اجرای راه‌آهن قزوین رشت که یکی از طرح‌های ملی کشور و مطالبات مهم مردم استان گیلان است، گرچه با کندی و تاخیر بسیار همراه بوده و هنوز به سرانجام نرسیده، اما ظاهرا و در صورت تامین اعتبار لازمه، قرار است در سال 95 به سرانجام برسد تا صدای بوق قطار روی این خط ریلی به صدا درآید.
کد خبر: ۸۳۷۷۱۸

به اعتقاد مسئولان استان گیلان، این ارتباط ریلی که قرار است تا بندر انزلی و آستارا نیز کشیده شود، علاوه بر این‌که باعث افزایش حجم و ارتقای حمل و نقل ترانزیتی بین کشورهای شمال اروپا منطقه اسکاندیناوی با جمهوری‌های آسیای میانه و قفقاز، خلیج‌فارس و اقیانوس هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا می‌شود، موجب توسعه اقتصادی و گردشگری در منطقه و کشور و ایجاد اشتغال در استان‌های گیلان و قزوین خواهد شد.

با این همه، ساخت این راه‌آهن 369 کیلومتری که از سال 86 آغاز و پیش‌بینی شده بود تا چهار سال بعد صدای سوت‌ قطار در لابه‌لای درختان جنگل‌های گیلان شنیده شود، با گذشت هشت سال از آن تاریخ هنوز به سرانجام نرسیده و البته کمبود اعتبار بزرگ‌ترین مانع کند شدن حرکت و پیشروی این خط ریلی عنوان شده است. آن‌طور که مدیرکل راه و شهرسازی گیلان به فارس می‌گوید: تاکنون 90 درصد زیرسازی راه‌آهن مسیر قزوین‌ ـ‌ رشت انجام شده که 40 درصد از این مسیر ریل‌گذاری شده است. به گفته شعبانعلی خاوری، راه‌آهن قزوین‌‌ ـ رشت به‌طول 165کیلومتر و محل تردد قطار مسافری و باری است که قطار مسافری با ظرفیت سه میلیون و 800 هزار نفر در سال با سرعت 160 کیلومتر در این مسیر تردد خواهد کرد و قطار باری با سرعت 120 کیلومتر و جابه‌جایی و حمل 10 میلیون تن بار در سال برای آن طراحی شده است. به گفته وی برای تکمیل راه‌آهن گیلان، 700 میلیارد تومان اعتبار توسط دولت یازدهم در نظر گرفته شده که بیش از 280 میلیارد تومان آن جزو مصوبات سفر اخیر رئیس جمهور به گیلان است و برای سال آینده نیز 360 میلیارد تومان پیش‌بینی شده و تخصیص یافته است. خاوری با تاکید بر این‌که در صورت اختصاص اعتبارات مذکور، سال 95 سوت قطار قزوین ـ‌رشت در گیلان به صدا در می‌آید، به ساخت مسیر راه‌آهن قزوین‌ ـ‌ رشت‌ ـ‌ انزلی‌ ـ آستارا نیز اشاره و خاطرنشان می‌کند: ساخت راه‌آهن قزوین‌‌ ـ رشت‌ ـ بندرانزلی‌ ـ‌ آستارا از دستاوردهای سفر هیات دولت به گیلان است و با اتمام محور قزوین‌ ـ‌ رشت، بلافاصله احداث آن انجام می‌شود، ضمن این‌که هم اکنون نیز مطالعات و همچنین مسیر آن مشخص شده است.

به گفته این مقام مسئول احداث راه‌آهن قزوین‌ـ‌رشت‌ـ‌بندرانزلی‌ـ‌آستارا به دلیل موقعیت بسیار مناسب و خوب دارای توجیه اقتصادی بالایی بوده و درواقع بهترین مسیر برای اتصال کریدور شمال‌‌- جنوب و شرق‌ ـ‌ غرب است و نقش بسیار مهمی در حوزه حمل و نقل کالا در گیلان دارد.

دریا و جنگل ما را عقب انداخت

گیلان یکی از سرسبزترین استان‌های ساحلی کشور است که استفاده درست از این دو ظرفیت یعنی دریا و جنگل می‌تواند گیلان را به یکی از توسعه یافته ترین مناطق کشور تبدیل کند، اما برخی همچون نماینده این استان در مجلس معتقد است، همین جنگل و دریا بزرگ‌ترین مانع توسعه این استان و عقب ماندن آن از میانگین شاخص‌های توسعه کشوری همچون راه، وصنعت است.

آذرپور:

راه‌آهن تاثیر بسزایی در رونق گردشگری استان دارد

محمد حسین قربانی با اشاره به این‌که به بهانه وجود جنگل و دریا سرمایه‌گذاری دیگری به منظور اشتغالزایی و توسعه در حوزه‌هایی همچون صنعت در این استان صورت نگرفت، در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: بخش کشاورزی ما هم که شاخصه آن تولید برنج، چای و زیتون است، اکنون در شرایط ناگواری است، به طوری که واردات بی رویه برنج، زیتون و چای و عواملی همچون بی توجهی و نبود حمایت دولتی در این بخش‌ها و خشکسالی، تولید این محصولات را برای کشاورزان، بدون صرفه اقتصادی و حتی با ضرر همراه کرده است.

وی با اشاره به این‌که این شرایط موجب شده که گیلان جزو پنج استان محروم کشور باشد و با وجود باسواد بودن 97 درصد شهروندانش، به لحاظ تعداد بیکاران، در جایگاه دوم یا سوم قرار گیرد، تاکید می‌کند: اما احداث شبکه ریلی قزوین، رشت، بندر‌انزلی آستارا می‌تواند این عقب ماندگی را جبران کند و از آنجا که گیلان جزو معدود استان‌هایی است که از نعمت راه‌آهن محروم مانده، احداث آن می‌تواند یکی از محورهای توسعه استان باشد.

قربانی به ظرفیت‌های مهم ساحلی و بندری گیلان و همچنین واقع شدن آن در شمالی‌ترین نقطه کشور اشاره کرده و می‌گوید: از آنجا که گیلان کریدور شمال به جنوب است، می‌توان با استفاده از ظرفیت قطار و ترانزیت بار از کشورهای همسایه شمالی به جنوبی، علاوه بر ارتباط و اتصال این کشورها و آسان و ارزان‌تر کردن بین‌المللی حمل بار، جابه جایی محصولات گیلان را نیز به قیمت ارزان‌تری انجام داد و موجب اشتغالزایی و توسعه در استان شد.

قربانی:

افتتاح خط راه‌آهن گیلان، استان را از عقب‌ماندگی نجات می‌دهد

وی اتصال به شبکه سراسری راه‌آهن را نیز مزیت دیگر این خط ریلی عنوان کرده و می‌افزاید: وعده ساخت و تکمیل این راه آهن بارها به مردم داده شده، اما به دلیل اختصاص نیافتن اعتبارات لازم، هنوز به سرانجامی نرسیده است و امیدواریم این دولت در تکمیل و راه اندازی این طرح که خواسته جدی مردم گیلان است اهتمام بورزد تا در موعد مقرر یعنی سال آینده شاهد افتتاح آن باشیم.

شتاب فزاینده توسعه گردشگری با افتتاح خط ریلی

در نقطه مقابل افرادی که جنگل و دریا را عامل عقب ماندگی گیلان از شاخص رشد و توسعه کشوری و توجه به طرح‌هایی همچون راه‌آهن می‌دانند، مسئولان گردشگری گیلان معتقدند: جنگل و دریا باعث عقب ماندگی گیلان نیست و این استان را به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل کرده، اما راه اندازی راه آهن و اتصال آن به شبکه سراسری می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش جمعیت گردشگران ورودی به این استان برای استفاده بیشتر از این مواهب خدادادی داشته باشد.

در همین زمینه معاون گردشگری استان گیلان به جام‌جم می‌گوید: این استان یکی از پنج قطب مطرح گردشگری در کشور است که سالانه پذیرای جمعیت‌زیادی از گردشگران است، با این حال آمارها نشان می‌دهد که هرچه جلوتر می‌رویم و زیرساخت‌های گیلان تکمیل تر می‌شود، استقبال و اشتیاق مردم هم برای سفر به استان بیشتر می‌شود، به طور مثال آمار سفر به گیلان قبل و بعد از احداث آزادراه قزوین رشت ( که زمان سفر از پایتخت به این استان را به نصف کاهش داد) به طور محسوسی تغییر کرده و به میزان سه برابر افزایش یافته است.

آذرپور با اشاره به این‌که تنها راه ارتباطی استان ما با سایر استان‌ها هم اکنون خطوط هوایی ( به صورت محدود) و مسیرهای جاده‌ای رشت به قزوین، چابکسر به مازندران و آستارا به اردبیل است، می‌افزاید: با این حال هرساله شاهد افزایش ورود گردشگر و مسافر به استان هستیم، بنابراین تصور کنید اگر خط ریلی نیز به این مسیرهای ارتباطی افزوده شود، چه تاثیر فزاینده‌ای در افزایش آمار گردشگران و رونق و توسعه گردشگری استان خواهد داشت.

ایجاد اشتغالزایی پایدار

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان می‌گوید: با راه‌اندازی خط ریلی قزوین -رشت بندرانزلی - آستارا، علاوه بر رشد و توسعه گردشگری استان به‌واسطه افزایش ورود مسافران و گردشگران داخلی و خارجی، شاهد اشتغالزایی پایدار به دلیل ایجاد ایستگاه‌های متعدد قطار و سایر اماکن خدماتی مورد نیاز در مسیرهای ریلی و درنهایت توسعه اقتصادی استان خواهیم بود، ضمن این‌که صنایع دستی ما نیز بهتر و بیشتر از قبل به کشورهای اروپایی صادر خواهد شد.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها