لوچف: به‌خاطر رضازاده وزنه‌بردار شدم

ستاره روس قویترین مرد جهان شد

سرانجام رکوردهای حسین رضازاده شکسته شد. 11 سال پیش وقتی او در المپیک 2004 سیدنی با مهار وزنه 263 کیلوگرم رکورد دوضرب دسته 105+ کیلوگرم را افزایش داد یک جمله تاریخی به زبان آورد؛ این‌که دوست دارم پسرم ابوالفضل رکوردهایم را بشکند. اما قبل از آنکه ابوالفضل رضازاده به سن تکلیف برسد، همه این رکوردها شکسته شد تا دیگر نامی از حسین رضازاده در فهرست رکوردهای قهرمانی جهان نباشد.
کد خبر: ۸۶۰۶۹۹

بامداد دیروز و در شرایطی که سالن جورج آر براون شهر هیستون بیشترین جمعیت را در خود جای داده بود، الکسی لوچف از روسیه در غیاب بهداد سلیمی و روسلان آلبگوف روس، شانس نخست قهرمانی در دسته فوق‌سنگین به‌شمار می‌رفت، به‌قدری در صحنه جهانی خوش درخشید که کسی به غیبت دو قهرمان بزرگ این وزن فکر هم نکند. این وزنه‌بردار 26 ساله در یکضرب با مهار وزنه‌های 200، 206 و 211 کیلوگرم از دیگر مدعیان این وزن سبقت کرد و خود را به 3 کیلوگرمی رکورد جهانی بهداد سلیمی نزدیک کرد. اوج هنرنمایی غول جدید روس‌ها در حرکت‌های دوضرب بود؛ جایی که پس از مهار وزنه‌های 242 و 248 کیلوگرم و مسجل کردن قهرمانی خود در دوضرب و مجموع، سراغ وزنه 264 کیلوگرم رفت تا به رکورد دوضرب و مجموع دسته فوق‌سنگین حمله کند.

حسین رضازاده در المپیک 2004 سیدنی، با مهار وزنه 5/263 کیلوگرم، رکورد جهانی حرکت دوضرب دسته فوق‌سنگین را از آن خود کرد. رکورد مجموع نیز چهار سال قبل از آن در المپیک 2000 آتن با حدنصاب 5/472 کیلوگرم توسط رضازاده به ثبت رسیده بود، اما انگار بعد از سال‌ها وقت آن بود که وزنه‌برداری از روسیه این رکوردها را جابه‌جا کند. لوچف در سکوت سالن جورج آر هیوستون آمریکا پشت وزنه 264 کیلوگرم ایستاد و در کمتر از چند ثانیه به رکوردهای افسانه‌ای حسین رضازاده در فوق‌سنگین پایان داد و با حدنصاب 475 کیلوگرم، روی سکوی قهرمانی جهان ایستاد. اما جالب‌تر از این رکوردشکنی، اظهارنظر لوچف در نشست خبری این مسابقه بود که گفت: من از بچگی رضازاده را می‌شناختم و او الگوی من در وزنه‌برداری بود. من خیلی خوش‌شانس بودم که توانستم رکورد او را بشکنم.تاکنون حتی در تمرین‌ها نیز این رکورد را نزده بودم اما اینجا به اصرار پدرم (سرمربی تیم ملی روسیه) برای مهار این وزنه در حرکت سوم روی تخته رفتم و خوشحالم که توانستم این کار بزرگ را با موفقیت به انجام برسانم.

ایران در مکان پانزدهم

در پایان هشتادودومین دوره رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری، روس‌ها با کسب 7 مدال طلا، 4 نقره و 2 برنز، ضمن صدرنشینی در رده‌بندی مدالی مسابقات، در رده‌بندی امتیازی نیز با 555 امتیاز روی سکوی قهرمانی جهان ایستادند. در این رده‌بندی بلاروس با 418 امتیاز روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد و قزاقستان با 403 امتیاز سوم شد. همچنین تیم ملی وزنه‌برداری ایران که با ترکیبی ناقص و با یک وزنه‌بردار کمتر راهی رقابت‌های جهانی هیوستون شده بود، با کسب 216 امتیاز در مکان پانزدهم قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها