یادداشت

ابن‌ سینما!

ابن‌سینا فیلسوف، دانشمند و حکیم نامدار ایرانی آن طور که خود می‌گوید، نوجوانی‌اش را این چنین پربار و غبطه‌برانگیز گذراند: پس از آن که استادم، ناتلی از بخارا به گرگانج خوارزم رفت، من به تنهایی علوم طبیعی و الهی را دنبال کردم تا در آنها ورزیده شدم. آنگاه به آموختن علم طب راغب گشتم. فراگرفتن این دانش چندان دشوار نبود. بنابراین در مدتی کوتاه چنان در کار طبابت مهارت پیدا کردم که پزشکان دانشور بخارا شاگرد من شدند. 16 ساله بودم که به تدریس طب و درمان بیماران پرداختم.
کد خبر: ۸۳۹۳۹۷

ابن‌سینا وقتی به 18 سالگی یعنی تقریبا اواخر دوره نوجوانی رسید، از آموختن همه دانش‌ها بی‌نیاز شد و پس از آن فقط در دانش‌هایی که فراگرفته بود، پخته‌تر شد و تبحر بیشتری یافت و هر آنچه در چنته دانش خود داشت، به شاگردانش منتقل کرد.

البته ابن‌سینا از نوابغ و استثنائات همه اعصار است و نمی‌توان شیوه دانش‌آموزی او را برای دیگران به کار برد، اما می‌توان دست‌کم شیوه تحصیل و پشتکار او را در نیک آموختن دانش در مقیاسی کوچک‌تر دنبال کرد و الگو قرار داد.

این وظیفه خانواده‌ها و مسئولان است که دست در دست هم دهند و از کودکی برای بچه‌ها برنامه‌ریزی کنند و سپس از نوجوانی با ایجاد فرصت‌ها و موقعیت‌ها استعداد و علاقه نوجوانان را شناسایی کنند و از آن به بعد آنها را در آن مسیر به صورت اصولی و درست تربیت کنند و رشد دهند. مشکلی که نمونه‌اش را در ورزش حرفه‌ای و بزرگسالمان می‌بینیم و کارشناسان به درستی ضعف را در ورزش پایه و فقدان آموزش صحیح و استعدادیابی درست در کودکی و نوجوانی می‌دانند. می‌توان این مدیریت نادرست را به همه شاخه‌ها و حرفه‌ها تعمیم داد، ازجمله هنر ـ صنعت سینما که نیاز به نیروهای متخصص و کارآمد در آن از کودکی و نوجوانی احساس می‌شود.

نخستین المپیاد فیلمسازی نوجوانان که این روزها در قالب بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های نوجوانان در همدان ـ آرامگاه ابن‌سینا ـ برگزار می‌شود، اگرچه زاییده شرایطی ناگزیر است و به خاطر سرپوش گذاشتن روی مشکلات تفکیک بخش‌های کودک و نوجوان جشنواره ناگهان پدیدار شد، اما استقبال گسترده از آن و مشارکت بیش از هزار نوجوان مستعد سینما در سراسر کشور نشان داد نفس این حرکت ارزشمند و آتیه‌نگر است. طرحی که در صورت حمایت و استمرار می‌تواند زمینه شناسایی و آموزش نوجوانان علاقه‌مند به سینما را در سال‌های بعد فراهم کند و آنها را به نیروهای زبده سینمای حرفه‌ای در سال‌های بعدتر تبدیل کند. حتی می‌توان با حمایت وزارت آموزش و پرورش، بنیاد سینمایی فارابی (به یاد همان فیلسوفی که کتابش راهگشای ابن‌سینا در نوجوانی شد) و انجمن سینمای جوانان به ایجاد مدارس سینمایی هم فکر کرد تا کودکان و نوجوانان مستعد ضمن آموختن الفبا و دروس ابتدایی، مسائل تخصصی سینما را هم از سنین اولیه رشد فرا بگیرند. ابن سینماها و دُخت سینماهای مستعد و علاقه‌مند را از حالا دریابید.

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها