شدت آلودگی هوا دیروز علاوه بر تهران در استان‌های البرز،مرکزی و اصفهان نیز موجب تعطیلی مدارس شد.
کد خبر: ۸۶۵۸۶۰

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی درباره وضعیت آلودگی این استان گفت: شاخص کیفیت هوای اراک و شازند برای دومین روز متوالی دیروز در شرایط هشدار قرار داشت.

حسین‌علی ابراهیمی کارنامی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در هوای اراک در ساعت 9 صبح دیروز به 52 میکروگرم بر متر‌مکعب رسید در حالی که شاخص سنجش استاندارد آن 35 میکروگرم بر متر‌مکعب است.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی کیفیت هوای اراک برای گروه‌های حساس ازجمله کودکان، زنان باردار، بیماران قلبی و تنفسی و سالمندان زیانبار است و این افراد به‌جز موارد اضطراری باید از تردد در محیط شهری و مناطق شلوغ خودداری کنند.

مدارس ابتدایی و پیش دبستانی در نوبت صبح شهرستان اراک و همه دوره‌های تحصیلی شهرستان شازند از توابع استان مرکزی دیروز بر اثر آلودگی هوا و شرایط ناسالم جوی تعطیل اعلام شده بود.

کلانشهر اراک یکی از هشت شهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون 29 روز ناسالم را در کارنامه خود ثبت کرده است. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی همچنین گفت: یک واحد نیروگاه حرارتی شازند در پی آلودگی و شرایط ناسالم هوای شهرهای اراک و شازند در دو روز گذشته از مدار تولید انرژی خارج شد.

وی افزود: با توجه به این که یک واحد دیگر این نیروگاه نیز در وضعیت اورهال (تعمیرات اساسی و به روز رسانی) قرار دارد، این واحد هم‌اکنون با 40 درصد ظرفیت فعالیت دارد.

وی بیان کرد: نیروگاه شازند با وجود شرایط هشدار در شهرهای اراک و شازند از مازوت استفاده می‌کرد که با پیگیری‌های صورت گرفته مصرف مازوت کاهش یافته و عمده سوخت مصرفی این نیروگاه به گاز تبدیل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی ادامه داد: به دلیل شرایط اقلیمی منطقه در فصول سرد سال آلاینده‌های متصاعد شده از نیروگاه حرارتی در هوای شهرهای اراک و شازند ایستایی دارد و نباید مصرف سوخت این نیروگاه مازوت باشد.

مدیر روابط عمومی نیروگاه حرارتی شازند نیز گفت: درحال حاضر این نیروگاه با ترکیب سوخت 30 درصدی مازوت و 70 درصدی گاز فعالیت دارد.

وحید نواعتقاد افزود: تا روز گذشته سهمیه یک میلیون مترمکعب گاز برای این نیروگاه تخصیص شده بود که امروز به دوونیم میلیون مترمکعب افزایش یافته است. مدیرکل اداره هواشناسی استان البرز گفت: با توجه به افزایش آلایندگی‌ جوی، مردم باید از تردد غیرضروری در سطح شهر به‌ویژه در مناطق پرجمعیت بپرهیزند.

منصور رحمانیان افزود: این شرایط موجب شده،‌ گروه‌های حساس به‌ویژه سالمندان، کودکان و بیماران در معرض خطر باشند و لازم است مردم به‌ویژه این گروه‌ها، از تردد غیر‌ضروری در سطح شهر و معابر پر رفت و آمد بپرهیزند.

وی گفت: برای روزهای یکشنبه،‌ دوشنبه و سه‌شنبه افزایش آلایندگی‌ جوی، وزش شدید باد و غبار را پیش‌بینی می‌کنیم.

در اصفهان نیز دیروز مدارس به دلیل آلودگی هوا تعطیل شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها