ویتامین خورشید رمز داشتن ذهنی فعال

تاکنون مشخص شده بود که ویتامین D تاثیر به‌سزایی روی استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از بروز پوکی استخوان دارد، اما محققان به‌تازگی دریافته‌اند کمبود این ویتامین ممکن است عملکرد ذهنی را کاهش دهد و این اتفاق سریع‌تر از حد معمول اتفاق می‌افتد.
کد خبر: ۸۳۹۹۸۸

محققان با مطالعه 5 ساله 380 نفر دریافتند مبتلایان به زوال عقل بیشترین کمبود ویتامین D را در بین شرکت‌کنندگان داشتند. ویتامین D وارد تمام سلول‌های بدن از‌جمله مغز می‌شود و از بروز پلاک‌های مغزی که رابطه مستقیم با شکل‌گیری آلزایمر دارند، جلوگیری می‌کند.

هیچ شواهدی مبنی بر این وجود ندارد که مصرف مکمل‌های ویتامین D می‌تواند خطر کاهش عملکرد ذهنی را کم کند، ولی تنها ارتباطی بین این دو شناخته شده است. محققان آمریکایی اعلام کرده‌اند که بیشتر سالمندان بالای 75 سال در این کشور از کمبود ویتامین D رنج می‌برند. مصرف پیشنهادی برای مصرف روزانه این ویتامین برای سالمندان بین 600 تا 800 واحد است. ویتامین D به ویتامین خورشید معروف است و غنی‌ترین منبع دریافت این ویتامین محسوب می‌شود ولی علاوه‌‌بر آن، در برخی مواد غذایی چون شیر، آب پرتقال، ماست، زرده تخم‌مرغ و جگر نیز یافت می‌شود و با خوردن این مواد می‌توان مقدار ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین کرد.

سیاهپوستان و نژادهای اسپانیایی در مقایسه با سفیدپوستان بیشترین میزان کمبود ویتامین D را دارند. محققان در تحقیقاتی که انجام شد، دریافتند که کمبود ویتامین D در مبتلایان به آلزایمر نسبت به افرادی که مبتلا به اختلالات شناختی هستند، بیشتر مشاهده می‌شود.

منبع: cbsnews

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها