دیابت از مهم‌ترین بیماری‌هایی است که سبب افزایش چربی خون می‌شود

چربی خونتان نباید بالا برود

نسخه

چربی خون شما از چه نوعی است؟

کلسترول و تری‌گلیسیرید دو نوع چربی است که در آزمایش خون سنجیده می‌شود. البته در بسیاری موارد، چند نوع دیگر از مشتقات کلسترول ـ کلسترول خوب و بد ـ نیز آزمایش می‌شود. پرسش اساسی این است که آیا این آزمایش‌ها ‌ضروری است و مرتب باید تکرارشود؟
کد خبر: ۸۵۴۱۹۵

بالا بودن چربی خون گاه ارثی است و سلامت کودکانی که پدر و مادرشان چربی خیلی بالا دارند،‌ باید بررسی و در صورت وجود بیماری درمان شوند.

دوم این که آزمایش اچ‌دی‌ال و ال‌دی‌ال ـ که همان کلسترول خوب و بد است ـ گرانقیمت بوده،‌ فقط برای کسانی لازم است که کلسترول خونشان بالاست.

وقتی کلسترول طبیعی است، در بیشتر مواقع لزوم چندانی به اندازه‌گیری این موارد نیست.

چند تفاوت اساسی بین تری‌گلیسیرید و کلسترول وجود دارد:

ـ میزان تری‌گلیسیرید به نوع زندگی یعنی خوراک و ورزش وابسته است. به بیان دیگر،‌ فردی که زیاد بخورد و ورزش نکند، دارای تری‌گلیسیرید بالاست و مهم‌ترین راه کاهش این نوع چربی،‌ تغییر روش زندگی است. درباره کلسترول، موضوع کاملا متفاوت است و روش زندگی شامل ورزش و تغذیه خوب حداکثر تا 30 درصد در کاهش کلسترول موثر خواهد بود.

ـ بالا رفتن کلسترول به عنوان یک عامل خطر اساسی در ایجاد بیماری‌های عروقی ـ قلبی و مغزی اهمیت دارد در حالی که سطح تری‌گلیسیرید تاثیر چندانی در این زمینه ندارد. در واقع، بالا بودن سطح تری‌گلیسیرید بیشتراز این که عامل خطر باشد، نشانگر روش زندگی نامناسب یعنی ورزش کم و خوراک زیاد است.

ـ بالا بردن سطح اچ‌دی‌ال در اثر ورزش،‌ یکی ازروش‌های کاهش خطر بیماری‌های عروقی ـ قلبی و مغزی است که می‌تواند به عنوان یک ضدخطر عمل کند.

دکتر رضا کریمی

‌ فوق‌تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها