گفت‌وگو با رئیس مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی

سریال‌های 300 قسمتی در راه است

مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی در رسانه ملی به تازگی راه‌اندازی شده و قرار است علاوه بر ساماندهی فیلمنامه‌های تلویزیونی، فیلمنامه‌نویسان را با مضامین متنوع آشنا کند. امین صدیقی، رئیس این مرکز مهمان امروز جام‌جم است:
کد خبر: ۸۶۷۳۸۶
سریال‌های 300 قسمتی در راه است

چطور شد مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی در تلویزیون راه‌اندازی شد و قرار است با راه‌اندازی این مرکز چه اتفاقاتی بیفتد؟

فیلمنامه در حوزه فیلم و سریال اهمیت مبنایی دارد و معاونت‌های مختلف سازمان صدا و سیما همچون سیما، استان‌ها، برون‌مرزی و مرکز بسیج فیلم و سریال تولید می‌کنند. بنابراین شکل‌گیری یک مرکز که بر همه بخش‌ها به صورت متمرکز نظارت داشته باشد و راهبردها را تعیین کند، ضرورت داشت؛ به همین دلیل مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی تلویزیون وظیفه نظارت بر همه بخش‌های تولید را دارد.در کنار نظارت، در بخش تولید فیلمنامه و سریال هم فعال هستیم. بخشی از فیلمنامه‌ها در مرکز ساخته می‌شود و بخشی دیگر هم برای تولید به معاونت‌های برنامه ساز ارجاع داده می‌شود.

با توجه به این که اداره کل نمایش سیما هم فیلم و سریال تولید می‌کند و هم بر تولیدات گروه فیلم و سریال‌های شبکه‌های تلویزیون نظارت می‌کند، آیا فعالیت آنها با مرکز شما تداخل ندارد؟

نه، به هیچ وجه تداخل نخواهد داشت. یکی از اهداف مرکز فیلمنامه‌نویسی، فراهم کردن شرایطی است که تداخل در میان تولیدات فیلم و سریال ایجاد نشود. متاسفانه نبود تمرکز باعث شده که گاهی دو شبکه همزمان روی طرح‌های مشابه کار کنند، ولی با راه‌اندازی مرکز جلوی این مساله گرفته می‌شود.

تا به الان روال این طور بوده که طرح‌ها از سوی نویسندگان به تلویزیون پیشنهاد می‌شد، آیا قرار است این قاعده به هم بخورد و شما سفارش‌دهنده باشید؟

قرار است در آینده مسیر تغییر کند و ما به جای این که منتظر رسیدن طرح باشیم، بر اساس نیاز تولید، طرح‌های متنوع سفارش بدهیم و تلویزیون سفارش‌دهنده باشد، نه این که هر طرح آماده‌ای که به دستمان رسید ناگزیر تسلیم طرح شویم.

اگر قرار باشد طبق روال گذشته عمل کنیم، مسلما برای غربال کردن این طرح‌ها با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شویم.

تقسیم‌بندی موضوعی هم در مرکز انجام داده‌اید؟

با در نظر گرفتن ماموریت جدید شبکه‌ها، نیاز سالانه، شرایط فصل و مناسبت‌ها، تنوع مضمونی و ژانری را در جدول پخش شبکه‌ها رعایت خواهیم کرد؛ زیرا بی‌توجهی به این مساله باعث شده که در برخی مناسبت‌ها همچون ماه رمضان یک سال شاهد سریال‌های ماورایی و سال دیگر شاهد سریال‌های طنز از چند شبکه باشیم. ما تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی به تنوع موضوعی و ژانری توجه کنیم.

آیا تولید سریال‌های بالای صد قسمت هم جزو برنامه‌هایتان است؟

بله، در راهبردهایی که تعیین کرده‌ایم قرار است سریال‌های بالای 300 تا 400 قسمت تولید شود. تهیه چنین آثاری زمانبر است و در حال حاضر چند طرح در مرحله پژوهش و نگارش است. نظرسنجی‌ها حاکی است که مخاطبان از این دست آثار استقبال می‌کنند، اما باید این شرط را رعایت کرد که قصه‌ افت نکند و تا آخرین قسمت تعلیق‌های لازم را داشته باشد.

اما مشکل ما در قصه‌پردازی است که در آثار طولانی نمی‌توانیم خیلی مخاطب را با خودمان همراه کنیم؟

یکی از مشکلات ما در طراحی داستان است و این‌که نمی‌توانیم فصل‌بندی صحیح کنیم ؛ در حالی که در سریال‌های پربیننده خارجی به دقت فصل‌بندی می‌شود و برای هر بخش از کار گره‌های زیادی تعریف می‌شود. ما هم برای طرح‌هایی که ظرفیت پرداخت زیادی دارد، حتما از ابتدا همه فصل‌ها را مشخص و بعد برای هر فصل طراحی می‌کنیم.

ولی همیشه در انتهای پخش یک سریال تصمیم عجولانه گرفته می‌شود که سری دوم ساخته شود، به همین دلیل فصل‌های جدید خیلی به لحاظ فیلمنامه غنی نیستند. برای این مشکل چه راه‌حلی در نظر گرفته‌اید؟

مسلما همه این موارد باید از ابتدای کار مشخص شود که آیا قصه کشش لازم را برای ساخت فصل بعدی دارد یا نه؟ زندگی کدام یک از شخصیت‌های قصه باید پررنگ‌تر شود؟ و ... در همه جای دنیا پایلوت‌سازی انجام می‌شود، اما ما هنوز به سمت آن نرفته ایم اما قصد داریم به سمت شیوه‌های نوین نگارش برویم.حوزه فیلمنامه‌نویسی ان شاءالله متحول خواهد شد.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها