هرچند انقلاب بحرین هنوز به نتیجه نرسیده و به صورت یک جریان اعتراضی همچنان استمرار دارد، اما تداوم چنین حرکتی در طول چهار سال کار آسانی نبوده است. مسئولیت تداوم این انقلاب بعد از مردم بردوش رهبران مذهبی و سیاسی این کشور بوده است که با وجود همه فشارها و زندان‌ها و توطئه‌های رنگارنگ رژیم آل‌خلیفه توانسته‌اند حرکت خود را به پیش برده و کاری کنند که مردم دلسرد نشوند. ادامه انقلاب مردم بحرین نشان می‌دهد خواسته‌های مطرح شده از سوی رهبران این انقلاب ریشه در اعماق جامعه دارد و با برخی ‌ شعبده‌بازی‌های رژیم حاکم یا ایجاد اصلاحاتی فرمایشی نمی‌توان مردم را به سکوت کشاند. در اینجا مروری می‌کنیم بر تعدادی از چهره‌های شاخص و اثرگذار انقلاب بحرین:
کد خبر: ۸۳۵۵۴۸

1ـ آغازگر انقلاب

عبدالوهاب حسین 58 ساله، دارنده مدرک کارشناسی رشته فلسفه و جامعه‌شناسی از دانشگاه کویت یکی از رهبران بنام انقلاب بحرین است که از او به‌عنوان مفجر الثوره یا آغازگر انقلاب یاد می‌شود. وی که میان انقلابیون بحرینی با لفظ استاد خطاب می‌شود، رهبر و مؤسس گروه انقلابی «تیار الوفاء الإسلامی» است. این گروه را شاید بتوان از حیث نظری و عملی نزدیک‌ترین گروه به مبانی اندیشه انقلاب اسلامی ایران دانست. وی پیشتر همراه گروه «الوفاق» بود، اما بعد از آن جدا شد. گفته می‌شود وقتی رژیم بحرین عبدالوهاب حسین را به زندان انداخت، از او خواست توبه کند و از اعترافاتش فیلم گرفته شود اما او در پاسخ گفت: « عذرخواهی محال است که انجام شود، بلکه آن کس که در حق ملت ستم کرده باید عذر بخواهد.»

2ـ ستاره آسمان شیعه

آیت‌الله حاج‌شیخ عیسی احمد قاسم الدرازی البحرانی از برجسته‌ترین علما و رهبران سیاسی بحرین است که در روستای دَراز، از روستاهای اطراف منامه در پایتخت بحرین دیده به جهان گشود و تحصیلات مقدماتی خود را در مدارس این روستا به پایان رساند. تحصیلات علوم دینی خود را در بحرین در دهه 1960 میلادی با حضور در محضر شیخ علوی الغریفی آغاز کرد و سپس راهی نجف اشرف شد تا به تحصیل علوم دینی و از جمله فقه در آن بپردازد. وی ازجمله دانش‌آموختگان آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر است.

با آغاز فعالیت برای تأسیس پارلمان بحرین که قصد داشت پس از شکل‌گیری کشور، کار تدوین قانونی اساسی بحرین را به انجام برساند، مردم بحرین از شیخ قاسم خواستند با بازگشت به این کشور خود را برای حضور در این پارلمان کاندیدا کند و در عمل شیخ عیسی موفق شد با بالاترین رأی به پارلمان بحرین راه یابد و در کنار جریان اسلامگرای پارلمان، نقش مهمی در تدوین مواد و بندهای اسلامی در قانون اساسی بحرین داشته باشد. حضرت آیت‌الله العظمی سید‌علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت‌الله شیخ عیسی قاسم را ستاره‌ای در آسمان تشیع توصیف کرده و فرمودند: «اینجانب به وجود شیخ افتخار می‌کنم.»

3ـ فوتبالیست انقلابی

شیخ علی سلمان احمد، سال 1965 میلادی‌ در روستای البلاد القدیم دیده به جهان گشود. او درکنار تحصیل به بازی فوتبال نیز علاقه داشت و رهبری تیم فوتبال روستایشان را به‌عهده داشت. رهبری تیم فوتبال روستا به او آموخت که تحت هیچ شرایطی دوراندیشی و عقل و حکمت را فراموش نکند. همچنین به او آموخت که چگونه با هرکس با توجه به خصوصیات اخلاقی و شخصیتی و روانشناختی‌اش برخورد کند و مهم‌تر از آن، چگونه انتقادها و سرزنش‌ها و توبیخ‌ها را بشنود و آرامش و متانت خود را از دست ندهد.

‌ سال 1982 میلادی، شیخ علی سلمان‌در رشته ریاضیات‌ وارد دانشکده ریاض، پایتخت عربستان سعودی ‌شد. سال‌ها بعد نیز برای ادامه تحصیلات حوزوی روانه شهر قم شد. سال 1992 میلادی شیخ سلمان پس از آن که اجازه ‌یافت به میهن بازگشت. ابتدا قصد نداشت اقامتش در بحرین به درازا بکشد و می‌خواست برای ادامه تحصیل دوباره به قم بازگردد، اما خواست خدا و روند امور، سرنوشت دیگری را برای وی رقم زد. در آن سال شیخ عیسی قاسم تصمیم می‌گیرد‌ به قم سفر کند و همین موجب می‌شود شیخ علی سلمان برای ادای نماز و خطابه در مسجد الخواجه و همچنین جامع الدراز به جانشینی شیخ قاسم انتخاب شود.

شیخ علی سلمان رهبر جمعیت الوفاق یکی از معروف ترین احزاب شیعه در بحرین است. دی ماه سال گذشته مقامات دولتی بحرین وی را به جرم ارتباط ‌ با بیگانگان بازداشت کرده و قول محاکمه دادند، اما همچنان ماه هاست به صورت بلاتکلیف در زندان به‌سر می‌برد.

4ـ اعتصاب‌کننده مقاوم

یکی از چهره‌های شاخص انقلاب بحرین عبدالهادی الخواجه است. او متولد 5 آوریل 1961 است. عبدالهادی پدر مریم و زینب الخواجه است که هر دو از مبارزان بنام انقلاب بحرین به‌شمار می‌روند. عبدالهادی یک فعال حقوق بشر بحرینی ـ دانمارکی است. او رئیس پیشین سازمان حقوق بشر بحرین و از پیکارگران خستگی‌ناپذیر حقوق بشر در بحرین و خاورمیانه است. تا فوریه ۲۰۱۱ هماهنگ‌کننده پاسداشت حقوق بشر در شمال آفریقا و خاورمیانه بود. اما بعد از شروع انقلاب بحرین به کشورش بازگشت و در مبارزات شرکت جست.

آوریل ‌ 2011 توسط پلیس بحرین دستگیر و تحت شکنجه و آزار جنسی شدیدی قرار گرفت. بعدها او به همراه ۸ نفر دیگر به زندان ابد محکوم شد. وی در اعتراض به شرایط بد زندان یک‌ بار به اعتصاب غذا دست زد که بازتاب گسترده‌ای در سطح جهانی داشت و موجبات آبروریزی رژیم آل‌خلیفه را فراهم ساخت.

5ـ سنی اصلاح‌طلب

شریف یکی از فعالان سیاسی اهل سنت بحرین است که از ابتدا با انقلاب این کشورهمراه بوده و همچنان به مبارزه خود علیه رژیم حاکم ادامه می‌دهد. او که هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد، دبیرکل جمعیت عمل ملی دموکراتیک (وعد) به شمار می‌رود. در ‌ 17مارس 2011 شریف در منزلش درمنامه دستگیر شد. دلیل این دستگیری نقش او در اعتراضات این سال عنوان شد. بعد از مدت کمی سازمان عفو بین‌الملل به این دستگیری اعتراض کرد وگفت شریف در زندان شکنجه شده است. او بعد از گذراندن چهار سال حبس در تیرماه گذشته آزاد شد اما مقامات بحرینی بلافاصله دوباره او را بازداشت کردند. دولت بحرین اتهام شریف را تحریک به دشمنی با نظام اعلام کرده است، اما دبیر کل جمعیت وعد همه اتهامات وارده را رد می‌کند. جمعیت وعد خواستار آزادی فوری او شده است. حضور ابراهیم شریف و یارانش در انقلاب بحرین مانع آن شد که رژیم حاکم مبارزان را به فرقه‌گرایی متهم کند.

6ـ مدافع حقوق بشر

نبیل رجب، متولد اول ژانویه‌ 1964 بنی جمره در بحرین است. او رئیس مرکز حقوق بشر بحرین وعضو شورای خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر است. با شروع انقلاب بحرین صفحات او در اینترنت بشدت فعال بود و اخبار مربوط به انقلاب را بازتاب می‌داد. در 21 می ‌همان سال به منزل وی حمله شد و یک بار نیز در تظاهراتی بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت. او تاکنون بارها به زندان افتاده و بازجویی و شکنجه شده است. نبیل رجب، فعال حقوق بشری بحرین در ماه ژوئیه به اتهام توهین به مردم بحرین بازداشت و زندانی شد. وی قبل از بازداشتش در مصاحبه با مجله فارین پالیسی گفته بود: «امروز مشخص شد آمریکا ابزار دموکراسی و حقوق بشر را فقط برای کشورهایی که در کشاکش و ستیزه با آمریکا هستند، به کار می‌گیرد؛ نه برای رژیم‌های دیکتاتوری که متحدش هستند.»

7ـ خانواده‌ای انقلابی

زینب الخواجه، دختر عبدالهادی الخواجه تنها یکی از فعالان زن بحرینی است که در زمینه حقوق بشر فعالیت کرده و با رژیم حاکم مبارزه می‌کنند. او در خانواده‏ای شیعه و مبارز رشد کرد و تابعیت دانمارکی-بحرینی دارد. پدر وی عبدالهادی الخواجه ریاست سازمان حقوق بشر در بحرین و مسئول حقوق بشر انجمن الوفاق را بر عهده داشت و فوریه 2010 از سِمت خود استعفا‌ کرد و مبارزه سیاسی را در پیش گرفت. وقتی پدر به زندان افتاد، زینب در اعتراض به بازداشت پدر، عمو، شوهر و برادر شوهرش که به خاطر فعالیت‌های مرتبط با حقوق معترضان بحرینی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند، دست به اعتصاب غذا زد و پس از یک هفته به خاطر وخامت حالش‌ در بیمارستان بستری شد. او در مصاحبه‌ای گفته بود مرگ با عزت را به بردگی تحت ستم خاندان آل‌خلیفه ترجیح می‌دهد. او ‌‌نوامبر 2011 نیز پس از حمله نیروهای امنیتی به یک مجلس عزاداری زنانه، به طور موقت بازداشت شده بود. این فعال حقوق بشر که تاکنون چند بار دستگیر و زندانی شده است، نامه‌هایی خطاب به بان کی‌مون (رئیس سازمان ملل) و باراک اوباما (رئیس‌جمهور آمریکا) نوشته است و خطاب به آنها جنایات آل‌خلیفه را یادآور شده است.

زنان نقش بزرگی در انقلاب بحرین دارند. آنان 5/44 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند و بیش از 80 درصد آنان با سواد و اکثریت شیعه و دارای ایدئولوژی مشترک هستند. تعدادی از زنان انقلابی هم اکنون در زندان‌های رژیم آل‌خلیفه به سر می‌برند و تعدادی نیز درجریان مبارزات به شهادت رسیده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها