نگاه ویژه

داستان مقاومت و مناسبت

مناسبتی بودن و تماشای مناسبتی به رویدادهای ارزش محور، یکی از آسیب‌های جدی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در طول سال‌های گذشته بوده است؛ اما خوشبختانه دست‌کم در مورد جشنواره سراسری تئاتر مقاومت که این‌روزها در حال برگزاری است این آفت دیده نمی‌شود، همین رویه‌ای که امسال آقای حسین پارسایی، دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت پیش گرفته است و بیش از هرچیز به اجرای عمومی آثار اهمیت می‌دهد، رویکرد بسیار خوبی است که امیدوارم ادامه داشته باشد.
کد خبر: ۸۵۴۲۹۴

خود من باتوجه به مسئولیتم در مدیریت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، اجرای آثار دفاع مقدسی و حوزه مقاومت را صرفا محدود به هفته دفاع مقدس و مناسبت‌های خاص نکرده‌ام و این روزها نمایش‌های دفاع مقدسی «خط و خاطره» به کارگردانی حسن خلیلی‌فر و «تاریخ انقضا» به کارگردانی خانم مریم معترف در تماشاخانه حوزه هنری اجرا می‌شود.

به باور من نباید به‌عنوان یک تافته جدابافته به تئاتر دفاع مقدس نگاه کنیم، یعنی باید همه مجموعه‌های نمایشی تهران و شهرستان‌ها در طول روزهای سال و فارغ از مناسبت‌ها، به آثار تئاتری عرصه دفاع مقدس و مقاومت، به‌عنوان یک اثر نمایشی نگاه کنند. نهادهای ذی‌ربط باید به‌صورت همه‌جانبه و با جدیت از جریان تولید و رونق نمایش‌های تئاتر دفاع مقدس و مقاومت حمایت کنند، چون کارگردان‌ها و نویسندگان خوب تئاتر به تشویق در این زمینه نیاز دارند. نویسندگان حرفه‌ای تئاتر باید در کنار متون مختلفی که با موضوعات گوناگون می‌نویسند، به نوشتن درباره تئاتر مقاومت هم توجه نشان دهند.

تجربه نشان داده اگر نهادها و ارگان‌های ذی‌ربط ضمن درنظرگرفتن شرایط مالی، با اکرام و احترام ویژه‌ای با هنرمندان برخورد کنند، اتفاقات مثبتی در این زمینه رخ می‌دهد. هنرمندان تئاتر دوست دارند در این عرصه کار کنند، زیرا دفاع مقدس یک وادی است که به جناح خاصی مربوط نیست. وقتی پیکر مطهر شهدا تشییع می‌شود، می‌بینیم که همه ملت فارغ از هر جناح و دیدگاهی درباره این مساله، موضع مثبت افتخارآمیز دارند. همین نگاه هم باید درباره دعوت از هنرمندان وجود داشته باشد.

تصورم این است اگر از هنرمندان شایسته تئاتر در حوزه‌های نویسندگی و کارگردانی و بازیگری و شاخه‌های دیگر درخصوص کار در عرصه تئاتر دفاع مقدس و مقاومت دعوت شود، حتما با کمال میل خواهند آمد؛ به شرطی که با احترام با آنها صحبت شود و ارج و منزلتشان پاس داشته شود و نهایت همکاری و حمایت‌های لازم در این زمینه صورت گیرد. هنرمندان هم می‌دانند کار در این عرصه تلاش برای گام برداشتن درباره افتخارات کشور است. مطمئن هستم اگر شرایط برای کار فراهم باشد، هیچ هنرمند تئاتری به موضوع تئاتر دفاع مقدس و مقاومت «نه» نمی‌گوید.

دکتر رحمت امینی

کارگردان و مدرس تئاتر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها