سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر بخش رقابتی و شهرستان‌ها را از جشنواره حذف کرد

موسیقی فجر منهای موسیقی انقلاب

سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر برنامه‌های خود را اعلام کرده است و می‌توان گفت این برنامه‌های جذاب تا حد زیادی توان گرم کردن دوباره تنور جشنواره پس از چند سال سردی آن را دارند. اما در میان اجراهای جذاب و خوب جشنواره جای موسیقی انقلاب که اصل عنوان «فجر» برآمده از آن است، مثل همیشه خالی است. همچنین حذف بخش رقابتی و شهرستان‌ها هم از جمله اتفاقات نه‌چندان خوشایند این دوره از جشنواره است که اما و اگرهای فراوانی با خود دارد.
کد خبر: ۸۶۵۸۴۳

به گزارش جام‌جم، سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر امسال برخلاف دوره‌های گذشته در اعلام برنامه‌های خود از قافله دیگر رویدادهای فجر نه‌تنها جا نماند و حتی از آن پیشی گرفت. با انتشار جدول برنامه‌های این رویداد بسیاری از علاقه‌مندان موسیقی غافلگیر شدند و منتظر اعلام پیش فروش بلیت‌های این دوره هستند.

جشنواره موسیقی امسال از بسیاری جهات با سال‌های قبل تفاوت دارد و می‌توان گفت پس از چند سال سردی جشنواره و به اصطلاح فقط برگزار شدن آن، دوباره با انتشار فهرستی جذاب از اجراهای موسیقی شور و حالی به موسیقی فجر داده است. طبق جدولی که از سوی مسئولان جشنواره منتشر شده است، موسیقی فجر 21 تا 30 بهمن برگزار می‌شود و گروه‌های موسیقی در بخش بین‌الملل 15 اجرا، موسیقی تلفیقی 13 اجرا، موسیقی نواحی هشت اجرا، پاپ هفت اجرا، کلاسیک 9 اجرا، موسیقی ایرانی پنج اجرا و زنان سه اجرای مختلف را روی صحنه می‌برند.

صحنه در دست خارجی‌ها

هر چند مسئولان سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر اعلام کردند این جشنواره بین‌المللی نیست، اما در بخش بین‌الملل اجراهای متنوعی دارد و با اجرای 15 گروه از کشورهای مختلف بیشترین تعداد اجرا را به‌خود اختصاص داده است. آرزو علیوا، خواننده کشور آذربایجان نخستین اجرای خارجی جشنواره را برای بانوان در تالار وحدت اجرا می‌کند.

دیوانه (راجستان)، ششناک سوبو (هندوستان)، بدخشان (تاجیکستان)، بلکه سیسیکو (مالی)، آنتونیو ری (اسپانیا)، فیض علی فیض (پاکستان)، اکبر خمیسوخان (پاکستان)، آلدو رومان (فرانسه)، کمانه (پرتغال)، شجاعت حسین‌خان (هندوستان)، ماسیس آراکلیان و تریو شهرزاد، دالیبور کاروای، باتولومی بیت من (اتریش)، اجرای مشترک ژیوان گاسپاریان و سهراب پورناظری و انزو فاواتا (ایتالیا) در بخش بین‌الملل روی صحنه می‌روند.گروه‌های موسیقی تلفیقی هم امسال سهم خوبی از اجراهای جشنواره دارند. گروه‌های پالت، چارتار، مسعود شعاری همراه با کریستف رضاعی و بردیا کیارس، داماهی، بابک صفرنژاد، بمرانی، ماکان اشگواری، تندر، کامنت، دال، شهریار مسرور، رامین بهنا و آرین کشیشی 12 گروهی هستند که 14 اجرا دارند.

در گروه‌های موسیقی کلاسیک حاضر در جشنواره هم شاهد اجرای ارکستر ملی خواهیم بود که دو اجرا با حضور دو رهبر خواهد داشت. لوریس چکناواریان و فرهاد فخرالدینی در دو اجرا این ارکستر را رهبری می‌کنند. ارکستر سازهای کوبه ای، ارکستر پارس به رهبری ناصر نظر، ارکستر فیلارمونیک کردستان، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری، رسیتال پیانو به نوازندگی رافائل میناسکانیان و اجرای شهرداد روحانی در برج میلاد اجراهای این بخش را تشکیل می‌دهند. در این بخش 9 اجرا روی صحنه می‌رود.

پاپ بخش پرطرفدار

موسیقی پاپ یکی از بخش‌های جذاب جشنواره موسیقی فجر است که هر سال طرفداران زیادی دارد. این بخش امسال هفت سهم از جشنواره را دارد و هر خواننده یک شب در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی به اجرای موسیقی می‌پردازد. محمد علیزاده، احسان خواجه‌امیری، سیروان خسروی، محسن یگانه، مازیار فلاحی و بابک جهانبخش در بخش پاپ جشنواره امسال به اجرای موسیقی می‌پردازند، البته جای شهرام شکوهی و فرزاد فرزین که طی سال‌های گذشته پای ثابت جشنواره بودند در جدول اجراها خالی است.

موسیقی ایرانی امسال سهم اندکی از جشنواره دارد و تنها پنج اجرا در این بخش روی صحنه می‌رود. گروه خورشید به سرپرستی مجید درخشانی، گروه وزیری با همراهی کیوان ساکت و سالار عقیلی، اردشیر کامکار و بهداد بابایی، گروه کمانچه نوازی نوید دهقان و اردوان کامکار به اجرای موسیقی می‌پردازند.

در بخش زنان هم سه گروه از ایران روی صحنه می‌روند و همان طور که پیشتر گفتیم، یک گروه از بخش بین‌الملل. هنگامه اخوان با همراهی گروه موسیقی بهار آغازگر جشنواره امسال است که در تالار وحدت به اجرای موسیقی می‌پردازد. پس از او گروه موسیقی ملی ایران به سرپرستی نجمه تجدد و گروه مهرنوا به سرپرستی و خوانندگی پری زنگنه روی صحنه می‌روند.

توجه ویژه به موسیقی نواحی

جشنواره امسال توجه خوبی به موسیقی نواحی هم داشته و شاهد اجرای هشت گروه موسیقی نواحی در این رویداد هنری هستیم. گروه‌های آوای موج (بوشهر)، آوای سرنا (لرستان)، گیل و آمارد (گیلان)، دالغا (آذربایجان)، بلوچ نسب (بلوچستان)، مازرون (مازندران)، موسیقی کردی گردون و شادمانه‌ها (کامکارها) در این بخش اجرا می‌کنند.

همچنین موضوع دیگری که سال‌هاست برخی رسانه‌ها آن را مطرح می‌کنند و مسئولان بدون هیچ‌توجه یا توضیحی از کنار آن می‌گذرند این است که جشنواره موسیقی فجر پیشانی عرصه هنر موسیقی است و به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار می‌شود، اما هیچ نشانی از انقلاب با خود ندارد؛ در حالی که اکنون خوانندگان و آهنگسازان ارزشی دوباره پس از سال‌ها فعالیت خوبی دارند و می‌توانند به‌عنوان بخشی از این جشنواره درکنار دیگر گروه‌های فعال موسیقی حضور داشته باشند.

کاهش محسوس اجراها

هر چند جشنواره امسال جدول پر زرق و برق و البته جذابی دارد اما در مقایسه با دوره‌های گذشته تغییرات اساسی داشته که باید به آنها هم توجه داشت. امسال 63 اجرا روی صحنه می‌رود که در مقایسه با 126 اجرای سال گذشته کاهش چشمگیری داشته و تقریبا نصف شده است. بخشی از این موضوع را می‌توان در غیررقابتی شدن جشنواره دانست. هر چند این اتفاق بار زیادی را از دوش جشنواره برداشت و امکان حضور گروه‌های حرفه‌ای بیشتری را فراهم کرد اما یکی از معدود شرایط رقابتی گروه‌های جوان موسیقی کشورمان را از آنها گرفت. از طرف دیگر جشنواره امسال فقط در تهران برگزار می‌شود و دیگر استان‌ها میزبان آن نخواهند بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها