14 آگوست 1893 در کشور فرانسه به دستور اداره پلیس شهر پاریس، اولین پلاک خودرو معرفی و اجرایی شد.
کد خبر: ۸۴۷۳۸۳
حقایقی جالب درباره پلاک خودرو

به گزارش جام جم آنلاین، درحقیقت وسایل نقلیه موتوری که توانایی سرعت بیش از 30 کیلومتر در ساعت را داشتند، باید پلاک خودرو نصب می‌کردند. پس از فرانسه، کشور آلمان (1896) نصب پلاک خودرو را اجباری کرد و همچنین هلند اولین کشوری است که پلاک ملی خودرو با نام «اجازه رانندگی» صادر کرد. سال 1903 در آمریکا، ایالت ماساچوست سراغ نصب پلاک خودرو رفت و تا 15 سال بعد تمامی خودروهای ایالات متحده آمریکا دارای پلاک شدند.

گران‌ترین پلاک: در سال 2008، طی یک حراجی در ابوظبی پلاک شخصی خودروی «شماره1» به حراج گذاشته شد و انتظار می‌رفت رکورد دنیا را بشکند که همین طور هم شد، یکی از ثروتمندان ابوظبی این شماره پلاک را با قیمت 25/7 میلیون پوند خرید. رکورد قبلی سال 2007 بود که فردی پلاک خودرو به شماره 5 را در همان حراجی به ارزش پنج میلیون پوند خریده بود و چون شماره 55 را بیشتر دوست داشت، برای خرید 55 به جای پنج، 800 هزار پوند بیشتر پرداخت.

حذف حروف لاتینO و I از پلاک‌های خودرو: در مالزی دو حرف لاتینO و Iبه دلیل شباهت‌شان با اعداد صفر و یک حذف شده‌اند. حرف لاتین zهم فقط برای وسایل نقلیه ارتش مالزی استفاده می‌شود.

جنس پلاک‌های خودرو: قدیمی‌ترین پلاک‌های خودرو از جنس چینی بود که روی آهن یا سرامیک قرار می‌گرفت و بسیار شکننده بود. بعدها در زمان جنگ از پلاک‌های مقوایی، چرم و پلاستیک هم استفاده شد.

سرمـایه‌هـایی به شکل پلاک خودرو: با توجه به خرید پلاک‌های گران‌قیمت توسط افراد ثروتمند اروپایی و همچنین در برخی کشورهای خاورمیانه، این روزها پلاک‌های شخصی خودرو به نوعی سرمایه طولانی‌مدت محسوب می‌شود. برای یک مثال خوب از این نوع سرمایه، می‌توان به شماره پلاک «1» در بریتانیا اشاره کرد. این پلاک در سال 1989 به ارزش 160 هزار پوند فروخته شد و کارشناسان معتقدند چنانچه این پلاک وارد حراجی شود، می‌تواند بیش از 300 هزار پوند قیمت‌گذاری شود.

مشاهیر و پلاک خودرو: اولین پلاک خودروی اشخاص بسیار مهم VIP1 برای خودروی پاپ ژان پل دوم، هنگام سفرش به ایرلند نصب شد. پس از آن بسیاری از افراد ثروتمند و مشهور سعی در خرید این پلاک تاریخی داشتند که در نهایت رومن آبراموویچ، فوتبالیست چلسی، آن را با قیمت 285 هزار دلار در سال 2006 خریداری کرد، اما اولین بازیگر مشهور که در بریتانیا پلاک خودروی شخصی خرید، یک کمدین و موسیقیدان بریتانیایی بود که نمره پلاک او شماره T8بود. این پلاک در حال حاضر در اختیار یکی از مالکان کارخانه تولید شکر در بریتانیاست.

پلاکی برای تختخواب: شری بلر، همسر تونی‌بلر، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، زمانی به پسر خردسال خود تختخوابی به شکل خودروی لامبورگینی هدیه کرده بود و جالب‌تر از همه این‌که برای این تختخواب، پلاک خودروی شخصی واقعی خریده بود تا پسرش را دوچندان خوشحال کند. پسر او بعدها می‌توانست از این پلاک برای خودروی واقعی‌اش استفاده کند.

منبع: 2pass

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها