پرسش و پاسخ قضایی

مرکز مشاوره قوه‌قضاییه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، نقش ولی قهری در پرونده قتل‌های خانوادگی، اختلافات بر سر ارث و وکالت بلاعزل و رهن سند در بانک به پرسش‌های مطرح شده در‌این‌باره پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۸۶۲۲۰۱

آیا اختیار اعمال ماده دو قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مبنی بر بازداشت کردن محکومینی که از پرداخت محکوم به امتناع می‌کنند متضمن اختیار جلب و ورود به خانه و فک قفل برای قضات محاکم حقوقی و خانواده هم است یا خیر؟

دستور بازداشت محکوم علیه مالی با دادگاه صادرکننده حکم است و عملیات اجرایی از قبیل جلب و ورود به منزل و فک قفل از لوازم بازداشت و اجتناب‌ناپذیر است «‌و اذن در شیء اذن در لوازم آن است» بدیهی است اقدامات یاد شده با دستور مقام قضایی امکانپذیر است نه دادورز.

در یک پرونده شوهری مرتکب قتل عمد همسرش شده که دارای فرزند صغیر است، چنانچه پدر قاتل زنده باشد آیا با وجود این‌که قاتل فرزند وی است می‌تواند نسبت به تعقیب، قصاص یا تبدیل قصاص به دیه به کمتر یا بیشتر از آن اقدام کند؟

مطابقه ماده 1181 قانون مدنی هر یک از پدر و جد پدری نسبت به صغیر موضوع استعلام ولایت‌قهری دارند و چون مطابق ماده 1182 قانون مدنی ولایت پدر به قتل مادر صغیر درخصوص مورد ساقط شده است، لذا با این‌که جد پدری از یک طرف پدر قاتل است و از طرفی طبق مقررات یاد شده ولی‌قهری صغیر است، مع‌الوصف ولایت‌قهری جد پدری نسبت به صغیر به قوت خود باقی است و او با رعایت غبطه صغیر وظیفه تعقیب مجرم و تقاضای قصاص یا تبدیل قصاص به مقدار کمتر یا بیشتر و حتی گذشت از مجرم را دارد.

حدود 8 سال پیش زمانی که پدرشوهرم در قید حیات بود، شوهرم با رضایت کامل پدرش خانه قدیمی او را تخریب کرده و با وام بنیاد مسکن شروع به ساخت خانه کرد و در همان چند ماه ساخت پدرشوهرم از دنیا رفت و شوهرم هزینه وام و دیگر مخارج ساخت خانه را متقبل شد. حال بعد از گذشت چند سال شوهرم قصد ساخت طبقه بالای خانه را دارد، ولی برادرشوهرم اجازه ساخت نمی‌دهد. آیا برادرشوهرم از لحاظ قانونی حق چنین شرطی را دارد؟ اگر شوهرم شکایت کند قانون از لحاظ سهم خانه با توجه به این‌که خودش خانه را ساخته و اقساط وام را می‌دهد و زمین فقط ارثیه پدرشوهرم بوده چقدر به او حق مالکیت می‌دهد؟ متاسفانه برادرشوهرم نه سهم خود را می‌فروشد و نه سهم شوهرم را می‌خرد و شوهرم به خاطر مادر و خواهر مجردش مانده که چه کند؟

درخصوص رضایت پدرشوهرتان مبنی بر ساخت نمی‌توان بدون اثبات، همسرتان را مالک اصلی ملک بدانید، اما با توجه به دادن اقساط وام بنیاد مسکن ابتدا شما باید انحصار وراثت را انجام دهید و بعد از آن اقساط پرداختی را مطالبه کنید از همه وراث ازجمله برادرشوهرتان. اما درخصوص شرط برادرشوهرتان مشکل با انحصار وراثت حل خواهد شد. اگر احدی از وراث حاضر به مشارکت در ساخت نباشند، ملزم می‌شوند یا سهم خود را خریداری کنند یا بفروشند. پاسخ سوال بالا با فرض این موضوع بوده که همسرتان ادله‌ای یا نوشته‌ای برای اثبات مالکیت بر زمین نداشته باشند.

آیا بازپس‌گیری وکالت بلاعزل در هیچ شرایطی امکانپذیر نیست؟

چون وکالت بلاعزل ضمن عقد لازمی داده می‌شود مادامی که عقد لازم مذکور به هر علت قانونی یا توافقی از اعتبار نیفتاده و معتبر باشد عقد وکالت باقی بوده و موکل حق عزل وکیل را به شرط مذکور در مدتی که در وکالتنامه قید شده ندارد. البته بلاعزل بودن وکالت مانع از این نیست که موکل عمل مورد وکالت را انجام دهد.

اگر منزلی با اوراق وام بانک مسکن خریداری شود در رهن بانک می‌رود؟

بستگی به نظر بانک دارد. چنانچه جهت اعطای وام شرط نماید که منزل به رهن بانک درآید در آن صورت به رهن بانک می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها