تبعات تلخ یک برد شیرین تیم ملی در گوام

کی‌روش: من و کفاشیان باید در یک مسیر باشیم

تیم ملی درست مانند بازی رفت در جزیره آمریکایی گوام هم با شش گل این حریف اقیانوس نشین را شکست داد؛ آن ‌هم در شرایطی که بالغ بر 20 دقیقه دروازه‌بان نداشتیم و عزت‌الله پورقاز با پیراهن سوشا مکانی در چارچوب دروازه ایستاده بود!
کد خبر: ۸۵۷۳۱۱

اما آنچه در نشست خبری پایان بازی اتفاق افتاد، برای فوتبال ایران شاید از نتیجه بازی مهم‌تر بود؛ کی‌روش در این نشست از احتمال جدایی حرف زد تا مشخص شود شایعاتی که درباره این مساله طی یکی دو روز گذشته مطرح شده، چندان هم بی‌اساس نبوده است. سرمربی پرتغالی تیم ملی در این نشست با ابراز رضایت از برتری 6 بر صفر شاگردانش مقابل گوام گفت: من از کسب سه امتیاز بازی برابر گوام رضایت کامل دارم و از این موضوع خوشحال هستم. برای ما سه امتیاز مهم بود که توانستیم به دست آوریم تا در بازی‌های بعدی‌مان مقابل هند و عمان به عنوان صدرنشین بازی کنیم.

کی‌روش در ادامه با تبریک به بازیکنانش به خاطر بازی خوبی که به نمایش گذاشتند، افزود: آنها با ارائه نمایشی بسیار جدی و صادقانه مقابل گوام در کمال احترام بازی کردند تا با سه امتیاز به خانه برگردیم. از کار خوبی که فدراسیون فوتبال و کادر فنی گوام و به ویژه بازیکنان این تیم انجام دادند هم باید قدردانی کرد. آنها 90 دقیقه در زمین جنگیدند. ما اگر با احترام برابر این تیم به میدان رفتیم، بعد از بازی با احترام بیشتری اینجا را ترک می‌کنیم و امیدواریم فوتبال گوام همین روند را برای آینده‌ای هرچه بهتر ادامه بدهد.

کی‌روش در پاسخ به این پرسش که نگاهتان به آینده چگونه است، گفت: مطمئنا به بازی بعدی‌مان برابر هند و عمان توجه می‌کنیم. نگرش بنده این است که همیشه تمرکزم را روی بازی بعدی می‌گذارم؛ البته دو نوع طرز فکر در فوتبال است و این‌طور به نظر می‌رسد که شاید به طرز فکر بنده اهمیت داده نشده است؛ البته وقتی به تهران برسیم، بیشتر راجع به این مسائل صحبت می‌کنیم، اما در کل باید بگویم که تمرکزمان را روی بازی مقابل هند می‌گذاریم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار گوامی مبنی بر این‌که آیا به کارتان در تیم ملی ایران ادامه خواهید داد یا خیر، گفت: واقعا نمی‌توانم در حال حاضر جواب محکمی به این پرسش بدهم. اگر قدم‌های من با رئیس فدراسیون فوتبال و مسیرمان بتواند هماهنگ شود، می‌توانیم ادامه بدهیم وگرنه این کار صورت نمی‌گیرد. در حال حاضر نمی‌توانم به این سوال جواب بیشتری بدهم، اما بعد از پنج سال آهسته آهسته دارم امیدها و اعتقادهایی را که در این مسیر داشتم از دست می‌دهم؛ البته آینده من به نقطه نظرها و تصمیم‌های رئیس و فدراسیون فوتبال ایران هم مرتبط خواهد شد.

واکاوی دلایل اختلاف

اما دلیل اصلی نارضایتی کی‌روش چیست؟ چرا او درست در روزهایی که تیمش چشم‌نوازتر از همیشه بازی می‌کند و بازیکنان جوان زیادی انگیزه پیدا کرده‌اند که خود را به تیم ملی تحمیل کنند، باید از ناامید شدن حرف بزند.

دیروز وب‌سایت رسمی برنامه نود از قول شهرام دبیری، از اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال نوشت، یکی از دلایل اختلاف میان کی‌روش و کفاشیان بر سر مرخصی‌های سرمربی پرتغالی تیم ملی است. در گذشته هم بار‌ها از سرمربی تیم ملی به دلیل مرخصی‌های بلندمدتش انتقاد شده است؛ طوری که گفته شد او سال قبل بیش از ۲۰۰ روز در ایران نبوده است. با این حال گفته می‌شود با توجه به این‌که تیم ملی تا فروردین ماه بازی رسمی ندارد، کی‌روش خواهان یک مرخصی بلندمدت است؛ موضوعی که مورد موافقت کفاشیان قرار نگرفته است.

البته ظاهرا دلایل دیگری هم برای نارضایتی سرمربی پرتغالی تیم ملی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به نیمه‌کاره رها شدن پروژه مرکز تخصصی تیم ملی اشاره کرد. با درخواست و پیشنهاد کی‌روش، قرار بود کنار ساختمان آکادمی در کمپ تیم‌های ملی یک مرکز تخصصی برای مسائل پزشکی و بدنسازی تیم ملی احداث می‌شد و تا عید سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسید، اما بی‌توجهی مسئولان فدراسیون و شخص کفاشیان باعث شده تا روند ساخت این مرکز متوقف شود و عملا پروژه نیمه‌کاره بماند.

از سوی دیگر سکوت علی کفاشیان در قبال اتهاماتی که طی چند هفته اخیر از سوی دبیرفدراسیون علیه کی‌روش مطرح شده را هم می‌توان در زمره نارضایتی‌های مرد پرتغالی قرار داد. ضمن این‌که وعده‌هایی هم که در حمایت از تیم ملی از سوی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال طی ماه‌های گذشته داده شده بود، تقریبا هیچ یک عملی نشده است.

در هر حال هرچند برای اولین بار نیست که کی‌روش از رفتن حرف می‌زند، اما آنچه مشخص است این‌که روزهای آینده روزهای مهمی برای فوتبال ملی خواهد بود.

حمایت اسلامیان از کی‌روش

بعد از صحبت‌های کارلوس کی‌روش در نشست خبری بازی با گوام تنها فردی که از فدراسیون فوتبال نسبت به این نارضایتی‌ها واکنش نشان داد، محمود اسلامیان بود.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با فارس در مورد این‌که از صحبت‌های کی‌روش بوی ناامیدی و حتی خداحافظی به مشام می‌رسد، عنوان کرد: اولا آقای کی‌روش با فدراسیون فوتبال ایران قرارداد دارد. درست است که مشکلاتی در این مدت پیش آمد، اما فکر می‌کنم با تدابیر کفاشیان و تذکراتی که او به دوستان داد در حال حاضر فضای آرامی داریم که امیدوارم این فضا حفظ شود.

وی افزود: کی‌روش مربی‌ای بوده که عملکردش در زمان هدایت تیم ملی همواره مثبت بوده است و باید سعی کرد تا جایی که امکان دارد خواسته‌هایش را که انصافا خواسته‌هایی به حق و تدارکاتی است برآورده کرد. این یک جهت ماجراست و یک جهت دیگر هم این که دوستان باید تحت هر شرایطی حمایت کنند. فکر می‌کنم اگر از هر دو جهت به تیم ملی کمک کنیم، با توجه به این‌که این تیم در حال پوست‌اندازی است به طور حتم موفق خواهد شد. باید تلاش کنیم فضایی ایجاد شود که کی‌روش در یک فضای آرام به کارش ادامه دهد.

ایران6 ـ گوام صفر

ترکیب ایران: علیرضا بیرانوند، عزت‌الله پورقاز، مرتضی پورعلی‌گنجی، مهدی طارمی (۷۰ ـ خسرو حیدری)، کمال کامیابی‌نیا، رامین رضاییان، میلاد محمدی، کریم انصاریفرد، آندرانیک تیموریان، اشکان دژاگه (۵۸ ـ علیرضا جهانبخش) و مهدی ترابی (۴۴ ـ مسعود شجاعی)

گل‌ها: مهدی طارمی(۱۱ و ۶۳)، کمال کامیابی‌نیا(۳۰)، رامین رضاییان(۴۹)، مسعود شجاعی(۵۱ ـ پنالتی) و کریم انصاری‌فرد (۵۴)

اخراج: جان مات کین (51 ـ گوام) و علیرضا بیرانوند (72 ـ ایران)

ایران با پیروزی در این بازی با 14 امتیاز صدرنشین گروه باقی ماند. در دیگر بازی این گروه ترکمنستان با نتیجه 2 بر یک مقابل عمان به پیروزی رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها