون هوا سرد است و هیچ جا چیز خوبی پیدا نمی‌شود.» می‌پرسم منظورش از چیز خوب چیست؟ «نمی‌شود آن‌طور که باید لذت برد و همه مکان‌های تفریحی را دید و آدم ترجیح می‌دهد، نرود. البته شهرهای گرم خوب است، اما من چون بیشتر به سفر کردن به شمال علاقه دارم، دوست ندارم در زمستان سفر کنم.» می‌خواهم از سفرهای زمستانی‌اش، خاطره‌ای تعریف کند. «بیشتر در زمستان برای سفرهای کاری به تهران می‌آیم که چون از قبل برنامه‌ریزی شده است و برای تفریح نمی‌رویم، خوب است.» هوایش چطور بوده است؟ «هوایش که آلوده است، اما ما فقط یک هفته آنجا بودیم و خوب بود.» می‌گویم بیشتر منظورم سرمای هوا بود: «سرمایش زیاد شدید نبود. زمستان‌های یزد هم سرد است و به همین دلیل آن سرما اذیتمان نکرد.»

372---29:

«سفر را دوست ندارم. سرما می‌خورم و چون پادرد و کمردرد دارم در سرما دردم بیشتر می‌شود و به همین دلیل سفر کردن را دوست ندارم.» حتی شهر گرم هم نه؟ «نه من در زمستان هیچ‌وقت جایی نمی‌روم.» حتی مجبور به سفر کردن در زمستان هم نشده‌اید؟ «نه خوشبختانه.»

372---71:

«من به خاطر سرمایش سفر کردن را دوست ندارم، البته شهرهای گرم مثل بندر را برای سفر کردن دوست دارم. اما اگر به شهر سردی بروم، مطمئنم سرما می‌خورم.» برای او هم پیش نیامده است در زمستان سفر برود و حتی مجبور به سفر هم نشده است. هوای یزد را سرد و خشک توصیف می‌کند: «هوایش ناخوش است و پوست را می‌سوزاند.»

372---20:

«چون هوا سرد است علاقه‌ای به سفر کردن ندارم.» می‌پرسم نظرش درباره سفر به شهرهای گرم چیست؟ «اگر مسیر گرم باشد و در مسیر مشکلی پیش نیاید، خوب است.» او هم مجبور نشده است در زمستان سفر کند.

آزاده هاشمی منفرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها