تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه، طرح‌های متعددی با هدف احیای این دریاچه تصویب شد و حتی برخی به مرحله اجرا رسید. یکی از این طرح‌ها که به تازگی روی میز مسئولان قرار گرفته، انتقال آب از گرجستان و ارمنستان به دریاچه ارومیه به ازای صادرات نفت و گاز به این کشور است.
کد خبر: ۸۳۷۳۰۹

البته اجرای این طرح هنوز به قطعیت نرسیده است، زیرا روی اجرا شدن یا اجرا نشدن آن بحث‌هایی وجود دارد و کارشناسان در حال بررسی هستند.

عضو کمیسیون صنایع و نماینده مردم شبستر در مجلس در خصوص جزئیات این طرح به مهر گفت: استادان دانشگاهی مطالعات لازم را برای انتقال آب از کشورهای گرجستان و ارمنستان به دریاچه ارومیه انجام داده‌اند. علی علیلو با بیان این که قرار است ۶۰ مترمکعب آب در هر ثانیه وارد کشورمان شده و به دریاچه ارومیه منتقل شود، افزود: درعوض کشور ما نیز نفت و گاز نه به صورت خام بلکه با ارزش افزوده به گرجستان می‌دهد. وی با بیان این که آبرسانی به دریاچه ارومیه از طریق کشورهای همسایه باتوجه به بحران آب موجود در کشور قابل قبول و توجیه‌پذیر است، تصریح کرد: این آبرسانی از سرچشمه کرا و دریاچه سوان در کشورهای گرجستان و ارمنستان و از طریق سه ایستگاه پمپاژ انجام می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان این که دریاچه سوان در ۶۰ کیلومتری شمال‌شرقی ایروان، پایتخت ارمنستان قرار دارد، گفت: سرمایه‌گذار طرح انتقال آب از گرجستان و ارمنستان به دریاچه ارومیه مشخص شده و این طرح در دو سال به‌صورت کامل اجرا خواهد شد.

علیلو با تاکید بر این که انتقال آب از دریای خزر توجیهی ندارد، یادآور شد: دریاچه ارومیه با اندک آب رود ارس و زاب نیز احیا نخواهد شد، پس نیاز است طرح‌های دیگری همچون آبرسانی از کشورهای همسایه انجام شود.

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی نیز در این خصوص گفت: طرح وارد کردن آب از کشورهای همسایه هنوز در دست بررسی و مطالعه است و تاکنون نتیجه‌ای در این زمینه به‌دست نیامده و اجرای آن قطعی نشده است.

خلیل ساعی با اشاره به ‌این که چند روز قبل علی لاریجانی، رئیس مجلس در دیدار با رئیس مجلس گرجستان از طرحی سخن گفت که طبق آن قرار است از کشور گرجستان آب به کشورمان وارد شود و در عوض نفت و گاز به این کشور داده شود، افزود: این طرح باید کارشناسی‌شده باشد، زیرا همه طرح‌ها موافقان و مخالفان خاص خود را دارد. نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی از بررسی طرح انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به ارومیه نیز خبر داد و گفت: این طرح نیز در دانشگاه ارومیه توسط استادان در حال بررسی است.

ساعی با تاکید بر این که بررسی انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به عهده آذربایجان غربی است، افزود: دریاچه وان ترکیه بزرگ ترین دریاچه این کشور است که در شرق ترکیه و در فاصله۱۶۰ کیلومتری دریاچه ارومیه قرار گرفته و انتقال آب از آن به دریاچه ارومیه ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر است، زیرا دریاچه وان بیش از ۲۰۰ متر بالاتر از دریاچه ارومیه قرار گرفته و نیاز به پمپاژ آب پایینی دارد که در مقایسه با دریای خزر ارتفاع خیلی کمتری از دریاچه ارومیه دارد، بنابراین خیلی بهتر و اقتصادی‌تر است.

این نماینده با اشاره به این که دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۲ احیا می‌شود، یادآور شد: در زمینه انتقال آب زاب نیز اقداماتی انجام شده که تا سال ۱۳۹۸ حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب از این محل به دریاچه ارومیه وارد خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها