ارومیه، میزبان جشنواره انگور

شهرستان ارومیه از فردا به مدت پنج روز میزبان مراسم جشنواره انگور خواهد بود. این جشنواره که همزمان با برداشت انگور برگزار می‌شود هدف از آن معرفی و تبیین اهمیت اقتصادی این محصول در کشور است.
کد خبر: ۸۳۵۲۵۱

در آذربایجان غربی بیش از ۲۳ هزار هکتار باغ انگور وجود دارد که سالانه بالای ۲۸۰ هزار تن محصول از این باغات به مصرف کارخانه‌های آبمیوه و تهیه کشمش می‌رسد. در کنار مصارف اقتصادی و مهم این محصول،خاصیت درمانی و سلامت آن و محصولات به‌دست‌آمده از انگور نیز در این خطه زبانزد خاص و عام است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص اهمیت تولید محصول انگور به مهر گفت: در حال حاضر ۲۳هزار هکتار از باغات استان زیر کشت محصول مهم و اقتصادی انگور است که 8000 هکتار آن باغات انگور ایستاده بوده که در کشور بی‌نظیر است.

عزیز امانی بابیان این که آذربایجان غربی با تولید سالانه ۱۰ درصد از محصول انگور کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است، افزود: امسال پیش‌بینی می‌شود افزون بر ۲۸۰ هزار تن انگور از باغات استان برداشت شود.

وی بابیان این که ۸۰ هزار تن از انگور تولیدی سالانه جذب صنایع تکمیلی می‌شود، ۶۰ هزار تن انگور تبدیل به کشمش شده و ۱۲۰ هزارتن انگور نیز در داخل استان و سایر استان‌های کشور به مصرف می‌رسد، افزود: تهیه دوشاب، تازه خوری و سرکه از دیگر مصارف این محصول در استان به شمار می‌رود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بابیان این که سالانه ۲۰ الی ۳۰ هزارتن از انگور تولیدی استان به خارج از کشور صادر می‌شود، افزود: این محصول بیشتر به کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان و کشورهای عربی صادر می‌شود.

وی بر ایجاد تشکل‌های کشاورزی بخش انگور در استان نیز تأکید کرد و گفت: متأسفانه به دلیل وجود دلالان و واسطه‌های بی‌شمار به‌خصوص موقع برداشت محصولات کشاورزی بویژه انگور همچنین توصیه می‌شود کشاورزان و مسئولان استان ایجاد تشکل‌های ویژه در این خصوص را در
دستور کار خود قرار دهند
.

شهردار ارومیه نیز با اشاره به برگزاری جشنواره انگور در وسعت ملی به میزبانی ارومیه گفت: تلاش می‌شود با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، جشنواره انگور در ارومیه به ثبت ملی برسد.

محمد حضرت‌پور افزود: با برگزاری جشنواره انگور می‌توان ضمن معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان و ارومیه، آداب و رسوم و سنت‌های کهن شهر ارومیه را به نسل‌های آینده انتقال داد.

وی درباره علت انتخاب دهکده توریستی چی چست برای اجرای جشنواره اظهار کرد: دهکده ساحلی توریستی چی چست از همه لحاظ برای اجرای جشنواره مناسب است. فضای مناسب و کافی برای پیاده‌سازی ملزومات و اجرای ارکان جشنواره، ایاب و ذهاب خارج از شهر و به دور از ترافیک، امکان اسکان و پذیرایی گردشگران در محل دهکده و معرفی خود دهکده به‌عنوان مکانی توریستی برای گردشگران همه از دلایل انتخاب دهکده توریستی چی چست برای جشنواره بوده است.شهردار ارومیه از عموم شهروندان دعوت به عمل آورد تا در این جشنواره ـ که از ۲۴ لغایت ۲۸ شهریور
۹۴ ـ در دهکده توریستی چی چست شهرداری ارومیه برگزار می‌شود، شرکت کنند و در احیای سنت‌ها و معرفی محصولات انگور ارومیه به تمام جهان سهیم باشند
.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها