ناگفته‌های کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» در شبکه خبر

احمدرضا درویش: من سرخورده نیستم

احمدرضا درویش، کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» که با موضوع قیام امام حسین(ع) و حوادث کربلا ساخته شده است و به دلیل برخی سکانس‌ها، ملاحظات و انتقادهایی که مراجع محترم تقلید طرح کردند وضعیت اکرانش نامشخص است، پنجشنبه شب به برنامه تلویزیونی «شهر فرنگ» شبکه خبر سیما آمد و با تاکید بر این‌که این فیلم هویت اوست، گفت: تا زمانی که هویت من به ناحق گروگان گرفته شده است، به خودم اجازه نمی‌دهم فیلم دیگری بسازم. قله اعتقادی من در فیلم رستاخیز متجلی شده است و تا تکلیف آن معلوم نشود، دستم به کار دیگری نمی‌رود. او البته در این گفت‌وگو تاکید کرد برخلاف شایعات و برخی اخبار که در رسانه‌های خارجی طرح می‌شود، سرخورده نیست و امیدوار است.
کد خبر: ۸۴۶۶۳۱

شتاب‌زدگی در تصمیم‌گیری

درویش با قدردانی از رسانه ملی که نسبت به پرداختن به این موضوع حساسیت نشان داده است، مهم‌ترین مشکل وضعیت اکران فیلم را در شتاب زدگی مدیریت فرهنگی کشور معرفی کرد و گفت: دست‌اندرکاران تولید این فیلم، در حوزه مسائل قانونی و شرعی و عرفی همه شرایط را رعایت کردند ولی در حوزه مدیریت دولتی، هنگام اکران این اثر باید مدبرانه‌تر عمل می‌کردند و در تصمیمی شتاب‌زده جلوی اکران فیلم را نمی‌گرفتند.

آن طور که خبرگزاری تسنیم گزارش کرده است، این فیلمساز در ادامه گفت: زمانی که مدیران تصمیم گرفتند اکران رستاخیز را به حالت تعلیق درآورند مرا در جریان تصمیمی که گرفته بودند قرار ندادند و عملا من نیز همراه با عامه مردم از این اتفاق مطلع شدم. ماجرای حواشی «رستاخیز»، ناشی از رویکرد فرهنگی در مدیران ارشد فرهنگی کشور است و باید این موضوع واکاوی شود تا شاهد تکرار آن در آینده نباشیم. او افزود: رستاخیز از یک زوایایی بهانه شد برای عده‌ای که تابلوی خودشان را بالا بیاورند و بداخلاقی‌های کف خیابانی شکل گرفت آن هم برای فیلمی که موضوعش اخلاق حسینی است. در حقیقت رستاخیز قربانی فضای سیاسی آن روز کشور شد و هزینه‌های فرهنگی، معنوی، اجتماعی و بین‌المللی داشت. بازتاب منفی رفتاری که با رستاخیز شد در شبکه‌های خارجی و شبکه‌های مجازی داخل کشور پرسش‌هایی را مطرح کرد که هنوز پاسخ داده نشده است.

سرخورده نیستم

درویش همچنین در پاسخ به ادعایی مبنی بر این‌که یکی از همکارانش گفته بود اتفاقات پیش‌آمده برای «رستاخیز» باعث سرخوردگی‌اش شده است؛ گفت: اصلا این گونه نیست. نباید این‌گونه فکر شود که برخوردهایی این‌چنینی که در زمان اکران رستاخیز شد برای ساخت آثاری با مضامین دینی سرخوردگی ایجاد می‌کند. ما از زمان ساخت فیلم هم می‌گفتیم اگر کار 20 سال هم طول بکشد ما همچنان هستیم. من مطمئن هستم که مساله رستاخیز حل خواهد شد و حتما این فیلم دیده می‌شود.

او همچنین گفت: آرزوی من این است که رستاخیز در کشورم اکران شود. فیلم دیده شود و نقد شود. متاسفانه بسیاری از اظهارنظرها درمورد فیلم، از سوی کسانی بود که فیلم را ندیده بودند و این حیرت‌انگیز بود که چطور فیلمی را ندید و راجع به آن قضاوت کرد.

استقبال مردم عراق از رستاخیز

در ادامه این برنامه تلویزیونی، تصاویر حضور فیلم رستاخیز در جشنواره بغداد نمایش داده شد. درویش در مورد خاطره اولین نمایش فیلم در جهان عرب گفت: عکس‌العمل حاضران در سالن نمایش فیلم برای من جالب بود. تماشاگران در پایان فیلم ایستادند و با ندای لبیک یا حسین ما را تشویق می‌کردند. تالار بزرگ بغداد که محل نمایش فیلم بود در سال‌های نه چندان دور محلی برای میتینگ‌های حزب بعث عراق بود. برای من که تجربه حضور در دفاع مقدس را دارم فریادهای لبیک یا حسین از این بابت جالب بود که توسط سینمای ایران، ندای امام حسین در قلب بغداد بلند شده بود.

این کارگردان همچنین در این برنامه تلویزیونی درباره کار بعدی ا‌ش هم توضیح داد: برای خودم ایده‌های بسیاری دارم. اما با اظهار تاسف باید یک نکته ظریفی بگویم: تا زمانی که هویت من به‌ناحق گروگان گرفته شده است، به خودم اجازه نمی‌دهم فیلم دیگری بسازم. قله اعتقادی من در فیلم رستاخیز متجلی شده است و تا تکلیف آن معلوم نشود، دستم به کار دیگری نمی‌رود.

2 آرزوی درویش

درویش تاکنون فیلم‌های مهمی در سینمای ایران ساخته است مثل فیلم دفاع مقدسی «دوئل» با نقش آفرینی سعید راد، پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، کامبیز دیرباز و روانشاد انوشیروان ارجمند که بسیاری از جوایز زمان خودش درو کرد و در اکران هم برای نخستین بار تجربه صدای دالبی را برای مردم به همراه داشت، حالا این کارگردان در پاسخ به این سوال که آیا بار دیگر سراغ فیلم‌های دفاع‌مقدسی می‌رود، گفته است: از دیر‌باز دو آرزو برای فیلمسازی داشتم که یکی‌اش محقق شد. همیشه دوست داشتم در کارنامه سینمایی من یک فیلم درباره ماجرای عاشورا وجود داشته باشد و رزومه سینمایی من به نام حضرت متبرک شود. آرزوی دیگری که هنوز محقق نشده‌ است تولید فیلمی با موضوع آزادی خرمشهر با نام «شکوه پیروزی» است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها