علیرضا. ب هستم از تهران پیامک می‌زنم. (9190000337)28 سال دارم. مدتی است از مساله تعرق بیش از حد کلافه شده‌ام. دائما در حال تعویض لباس هستم، اما نتیجه‌ای ندارد. هر روز که سر کار می‌روم نگران بوی بد بدنم هستم. این مساله وقتی مهمانی می‌روم، خیلی آزاردهنده است. از انواع لوسیون‌ها، مام و اسپری استفاده می‌کنم، اما تاثیری ندارد. علت بوی بد چیست و برای رفع این مشکل باید چه کار کنم؟
کد خبر: ۸۳۱۴۳۳

دکتر مریم طباطبایی یزدی‌ - متخصص پوست، مو و زیبایی: تعرق واکنش طبیعی بدن است. بنابراین نباید آن را اتفاق یا واکنش نامناسبی ارزیابی کرد. از سوی دیگر، تعرق به خودی خود باعث ایجاد بوی بد نمی‌شود، به این دلیل که عرق تشکیل شده از آب بدن و سدیم موجود در بدن است. بنابراین نمی‌تواند بدبو باشد. بوی نامناسب عرق ناشی از عدم نظافت فردی و باقی ماندن عرق روی پوست به مدت طولانی است. علاوه‌بر این‌که مخلوط شدن آن با انواع عطر، مام، اسپری، بدون رعایت نظافت فردی، عاملی برای ایجاد بوی نامناسب است. بنابراین حواستان باشد که اولین مساله برای جلوگیری از بوی بد ناشی از تعرق، نظافت فردی و حمام است. بنابراین باید هر روز دوش بگیرید تا باقی ماندن عرق بدن روی پوست باعث ایجاد بوی بد نشود. مساله بعدی استفاده از لباس مناسب است. اگر لباسی که می‌پوشید به موقع تعویض نشده یا تمیز نباشد، باعث ایجاد بوی بد خواهد شد. درباره لباس به این نکته هم دقت کنید که الیاف آن بویژه در فصل تابستان باید کاملا نخی یا پنبه‌ای باشد. در غیر این صورت پوشیدن لباس‌هایی که دارای الیاف مصنوعی مثل نایلون هستند، باعث ایجاد بوی بد می‌شود. بنابراین به انتخاب نوع لباس و مدت زمان تعویض آن دقت کنید. در فصل تابستان لباس زیر باید هر روز تعویض شده و الیاف نیز کاملا نخی باشد. غذایی که می‌خورید می‌تواند روی بوی عرق تاثیرگذار باشد. اگر غذاهای مصرفی شما از انواع غذاهای تند و ادویه‌دار، چرب و بودار مثل سیر و پیاز باشد می‌تواند روی بوی عرق شما تاثیر گذاشته و آن را بدبو کند.

به آنچه میل می‌کنید نیز دقت کنید. در شرح حال توضیح ندادید به بیماری خاصی مبتلا هستید یا نه؟ به این دلیل که در افراد مبتلا به مشکل غده تیروئید، تعرق بیش از آنچه باید اتفاق افتاده و باعث آزار آنها می‌شود. علاوه‌بر این‌که مصرف بعضی داروها نیز می‌تواند باعث بوی بد بدن شود. استفاده از ضدعرق‌ها مناسب است، اما به شرطی که حتما حمام کرده و سپس از محصولات آرایشی استفاده کنید. در ضمن محصولاتی را انتخاب کنید که موقع استفاده روی بدن کشیده نشده و باعث آسیب به پوست نشوند. علاوه‌بر این‌که از انواعی که ضدعرق بوده یا روی آنها «تاثیر به مدت طولانی» نوشته شده، استفاده نکنید. به این دلیل که بدن باید تعرق کرده و سموم را از بدن دفع کند.

نظافت زیر بغل و دیگر نقاط بدن را رعایت کرده و موهای زاید زیر بغل را تمیز کنید. حتما از عرق‌گیر نخی استفاده کنید تا به این ترتیب عرق بدن گرفته شده و لباس تر نشود. از صابون‌های مناسب شست‌وشوی بدن استفاده کرده و بهتر است از انواعی که خیلی معطر هستند، استفاده نکنید.

***

محمدعلی. الف هستم از شیراز تماس می‌گیرم. (09170000298) دو روز پیش در اثر ضربه‌ای که به دهانم وارد شد، دندان عقلم درد گرفت. این دندان بیرون نیامده و نهفته است، اما این ناحیه از دهانم دچار مشکل شده و درد می‌کند. اول فکر کردم شاید دندان کناری‌ام شکسته یا آسیب‌دیده، اما این طور نبود. بعد تصور کردم بخش‌های دیگر دهانم آسیب‌دیده، اما این نواحی هم مشکلی نداشت. می‌خواستم بپرسم ممکن است در اثر ضربه، دندان نهفته دچار مشکل شود؟


دکتر سیما سالم‌/‌ جراح دندانپزشک: اولا این‌که باید شرایط شما مورد بررسی قرار گیرد. به این دلیل که بدون معاینه نمی‌توان تشخیص داده و راهکاری برای درمان ارائه کرد در نتیجه باید معاینه بالینی انجام شود، اما با توجه به توضیحی که می‌گویید، ممکن است دندان شما که به صورت نهفته بوده، دچار پوسیدگی و همین مساله باعث آسیب به آن شده و این ضربه به عنوان محرک عمل کرده و باعث ایجاد درد در ناحیه‌ای که به آن اشاره می‌کنید، شده باشد.

درواقع بسیاری از موارد دندانی نهفته، اولا خودش می‌تواند دچار آسیب و پوسیدگی شود و دوما این‌که این دندان می‌تواند به دندان‌های دیگر آسیب رسانده و باعث ایجاد مشکلاتی برای آنها شود.
بنابراین باید دندان پوسیده هرچه سریع‌تر توسط متخصص معاینه شده و پس از معاینه بالینی اقدامات درمانی برای آن انجام شود. البته در توضیح به مساله ایجاد بوی بد دهان اشاره نشده است. بنابراین به نظر می‌رسد این دندان پوسیدگی جدی نداشته است، اما با این حال باید دندان،لثه‌ها و... مورد بررسی قرار گیرد. به این نکته دقت کنید که باید در این شرایط دندان زودتر مورد بررسی قرار گیرد به این دلیل که آسیب به دندان نهفته و بی‌توجهی به آن می‌تواند آسیب‌های جدی‌تری را برای دهان و دندان به دنبال داشته باشد. بعد از کنترل آسیب اولیه باید دندان مورد جراحی قرار گرفته و دندان نهفته از جای آن خارج شود.

پس از آن نیز باید مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان و لثه‌ها مثل پانسمان مناسب، مصرف دارو، بویژه آنتی‌بوتیک نباید فراموش شود. برای درمان ابتدا به داندنپزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز به نظر می‌رسد ضروری نیز هست، به جراح لثه مراجعه کرده و دندان را
درمان کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها