«مدودف» ضمن مخالفت با کناره‌گیری بشاراسد مطرح کرد:

آمریکا در قدرت گرفتن داعش نقش دارد

دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه در نشست کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) در مالزی گفت: سیاست اتخاذ شده از سوی تمامی کشورها از جمله آمریکا در قبال کشورهای خاورمیانه باید شامل حمایت از دولت‌های مشروعی باشد که می‌توانند از حفظ یکپارچگی کشورها اطمینان حاصل کرده و جلوی بی‌ثباتی در منطقه را بگیرند.
کد خبر: ۸۵۸۹۰۸

مدودف در واکنش به ارزیابی اخیر باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا از نقش روسیه در سوریه اظهار کرد: آمریکا در خصوص قدرت بخشیدن به گروه تروریستی داعش نقش دارد زیرا به جای مبارزه با تروریسم به‌دنبال آن بود که بشار اسد را سرنگون کند. وی به خبرنگاران گفت: واشنگتن به جای متمرکز کردن تلاش‌هایش برای مقابله با تروریسم تصمیم گرفت به جنگ با بشار اسد بپردازد. به گفته مدودف، واشنگتن زمانی به اعضای القاعده کمک می‌کرد و این گروه نهایتا حملات 11 سپتامبر را رقم زد. این رویدادها نشان می‌دهد که باید برای مبارزه با تروریسم تلاش‌های مشترکی صورت گیرد.دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه همچنین تاکید کرد: تهدید داعش از اهمیت جهانی برخوردار است و موضع ‌ضد تروریستی محکم و جدی کشورهایی که دارای جوامع بزرگ مسلمانان هستند برای شکست تروریست‌های داعش مهم و کلیدی است.

داعش تهدیدی واقعی برای آمریکاست

در همین رابطه چاک هاگل، وزیر دفاع سابق آمریکا در گفت‌وگو با سی.ان.ان اعلام کرد: باید مد نظر داشته باشیم که تهدید‌های ناشی از تروریسم و داعش که ما با آن روبه‌رو هستیم بسیار پیچیده است و هیچ راه‌حل ساده‌ای در این باره وجود ندارد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: همواره اعلام کرده‌ام که باید به روشنی استراتژی سیاسی‌مان را در کنار استراتژی نظامی خود علیه داعش اعلام کنیم. وی درباره اصرار بر کناره‌گیری بشار اسد به جای تمرکز بر مبارزه با داعش، هشدار داد و افزود: داعش تهدیدی واقعی برای آمریکا و جهان است و اصرار بر کناره‌گیری اسد موجب می‌شود که در تشخیص دوست و دشمن اشتباه کنیم؛ در همان حین ما باید در ترسیم راهبرد سیاسی و نظامی خود، شفاف‌تر عمل کنیم. وزیر دفاع پیشین آمریکا افزود: چیزی به نام راه‌حل نظامی وجود ندارد. هاگل در ادامه تاکید کرد: آمریکا نباید در دام اختلافات بیفتد و باید در کنار کشورهایی که با آنها مخالف است از جمله ایران و روسیه، با داعش بجنگد. وی ادامه داد: بیایید بر منافع مشترک تمرکز کنیم. تهدید مشترک علیه همه کشورها چیست؟ منافع مشترک ما قطعا در جنگ با داعش نهفته است و این نقطه شروع است. گمان نمی‌کنم که بدون درک نحوه برخورد با داعش، بتوانید برای مسأله اسد راه‌حلی بیابید. آمریکا باید بیشتر از آنچه که بر برکناری بشار اسد تمرکز می‌کند بر نابودی داعش تمرکز کند. «لوران فابیوس» وزیر امورخارجه فرانسه نیز که در برزیل به‌سر می‌برد، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه با اشاره به لزوم مبارزه سرسختانه با داعش اعلام کرد که اعضای این گروه تروریستی موجوداتی عجیب‌الخلقه هستند و شمار آنها 30 هزار نفر است. وی افزود: از لحاظ نظامی باید سرسختانه با داعش مبارزه کرد. این غیر‌قابل ‌تصور خواهد بود که جبهه‌ای از ملت‌ها شامل فرانسه، آمریکا، آلمان، انگلیس، روسیه، ترکیه و سایر کشورها نتوانند آنها را خنثی کنند. وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه گفت: البته به موازات این مبارزه، باید راه‌حلی سیاسی برای جنگ در سوریه پیدا شود؛ جنگی که به مرگ 300 هزار نفر و آواره شدن میلیون‌ها تن منجر شده و پیامدهایی در تمام منطقه و جهان داشته است.

امیدغرب برای بروز اختلاف تهران و مسکو

این اظهارات درحالی‌است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سخنانی مداخله‌جویانه در امور داخلی سوریه مدعی شده است پایان جنگ داخلی در این‌کشور تنها با کنار رفتن بشار اسد از قدرت امکان پذیر است. رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد که جنگ در سوریه در صورتی که بشار اسد در قدرت باقی بماند، پایان نخواهد یافت و روسیه هنوز به کناره‌گیری بشار اسد از قدرت متعهد نیست. روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» در گزارشی نوشت: نگاه غرب به بروز اختلاف بین اتحاد ایران و روسیه در امور سوریه است. یکی از مهم‌ترین سوال‌های بی‌پاسخ در جستجو برای پایان بخشیدن به نبرد خونین در سوریه میزان دوام اتحاد بین مسکو و تهران است. بر اساس این گزارش، چشم انداز قابل توجه عملیات هماهنگ ایران و روسیه در سوریه خط بطلانی بر یک قرن سوءظن و بد گمانی بین آنها شده است. در ادامه این گزارش آمده است: بزرگ‌ترین امیدواری مقام‌های غربی شکست در اتحاد آنها و ایجاد اختلاف در مورد دیدگاه این دو کشور درباره «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه است.

ترکیه، عربستان و قطر حامی داعش

روزنامه فرانسوی لیبراسیون در گزارشی نوشت: داعش از منابع و حامیان مالی بسیاری برای تأمین هزینه عملیات خود خصوصا کمک‌های مالی سازمان‌های غیردولتی استفاده می‌کند که اکثر این سازمان‌ها در ترکیه، عربستان و قطر هستند. این روزنامه فرانسوی افزود: اخذ مالیات از ساکنان که در حکم اسیر هستند به ارزش کلی 300میلیون دلار، قاچاق محصولات زراعی به ارزش بیش از 200 میلیون دلار، فروش آثار باستانی و باج‌گیری در قبال آزادکردن گروگان به ارزش کلی 40 میلیون دلار، از جمله منابع درآمد داعش است. ارزش نفتی که داعش از مناطق تحت اشغال خود در عراق و سوریه استخراج می‌کند، به دو میلیارد دلار می‌رسد که این نفت با قیمتی کمتر از 20درصد قیمت بازار از ترکیه به دیگر کشورها فروخته می‌شود.

معصومه زارع

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها