بزرگراه کربلا یکی از پروژه‌های مهم مواصلاتی کشور است که در صورت اتمام، تحول بسزایی را در توسعه اقتصادی کشور خصوصا استان کرمانشاه ایجاد می‌کند. با وجود این‌که کلنگ افتتاح این پروژه در سال 1370 زده شده است، اما اکنون بعد از گذشت 24 سال همچنان نمی‌توان در مورد زمان پایان آن نظر قطعی داد. این بزرگراه در صورت اتمام، تهران، ساوه، همدان، کرمانشاه و قصرشیرین را به هم وصل می‌کند و بعد از گذشتن از مرز خسروی وارد خاک عراق می‌شود. مشکلات و معضلات پیش آمده بر سر این پروژه مواصلاتی باعث شده که روند کار در منطقه کرمانشاه به کندی صورت بگیرد. تجربه نشان داده است بسیاری از طرح‌های نیمه‌تمام مثل بزرگراه کربلا و بزرگراه شمال با وجود وعده‌های داده شده با تاخیر بسیار و در مدت طولانی‌تر از زمان‌بندی‌های اعلام شده پیگیری می‌شود و معلوم نیست بالاخره تاریخ اتمام چنین پروژه‌هایی چه زمانی خواهد بود. کارشناسان در اظهار نظرهای خود مشکلات مالی و نبود اعتبار کافی را یکی مهم‌ترین دلایل عقب‌ماندگی این پروژه می‌دانند.
کد خبر: ۸۶۱۵۲۷

سهل‌انگاری مسئولان

در همین حال نماینده اسلام‌آباد غرب در کنار نبود تامین اعتبار، سهل‌انگاری برخی مسئولان استانی و محلی را از عوامل کندی روند ساخت و ساز بزرگراه کربلا می‌داند.

علی جلیلیان با بیان این‌که استان کرمانشاه به عنوان استان مرزی و منطقه‌ای که هشت سال درگیر جنگ تحمیلی بوده از رشد و توسعه اقتصادی عقب مانده است، به جام‌جم می‌گوید: انتظار این بود که پس از جنگ با توجه به مشکلاتی که این استان دارد روند ساخت و سازها از جمله بزرگراه کربلا مورد تاکید بیشتری قرار گیرد، اما در مقایسه با استان‌های دیگر رسیدگی‌های لازم صورت نگرفته است. وی معتقد است مسئولان کشوری و استانی در زمینه به اتمام رسیدن ساخت بزرگراه کربلا کوتاهی کردند و بهانه‌شان کمبود اعتبار است.

وی می‌افزاید: به‌واسطه سهل‌انگاری مسئولان کشوری و مدیران راه و شهرسازی استان، می‌بینیم این بزرگراه تکمیل نشده و هر روز شاهد تصادفات خونباری در استان کرمانشاه هستیم.

جلیلیان با بیان این‌که تردد تانکرهای عراقی که از نقطه صفر مرزی وارد استان کرمانشاه می‌شوند، باعث ایجاد مشکلاتی برای عبور و مرور وسایل نقلیه شده، تصریح می‌کند: به خاطر تکمیل نشدن بزرگراه کربلا، در برخی نقاط جاده یکطرفه‌ای وجود دارد که تردد تانکرهای عراقی باعث شلوغی و ازدحام می‌شود و با وجود این‌که عبور و مرور این تانکرها باعث نفع اقتصادی تجار است، اما مردم کرمانشاه هیچ نفعی از این ترانزیت نمی‌برند و اعتبارات لازم هم برای ساکنان اطراف بزرگراه در نظر گرفته نمی‌شود.

بهره‌برداری بخشی از بزرگراه در آینده نزدیک

عبدالله بهادری، مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه نیز درباره نحوه پیشرفت و آماده‌سازی بزرگراه کربلا به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: بزرگراه کربلا در سه بخش در حال ساخت است. قسمتی از این پروژه حد فاصل کرمانشاه تا اسلام‌آباد غرب به طول حدود 55 کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با اشاره به این موضوع که قسمت دوم این بزرگراه در هفت قطعه در حال ساخت و آماده‌سازی است، می‌افزاید: این بخش به طول 62 کیلومتر بین اسلام‌آباد تا سرپل ذهاب قرار دارد و پیمانکاران آن با پیشرفت فیزیکی متوسطی در این رابطه مشغول فعالیت هستند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با اشاره به این‌که قسمت دوم پروژه 70درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، تاکید می‌کند: دو قطعه از هفت قطعه قسمت دوم به طول 15 کیلومتر مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و پیش‌بینی ما این است چنانچه تخصیص اعتباری لازم صورت گیرد، امیدواریم که بخش عمده پنج قطعه دیگر نیز به‌زودی به بهره‌برداری برسد.

وی در مورد قسمت سوم بزرگراه کربلا در استان کرمانشاه می‌گوید: این بخش به‌طول 22 کیلومتر در سه قطعه مورد بررسی قرار گرفته است و ماه آینده پیمانکار آن انتخاب خواهد شد.پیش بینی می‌شود قسمت سوم پروژه تا اواخر سال 95 یا شش ماهه اول سال 96 به بهره‌برداری برسد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه علت تاخیر پروژه را عدم تامین اعتبار و تخصیص نیافتن به‌موقع آن می‌داند و می‌افزاید: با توجه به اعتباری که در یکی دو سال اخیر برای ساخت بزرگراه کربلا در نظر گرفته شده، امیدواریم که در یکی دو سال آینده پروژه به اتمام برسد.

بهادری در مورد تاثیرات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی این پروژه در صورت بهره‌برداری می‌گوید: بزرگراه کربلا یکی از مسیرهای اصلی کشور است که ایران را به عراق وصل می‌کند. 54 درصد صادرات کشور از این مسیر صورت می‌گیرد و اگر بحث امنیت در کشور عراق تامین شود، این رقم صادرات به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. وی ادامه می‌دهد: علاوه بر ترانزیت کالا، موضوع تردد مسافر و زائران به عتبات عالیات نیز از مسائل مهم است، زیرا به اتمام رسیدن بزرگراه سبب سهولت در تردد مسافران و زائران خواهد شد.

آخرین وضعیت ساخت بزرگراه

مجتبی نیک‌کردار، معاون عمرانی استانداری کرمانشاه نیز درباره آخرین وضعیت ساخت بزرگراه کربلا می‌گوید: به‌دنبال پیگیری‌های استاندار کرمانشاه و مسئولان اداری، امسال 32 میلیارد تومان از محل‌های مختلف برای این پروژه اعتبار اختصاص یافته است.

وی در عین حال اعتبار تخصیص یافته را کافی ندانسته و ابراز امیدواری می‌کند با این مقدار بودجه بتوانند مسیر اسلام‌آباد تا سرپل ذهاب را تا شهریور سال آینده آماده بهره‌برداری کنند.

نیک‌کردار با اشاره به پیشرفت‌هایی که در طول سال‌های اخیر در مسیر ساخت‌و‌ساز بزرگراه کربلا صورت گرفته است، ابراز کرد: اکنون بزرگراه کربلا از مسیر کنگاور تا کرمانشاه و همچنین از کرمانشاه تا اسلام‌آباد مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. مسیر سرپل ذهاب تا قصر شیرین نیز مشکلی برای تردد ندارد. وی درباره نحوه ساخت‌و‌ساز مسیر 80 کیلومتری سرپل ذهاب تا اسلام‌آباد می‌گوید: بخش‌هایی از آن زیر بار رفته و قسمت‌هایی از آن در دست کار است. بخش‌هایی نیز در حال زیرسازی و قسمت‌های دیگری از آن نیز در حال روسازی و بخش‌هایی از آن هم در حال آسفالت است و امیدواریم که با اعتبار امسال، سال آینده پروژه اسلام‌آباد به سرپل ذهاب کامل شود.

فتاح غلامی

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها