«جام‌جم» محصولات دانش‌بنیان رونمایی‌شده در سفر استانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری را بررسی می‌کند

جریان اقتصاد دانش‌بنیان در قلب زنجان

گزارش جام‌جم از بیست و یکمین نمایشگاه الکترونیک، رایانه و تجارت الکترونیکی (ایران الکامپ 2015)

«الکامپ» در سربالایی بیم و امید

الکامپ از آن دست نمایشگاه‌هایی است که طی سال‌های اخیر در مقاطعی بازارش بسیار داغ بوده و گهگاه به علت دست به دست شدن برگزارکننده آن میان نهادهای مختلف با قهر و تحریم فعالان این صنعت مواجه شده است.
کد خبر: ۸۶۴۷۸۷
«الکامپ» در سربالایی بیم و امید

با این حال، بحث الکترونیک و رایانه و پویایی صنایع وابسته به آن در کنار نیاز جامعه موجب شده تا عموم مردم و مخاطبان نمایشگاه‌های تخصصی در این حوزه همواره از برگزاری این نمایشگاه استقبال کنند. همین اقبال عمومی نیز مسیر الکامپ برای تبدیل شدن به نمایشگاهی بین‌المللی و تأثیرگذار در این صنعت در منطقه خاورمیانه را به مرور هموارتر کرده است. بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ از 23 تا 26 آذر امسال به همت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و چند نهاد خصوصی همکار در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و امروز آخرین روز برگزاری آن است.

استقبال از ارائه تسهیلات

به گفته دبیر برگزاری الکامپ 2015، امسال بیش از 500 شرکت متقاضی حضور در نمایشگاه الکامپ بودند. این در حالی بود که فضا برای حضور 420 شرکت فراهم شده بود. نتیجه نیز این شد که فقط حضور 420 شرکت قطعی شد و مسئولان نمایشگاه ناچار شدند برای حل معضل محدودیت فضا با برگزارکنندگان و مدیران نمایشگاه چاره‌اندیشی کنند. سرانجام یک سالن از فضای شانزدهمین نمایشگاه پژوهش به الکامپ اختصاص یافت تا مجموع فضای الکامپ بیست و یکم به 22 هزار متر مربع افزایش یابد. 40 سازمان دولتی و 80 استارتاپ (شرکت‌های نوپایی که با جذب حامی کار خود را آغاز می‌کنند) با حمایت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای فرصت حضور در نمایشگاه را پیدا کردند تا زمینه جذب سرمایه را پیدا کنند. به این ترتیب که فضای رایگانی برای حضور این شرکت‌های نوپا در نمایشگاه الکامپ در نظر گرفته شد تا با ارائه طرح‌های جدید و خلاق خود در نمایشگاه با مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کنند و استعداد بازار در پذیرش ایده اقتصادی خود را محک بزنند. اینجا همان جایی است که دو بخش سنتی و مدرن حوزه آی‌تی کشور به بازاریابی در میان مخاطبان خود می‌پردازند. همچنین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ضمن توافق با صندوق حمایت از توسعه صنایع الکترونیک،‌ زمینه لازم برای ارائه تسهیلات کمک هزینه حضور در نمایشگاه برای شرکت‌های فعال در این حوزه را فراهم آورد تا از طریق اعطای وام‌های کم‌بهره امکان بهره‌مندی در شرایط برابر از حضور در الکامپ برای این شرکت‌ها مهیا شود.

باوجود این، جای بسیاری از برندهای نامدار حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار در نمایشگاه امسال خالی است که علت آن را باید در ضعف‌های نمایشگاه در سال‌های گذشته و بی‌انگیزگی آنها نسبت به اثربخش بودن حضور در الکامپ جست‌وجو کرد.

از نشاندار شدن تا تبلیغات

این روزها اهالی کسب و کار جمله معروفی دارند که می‌گویند، تبلیغات هزینه نیست، تبلیغات سرمایه‌گذاری است. اگر ساکن تهران هستید، از هفته قبل از برگزاری نمایشگاه حتما تبلیغات الکامپ در فضاهای شهری توجه‌تان را به خود جلب کرده بود. شکی نیست که برای حمایت از شرکت‌های حاضر در الکامپ و جلب سرمایه‌گذاران، تبلیغات رل مهمی را ایفا می‌کند. امسال علاوه‌بر پوشش وسیع اخبار الکامپ در صداوسیما و رسانه‌های مکتوب و مجازی، 12 بیلبورد و 30 استرابورد در فضای جانبی بزرگراه‌های سطح شهر برای الکامپ تبلیغ کردند که در مقایسه با سال‌های قبل قابل توجه بود. این را می‌توان از مزایای سپرده شدن برگزاری این نمایشگاه به مجری آن یعنی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به جای شرکت سهامی نمایشگاه‌ها و دیگر نهادهای مشابه دانست.

بعلاوه در شرایطی که الکامپ هیچ وقت واجد نشان و لوگوی ویژه‌ای نبود و از طرحی برگرفته از لوگوی مرورگر اینترنت اکسپلورر برای آن استفاده می‌شد، امسال نشان بنفش رنگ سه گوشی هویت بصری لازم برای نمایشگاه را به وجود آورد تا زمینه لازم برای هویت یافتن الکامپ به عنوان نمایشگاهی بین‌المللی در صنعت الکترونیک و رایانه بیش از پیش مهیا شود.

کاستی‌های الکامپ امسال

با وجود آن که سازمان نظام صنفی و رایانه‌ای در مدت محدود صدور مجوز برگزاری نمایشگاه تمهیدات لازم را فراهم کرده و مشاهدات نیز حاکی از برگزاری بهتر نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های گذشته و به‌ویژه پارسال است اما همچنان کاستی‌های جدی در برگزاری نمایشگاه به چشم می‌خورد. مهندس انوش اوحدی که مالک یکی از شرکت‌های معتبر شرکت‌کننده در الکامپ بیست و یکم است در گفت و گو با جام‌جم از شیوه اعطای غرفه‌ها به شرکت‌ها گلایه‌مند است و می‌گوید: در غالب نمایشگاه‌های بین‌المللی به‌جز در نظرگرفتن فضایی به اندازه یک تا پنج درصد از کل نمایشگاه، مابقی بر اساس اولویت ثبت نام میان شرکت‌کنندگان نمایشگاه توزیع می‌شود. این در حالی است که در الکامپ امسال علاوه بر این که هزینه متراژ غرفه‌ها دو تا سه برابر افزایش یافته است، موقعیت غرفه‌های مناسب و اصطلاحا جزیره‌ها در نمایشگاه که بخش وسیعی از مساحت نمایشگاه راتشکیل می‌دهد، نصیب شرکت‌هایی می‌شود که ممکن است دیر یا زود ثبت‌نام کنند، اما به دلیل پرداخت آن هزینه‌های چند ده میلیونی و کلان اسپانسری امکان حضور در آن بخش‌ها را پیدا می‌کنند و این عدالت نیست. در این حالت اگر من بخواهم برای شرکتم غرفه بگیرم و هزینه کلان اسپانسری را نپردازم، ناچارم در گوشه‌ای دورافتاده از نمایشگاه که توجیهی برای وسعت فعالیت شرکتم ندارد، اقدام کنم. این در حالی است که وقتی هم هزینه اسپانسری را در یک سطح حمایتی پایین‌تر پرداخت می‌کنم تا غرفه‌ای با موقعیت مناسب‌تر نصیبم شود، آن وقت می‌بینیم که هیچ جا به نام و لوگوی ما اشاره نمی‌شود خدمات متمایزی نصیب‌مان نمی‌شود و به این ترتیب فلسفه دریافت هزینه اسپانسری از شرکت‌ها هم زیر سوال می‌رود. با این رویه بعید است بتوان الکامپ را بین‌المللی برگزار کرد.

اوحدی برگزاری این نمایشگاه را در سردترین روزهای سال ـ که معمولا مصادف با بارش اولین برف سال است ـ و نیز برگزار نشدن دست‌کم یک روز از نمایشگاه در روز جمعه و فرصت نیافتن بسیاری از مخاطبان برای حضور در این نمایشگاه پر مخاطب را از مهم‌ترین اشکالات نمایشگاه الکامپ در طول دوران برگزاری و به‌ویژه در سال‌های اخیر می‌داند.

امید به الکامپ بین‌المللی

با آن که امسال به علت دیر صادر شدن مجوز الکامپ و البته برقرار بودن تحریم‌ها،‌ زمینه‌ای برای حضور شرکت‌های خارجی در الکامپ مهیا نشد، اما با توجه به مجموع اتفاقات مثبت رخ داده در نمایشگاه امسال از حیث بازگشت بسیاری از برندهای معتبر و برگزاری منسجم‌تر، ناظران به برپایی موثرتر الکامپ بیست و دوم در سال آینده از حیث برنامه‌ریزی گسترده برای حضور شرکت‌های معتبر بین‌المللی و زمینه‌سازی رونق تجارت در این حوزه امید زیادی دارند. هر چند برای رفع اشکالات فعلی نیز باید چاره‌اندیشی کرد.

همکاری دولتی‌ها با بخش خصوصی

در شرایطی که معمولا غرفه‌های دولتی در چنین نمایشگاه‌هایی به صورت تشریفاتی تشکیل می‌شوند، امسال سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در همکاری گسترده با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، سالن دولت الکترونیک را در نمایشگاه الکامپ تشکیل دادند تا از طریق آن 40 دستگاه دولتی، خدمات الکترونیک خود را در معرض دید مخاطبان و مشتریان قرار دهند.

کاظم کوکرم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها