پروژه منوریل کرمانشاه به قطار سبک شهری تبدیل شده است

بهره‌برداری از منوریل قم، سال آینده

منوریل قم؛ استخوانی در گلوی شهر

«جلوی ضرر را هر جا بگیری منفعت است» حکایت این روزهای منوریل قم است، ولی با وجود اثبات کارآیی نداشتن این پروژه، عده‌ای اصرار دارند صد میلیارد تومان دیگر برای این طرح هزینه شود.
کد خبر: ۸۶۵۵۶۳

به گزارش مهر، تاکنون حدود ۲۰۰ میلیارد تومان پول در بتن‌های منوریل قم ریخته شده است، اما دردسرهای این طرح همچون ده‌ها پروژه نیمه کاره دیگر روی دست مدیریت فعلی استان مانده است. با این حال هنوز این طرح در قم موافقانی دارد که روی اجرای آن پافشاری می‌کنند.

در همین زمینه اعضای شورای اسلامی شهر قم ـ با انگیره بقای منوریل ـ پشت درهای بسته به بررسی سه گزینه پیش‌روی این طرح پرداختند. گزینه اول، اجرای منوریل از پارک سوار شمالی تا مصلی به مسافت 8/6 کیلومتر بود. این پیشنهاد علاوه بر این که نیازمند ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار جدید است، معضل حل نشده عبور منوریل از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه(س) را پیش‌رو دارد که کار را برای مسئولان سازمان قطار شهری و شورای اسلامی شهر سخت می‌کند. گزینه دوم، تکمیل منوریل تا میدان شهید مطهری (قبل از حرم حضرت معصومه) به طول 7/4 کیلومتر بود که این طرح برای اجرا به ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز داشت. گزینه سوم که مورد تصویب قرار گرفته، تکمیل منوریل تا میدان شهید مطهری با کاهش واگن‌ها از ۲۰ واگن به دو واگن و کاهش ایستگاه‌ها به دو ایستگاه است که این کار نیاز به صد میلیارد تومان اعتبار جدید دارد.

به گفته نعمت‌الله عواطف رستمی، سخنگوی شورای اسلامی شهر، قرار است ۵۰ درصد این اعتبار را دولت و ۵۰ درصد دیگر را شهرداری قم بپردازد و چنانچه مشکلی به‌وجود نیاید، واگن‌های منوریل تا دهه فجر امسال روی ستون‌ها تست شود.

تعرض بصری به حرم مطهر

در همین حال مخالفان منوریل معتقدند که «این طرح در صورت راه‌اندازی هزینه‌های خود را نمی‌تواند پوشش دهد و مدیریت شهری چاره‌ای نخواهد داشت، جز این‌که یارانه‌های سنگین برای آن در نظر بگیرد.

محمدرضا باقر پناهی، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای سوم سرسخت‌ترین منتقد منوریل است که معتقد است: فاجعه تعرض بصری به میراث دینی و فرهنگی همچون حرم حضرت معصومه(س) بسیار جدی‌تر از مشکلات فنی و اقتصادی منوریل است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها