تبرداران جهان را بیمی از فرو ریختن جنگل‌ها نیست و هراس چشم غزالان، مرثیه بی‌صدایی است در متن بیشه‌ها که ابر و بارانش را به دنبال دارد. فلسطین جراحتی مانده در اطلس جهان است با قدمتی به طول تاریخ تمام مظلومان جهان که اندوهش را ـ هر روز ـ از لابه‌لای دود و باروت و ابرهای متراکم به سراسر جهان پست می‌کند و سکوت تماشاگران در این وادی، خود، راز دیگری است!
کد خبر: ۸۴۱۰۴۲
سنگ بردار فلسطین! همه سنگ‌اندازند...

در تل‌آویو و اورشلیم هرگز ملالی نیست و در سایه ستاره‌های داود، ژنرال‌های ستاره بر دوش گیلاس‌های خود را همچنان بالا می‌کشند و سردمداران اسرائیل ـ مثل همیشه ـ در عمیق‌ترین تونل‌های زیرزمینی، اجرای طرح «از نیل تا فرات» را خواب می‌بینند و از ارواح هیتلر و چنگیز و تیمور و اسکندر یاری می‌طلبند!؟

روزی نیست که در قلمرو فلسطین اشغالی کشتاری صورت نگیرد و قهرمانی از این قبیله مجروح، در میان خون خود غوطه‌ور نشود و نهادهای جهانی، تماشاگران بی‌تفاوتی هستند که چشمان خود را به تماشای این همه جنایت عادت داده‌اند که مبادا ملالی بر دل کاخ‌نشینان بنشیند و عیش مدام اهالی شراب و شهوت را تاریک سازد...

در هجوم تانک‌ها و توپ‌های رژیم خونخوار صهیونیستی، پرتاب سنگی به مقابله جرمی است بزرگ که تقاص آن را فرزندان فلسطین در میدان‌های تیرباران می‌پردازند!

تصویر و تصوری از این‌گونه، برانگیزاننده شعر و شعور انسان‌های شرافتمندی است که از دریچه باورها و لزوم حفظ حرمت و موجودیت انسان، جهان را می‌نگرند و شرافت انسان را فراتر از هویت اقلیمی و قومی در سرتاسر گیتی، پاس می‌دارند.

در سال‌های دور و نزدیک، شاعران آزادیخواه جهان، بخصوص شاعران فرهیخته فلسطینی، فریاد خونین این ملت تحت ستم را در ابعاد گسترده‌ای در قلمرو شعر به جهان عرضه کرده‌اند که تاثیر بالایی در انعکاس واقعیت‌ها در جهان داشته است. در ایران اسلامی نیز طی همین سال‌ها، شعر پایداری و مقاومت که مطابقت و همگونی فراوانی با آرمان‌های شاعران معتقد ایران دارد، گسترش درخور تاملی داشته و فعالیت‌های شاعران را در این زمینه استمرار بخشیده است.

آنچه امروز و به بهانه روز ملی همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی می‌خوانید 10 نمونه شاخص از اشعار شاعران جوان و پیشکسوت کشورمان است که هریک از زاویه دید متفاوتی به فلسطین نگریسته‌اند، قطعا شعرهای ارزشمند دیگری نیز در این سال‌ها سروده شده است که صفحه روزنامه مجال انتشار همه این آثار را در کنار هم نمی‌دهد.

حسین اسرافیلی

شاعر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها