حسین بوشهری، کارگردان و سازنده نماآهنگ

ماهواره به موسیقی لطمه می‌زند

او و برادرش محمد چند سالی است در عرصه ساخت نماآهنگ برای قطعات موسیقی فعال هستند و اکنون نام‌های شناخته‌شده‌ای محسوب می‌شوند که هر خواننده اسم و رسم‌داری دوست دارد ساخت نماآهنگ برای کارش را به آنها بسپارد. آنها تاکنون با خوانندگان مشهوری کار کرده‌اند و در نخستین جایزه ققنوس هم موفق شدند دو جایزه بهترین جلوه‌های ویژه برای ساخت نماآهنگ «مزه لوتی» با صدای رضا صادقی و بهترین کارگردانی برای قطعه «لبیک» با صدای «حامد زمانی» را از آن خود کنند. با حسین بوشهری گفت‌وگویی درباره شیوه کارشان و همچنین دشواری‌هایی که پیش رویشان دارند، انجام دادیم.
کد خبر: ۸۴۲۷۴۸

کار روی یک نماآهنگ از کجا برایتان آغاز می‌شود؟

از اینجا که خواننده‌ها قطعه مورد نظرشان را برای ساخت نماآهنگ به من و برادرم محمد ارائه می‌کنند، ما ‌هم چند بار کار را گوش می‌دهیم و ایده‌هایمان را با هم مطرح می‌کنیم. درباره لوکیشن، سناریو، تجهیزات و ... به نتیجه رسیده و با خواننده مطرح می‌کنیم و به نتیجه می‌رسیم.

پیدا کردن لوکیشن کار سختی نیست؟

اتفاقا لوکیشن زیاد است، اما اگر بگذارند... ما در این بخش کار مشکلات زیادی داریم. مثلا پیش می‌آید که وسط کار صاحب لوکیشن پشیمان می‌شود و از ما می‌خواهد خیلی زود محل را ترک کنیم و این موضوع کارمان را سخت می‌کند. اما از همه چیز سخت‌تر، گرفتن مجوز برای کار است.

چرا؟

نمی‌خواهم بگویم شرایط مثل قبل است، چون همه چیز واقعا بهتر شده است. ما با این‌که کاملا قانونی کار می‌کنیم باز هم برای هر کار باید مجوز جداگانه بگیریم، خصوصا اگر بخواهیم در خیابان تصویربرداری کنیم کار به مراتب سخت‌تر می‌شود. این موارد و حساسیت‌هایی که روی آنها هست به نظرم طبیعی است اما نکته جالب اینجاست که اگر سازنده یک فیلم کوتاه بخواهد در خیابان تصویربرداری کند می‌تواند شخصا برای گرفتن مجوز اقدام کند اما ما سازندگان نماآهنگ نمی‌توانیم مجوز بگیریم و باید از طریق یک موسسه یا ارگان اقدام کنیم تا بتوانیم کار کنیم.

در تهیه تجهیزات لازم برای کارتان با مشکل مواجه نیستید؟

به موضوع مهمی اشاره کردید. اتفاقا یکی از مشکلات اصلی ما همین موضوع است. هر چند در این زمینه هم شرایط به‌مراتب از قبل بهتر شده، اما تجهیزات استاندارد چندانی نداریم و هنوز در این عرصه خیلی به‌روز نشده‌ایم.

بسیاری از خوانندگان تاکنون از پخش نشدن نماآهنگ‌هایشان گلایه کرده‌اند. شما درباره این موضوع چه نظری دارید؟

نمی‌گویم ساخته‌های ما تاکنون پخش نشده، چون کارهای ارزشی که برای حامد زمانی و محمد اصفهانی ساخته‌ایم از تلویزیون پخش شده‌اند، اما از دیگر کارهایمان استقبالی نشده است. فکر می‌کنم با توجه به علاقه مردم بهتر باشد صدا و سیما هم نگاه بازتری به مسأله داشته باشد و در کنار کارهای ارزشی کارهای دیگری را هم پخش کند. چون شرایط با قدیم فرق دارد. در دوره‌ای مردم موسیقی را روی نوارهای کاست می‌شنیدند و خیلی هم لذت می‌بردند اما حالا با پیشرفت فناوری نیازهای بیشتری دارند که اگر در رسانه‌های خودمان تامین نشود، جای دیگری دنبالش می‌گردند، آن را با کیفیت پایین یا تصاویر و موضوعاتی که در جامعه ما نامناسب محسوب می‌شوند می‌بینند. ما هم فقط با در اختیار داشتن چند سایت نمی‌توانیم قدم خیلی بزرگی برداریم و قطعا نیازمند کمک رسانه ملی هستیم.

گفته می‌شود نماآهنگ‌های ارزشی شما سفارش‌دهندگانی دولتی هم دارند.

بله. جالب است بدانید بخش فرهنگی سپاه دید بسیار باز و درستی نسبت به فرهنگ و هنر دارد، تا حدی که می‌توانم بگویم از اغلب نهادها بهتر به هنر می‌پردازند و از کارها و ایده‌های جدید هم استقبال می‌کنند.

نظرتان درباره نماآهنگ‌هایی که از ماهواره پخش می‌شود، چیست؟

ماهواره همه چیز را خراب می‌کند و به موسیقی هم ضربه می‌زند. یک زمانی در پخش کارهایشان استانداردهایی را لحاظ می‌کردند اما متاسفانه این روزها کارهایی را پخش می‌کنند که حتی ارزش یک‌بار دیدن را هم ندارد. در داخل ایران افراد توانمند زیادی هستند که می‌توانند آثار خوبی را در این عرصه تولید کنند و همان طور که در عرصه موسیقی این شبکه‌ها را با بی‌توجهی مردم روبه‌رو کردند، در عرصه نماآهنگ‌ها هم می‌توانیم شاهد چنین اتفاقی باشیم.

به‌عنوان سوال آخر می‌خواهم شایعه‌ای را که درباره‌تان شنیده‌ام مطرح کنم. آیا تلویزیون اینترنتی نصر تی‌وی متعلق به شما و برادرتان است؟

(با تعجب و خنده) اگر این‌طور بود مازراتی‌مان الان در حیاط خانه پارک شده بود!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها