اولین حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه

سرانجام آمریکا و برخی دوستان منطقه‌ای‌اش ناگزیر شدند از تهران برای نشست‌های صلح سوریه دعوت کنند.
کد خبر: ۸۵۰۷۴۹

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در این رابطه گفت: بر اساس دعوت به‌عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس سوریه، دکتر ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در راس یک هیات ‌عالیرتبه سیاسی در اجلاس روز جمعه هشتم آبان در وین به‌منظور بررسی اوضاع سوریه حضور خواهند یافت. به گزارش اداره‌کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امورخارجه، او اضافه کرد: هیات کشورمان و هیات‌های روسیه و اتحادیه اروپایی در وین و در حاشیه اجلاس پیرامون موضوعات مختلف منطقه‌ای و دیگر موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل‌نظر خواهند داشت و احتمال می‌رود جلسه هماهنگی موضوعات هسته‌ای و چگونگی اجرای برجام میان هیات‌های دو کشور ایران و آمریکا نیز در حاشیه نشست وین برگزار شود.

همزمان یک مقام بلندپایه آمریکایی در گفت‌وگو با بی.بی.سی گفت، رسما از ایران برای شرکت در نشست مربوط به بحران سوریه در وین دعوت شده است. این مقام که نخواست نامش فاش شود گفت، این دعوتنامه را آمریکا و روسیه ارسال کرده‌اند. گفته می‌شود مذاکرات درباره آینده سوریه با شرکت آمریکا، روسیه، قدرت‌های اروپایی و برخی نمایندگان از کشورهای عربی در وین پایتخت اتریش آغاز می‌شود.

دعوت از تهران برای گفت‌وگوهای فردا در وین در حالی صورت گرفته که در هفته اخیر، ظریف و لاوروف سه‌بار درباره اوضاع سوریه با یکدیگر تلفنی به گفت‌وگو پرداخته‌اند. همچنین روز گذشته ظریف و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز درباره بحران سوریه با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

استقبال جهانی از دعوت ایران

در آستانه نشست وین، کمیسیونر ویژه سازمان ملل در امور پناهجویان با استقبال از دعوت ایران به نشست صلح سوریه گفت: بدون مشارکت ایران و کشورهای دیگر اثرگذار در سوریه، نمی‌توان به بحران این کشور پایان داد.

به گزارش نسیم به نقل از واشنگتن‌پست، آنتونیو گوترس یادآور شد: ایالات متحده و روسیه سازما‌ن‌دهندگان اصلی هستند، اما بدون تعامل ایران، ترکیه و عربستان سعودی، هیچ راهکاری پیدا نخواهد شد.

در همین زمینه استفان لو فول، سخنگوی دولت فرانسه از موافقت کشورش برای دعوت از ایران به کنفرانس وین با موضوع سوریه، خبر داد. سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز از حضور ایران در نشست وین استقبال کرد.

پیش‌تر یک منبع روسی با اشاره به این که دومین نشست چهارجانبه مسکو، واشنگتن، ریاض و آنکارا در وین برگزار می‌شود، اعلام کرده بود: وزیران خارجه کشورهای ایران، مصر، عراق و لبنان نیز به نشست وین دعوت شده‌اند. شبکه تلویزیونی فرانس24 در گزارشی، دعوت آمریکا از ایران برای شرکت در گفت‌وگوها درباره بحران سوریه را تغییری مهم در سیاست خارجی آمریکا و پیوستن ایران را به این مذاکرات نقطه عطفی بزرگ خوانده است.

چرخش دیپلماتیک واشنگتن به روایت رسانه‌های غربی

روزنامه انگلیسی گاردین با پرداختن به موضوع دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس سوریه این اقدام را نشانه تغییر محسوس در مواضع آمریکا و متحدانش توصیف کرد. مهر به نقل از این روزنامه نوشته است: دعوت از ایران برای حضور در مذاکرات مربوط به آینده سوریه نشانه‌ای بزرگ از تغییر مواضع آمریکا و متحدان غربی و عربی آن در مورد سوریه داشته و حضور ایران در این نشست موجب خوشحالی «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، می‌شود. این دعوت همچنین بر یک امر دیگر نیز دلالت دارد و آن این‌که دعوت از ایران به‌دنبال حملات روسیه به سوریه انجام گرفته و این یعنی آن‌که این دو کشور (روسیه و ایران) به مسیر خود ادامه خواهند داد.

روزنامه فرانسوی لوموند هم در گزارشی با اشاره به دعوت از ایران برای شرکت در نشست وین درباره سوریه آن را «چرخشی دیپلماتیک» در چارچوب تلاش‌های زیاد روسیه خواند. به گزارش فارس، آمریکا تاکنون از گفت‌وگو با ایران به عنوان متحد اصلی دولت دمشق درباره اوضاع سوریه امتناع کرده و به اعتقاد یک دیپلمات غربی، این چرخش رویکرد موضوع گفت‌وگوهای اخیر آمریکا با عربستان سعودی به‌عنوان قدرت منطقه‌ای رقیب ایران بوده است.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک مقام عالیرتبه منطقه‌ای اعلام کرده، جمهوری اسلامی ایران پیشتر نیز از جانب آمریکا و روسیه برای شرکت در نشست وین دعوت شده بود.

به این ترتیب با دعوت از تهران به نشست صلح سوریه در وین، گمانه‌زنی‌ها درباره تقویت موضع ائتلاف ایران، روسیه، عراق و سوریه در منطقه افزایش یافته و در همین رابطه وبسایت خبری ـ تحلیلی «پولیت آبزور» نوشته است: «اگر روسیه و ایران موفق شوند آمریکایی‌ها را از خاورمیانه بیرون کنند منطقه دچار تغییرات سیاسی چشمگیری خواهد شد به این ترتیب که ایران، روسیه، عراق و استان شرقی عربستان که نزدیک به 50 درصد نفت عربستان در آنجا استخراج می‌شود، می‌توانند ضربه مهلکی به اقتصاد آمریکا وارد کنند و با توجه به وابستگی اتحادیه اروپا به نفت روسیه و خاورمیانه، این اتحادیه قطعا از زیر سلطه واشنگتن بیرون می‌آید.»

ایران، بخش مهمی از راه‌حل سوریه است

نیکلاس شیبون فرستاده ویژه وزارت امور خارجه سوئد در امور سوریه با حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه دیدار کرد.

در این دیدار فرستاده ویژه وزارت امور خارجه سوئد گفت: ما قائل به پایان دادن به بحران سوریه از طریق مسالمت‌آمیز هستیم و معتقدیم ایران بخش مهم از کمک به راه‌حل سوریه است.

امیرعبداللهیان نیز خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه خواستار راه‌حل سیاسی برای آن بوده است، ولی بعضی کشورها به جای راه‌حل سیاسی، با اصرار بر راه‌حل‌های خشونت‌آمیز و ارسال سلاح برای گروه‌های تروریستی، باعث افزایش درگیری‌ها و کشته و زخمی شدن و آوارگی میلیون‌ها انسان بی‌گناه شدند.

به گزارش اداره ‌کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه، معاون وزیر امور خارجه کشورمان تلاش کشورهای اروپایی برای نگاه واقع‌گرایانه به مسأله سوریه و تمرکز بیشتر بر روند سیاسی، توقف خشونت‌ها و مبارزه با تروریسم را حائز اهمیت دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها