ابراهیم نوروزی:

سبک عکس‌های من مستند آرت است

ابراهیم نوروزی گفت: کارهای من مستند هستند، اما با نگاه و عنوانی که خودم برای این سبک از کار انتخاب کرده‌ام، مستند آرت؛ چرا که عکس‌ها جنبه هنری دارند، برای این‌که به عنوان یک اثر هنری ارزش نگهداری داشته باشند.
کد خبر: ۸۵۳۶۴۵
سبک عکس‌های من مستند آرت است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از هنرآنلاین، ابراهیم نوروزی هنرمند عکاسی است که نمایشگاه مجموعه عکس‌هایش با عنوان «به وقت اندوه» از جمعه 15 آبان ماه در گالری راه ابریشم 2 برگزار شده است.

وی درباره این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه 22 تابلو عکس به روی دیوار می‌رود که از این میان 12 تابلو در ابعاد 120 در 80 سانتی‌متر و به صورت رنگی و 10 تابلو نیز با ابعاد 105 در 70 سانتی‌متر و به صورت سیاه و سفید است. در واقع این مجموعه متشکل از دو مجموعه جداست که در کنار هم قرار گرفته‌اند و این مجموعه را شکل داده‌اند.«به وقت اندوه»، نگاهی است به دو سنت سوگواری، در دو جغرافیای متفاوت، یکی نگاهی به سنت تمام زنانه «چهل منبر» در خرم آباد لرستان دارد و دیگری آیین تمام مردانه «گِل گیران» در بیجار کردستان است.

این هنرمند عکاس درباره چگونگی شکل‌گیری این مجموعه اظهار کرد: چند سال برای عکاسی خبری و مستند به خرم آباد و بیجار رفتم و همیشه در طی این سفرها حس می‌کردم آن لحظه‌ای را که باید در این مراسم‌ها یافت، هنوز پیدا نکرده‌ام و باید این فضا را با عکس مطرح کنم. در نهایت به این نتیجه رسیدم که زنان را روی استیج که ایده خودم بود بیاورم و مردها را با پرتره محیطی خودم کار کنم. شروع به عکاسی کردم و حاصل آن این مجموعه شد. در مجموعه زنان حدود 100 فریم عکس گرفتم و در نهایت به 30 فریم رسیدم که از نظر خودم ارزش نمایش داشتند، در بخش مردان نیز 20 فریم عکس بود که برای نمایش دادن مناسب هستند.

نوروزی با اشاره به عنوان نمایشگاه که «به وقت اندوه» نامیده شده است، افزود: زمانی که به بیجار برای عکاسی رفتم و برگشتم دیدم لحظاتی آنجا هست که در هیچ جای دیگری نیست. آدم‌ها در وقت سوگواری لحظه‌ای را تجربه می‌کنند که هیچ کس متوجه آن لحظه نمی‌شود و آن زمانی است که آدم‌ها فارغ از مادیات و این زمین خاکی می‌شوند. در واقع من در عکس‌هایم آن لحظه را مدنظر قرار داده و به ثبت رساندم. زمانی که آدم‌ها درحال و هوایی قرار می‌گیرند که دیده نمی‌شوند و خودشان نیز حس نمی‌کنند.

وی درباره شیوه مستندنگاری که در این مجموعه داشته است، گفت: کارهای من مستند هستند، اما با نگاه و عنوانی که خودم برای این سبک از کار انتخاب کرده‌ام. مستند آرت؛ چرا که عکس‌ها جنبه هنری دارند، برای این‌که به عنوان یک اثر هنری ارزش نگهداری داشته باشند. سعی می‌کنم این جنبه را با ترکیب‌بندی خوب، نور خوب و شرایط مناسب انتخاب و تبدیل به یک اثر هنری کنم. این مجموعه از سوی بنیاد ورلدپرس فتو 2013 برنده جایزه دوم در بخش پرتره شد و همچنین در Rukaj Gallery تورنتو به نمایش در آمده است. دو فریم از این مجموعه نیز در گنجینه موزه هنرهای زیبای هیوستون (Museum of Fine Arts Houston) نگهداری می‌شود.

در بخشی از متن معرفی آثار این نمایشگاه آمده است:زنانی روی پوشیده، مهر سکوت بر لب زده، شبیه و بی‌شباهت به هر روزشان، دست در دست هم، منزل به منزل می‌روند و شمعی می‌افروزند. آن سوتر مردانی رخت سوگ در بر کرده، سر و صورت به گِل اندوده، بر سر و روی می‌زنند، هروله می‌کنند و اصواتی سر می‌دهند، چیزی میان ناله و سوگ چامه. جدایی انداخته میان من حاضر و من هر روزشان، بیگانه شده‌اند با خود و دیگران همیشه‌شان تا یگانه شوند با «او» که هست و نیست. او که حضورش ذهنشان را انباشته، فقدانش خاطرشان را آشفته است و یادش جز به سوگواری، مانا نمی‌شود. می‌آیند و می‌روند و در این میان لحظه‌ای همه چیز می‌ایستد، همانجا که حضور «فقید حاضر»، فوران می‌کند و سر بر می‌آورد، بهت همه را در بر می‌گیرد و این لحظه ایست که عکس آغاز می‌شود. زنانی در پس زمینه‌ای از پوشش نیایش چند صد ساله‌شان و مردانی چشم بر آسمان دوخته، همه با نگاه به تعقیب «حضور» و سوگوار «فقدان»، غرق در اندوه. خواه به شبق ناکی شفق و خواه به رنگارنگی گل‌های چادر نماز مادر بزرگ.

گفتنی است، نمایشگاه عکس به وقت اندوه با نمایش عکس‌های ابراهیم نوروزی از روز گذشته (جمعه 15 آبان) در گالری راه ابریشم 2 به نمایش درآمده و تا 25 آبانماه در این گالری پذیرای علاقمندان به هنر عکاسی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها