دریای عمان در نصف جهان

درحالی‌که اعلام می‌شد حملات ۱۲روزه اسرائیل و آمریکا به شهرهای مختلف ایران با هدف انهدام مراکز نظامی و هسته‌ای است اما در عمل مشخص شد این متجاوزان علاوه بر تخریب اماکن مسکونی و به‌شهادت‌رساندن جمعی از زنان و مردان و کودکان بی‌دفاع، به‌دنبال به‌آشوب‌کشیدن و ایجاد اغتشاش در کشور بودند؛ طرحی که نه‌تنها ناکام ماند، بلکه به اتحاد و همبستگی بی‌نظیری در میان اقوام، مذاهب و قومیت‌های ایرانی انجامید.
درحالی‌که اعلام می‌شد حملات ۱۲روزه اسرائیل و آمریکا به شهرهای مختلف ایران با هدف انهدام مراکز نظامی و هسته‌ای است اما در عمل مشخص شد این متجاوزان علاوه بر تخریب اماکن مسکونی و به‌شهادت‌رساندن جمعی از زنان و مردان و کودکان بی‌دفاع، به‌دنبال به‌آشوب‌کشیدن و ایجاد اغتشاش در کشور بودند؛ طرحی که نه‌تنها ناکام ماند، بلکه به اتحاد و همبستگی بی‌نظیری در میان اقوام، مذاهب و قومیت‌های ایرانی انجامید.
کد خبر: ۱۵۰۹۶۵۳
نویسنده سیداحمد هاشمی - گروه ایران
 
در میان استان‌های ایران، اصفهان بارها مورد حمله قرار گرفت ولی خم به ابرو نیاورد و حالا با عملیاتی‌شدن پروژه‌هایی همچون انتقال آب خلیج‌فارس به این استان و آغاز ریل‌گذاری خط‌آهن مبارکه ــ سفیددشت ــ شهرکرد مسیر توسعه و شکوفایی اقتصادی‌اش بیش از پیش هموار شده است.
تغییرات اقلیم و گرم‌شدن هوای کره‌زمین، وضعیت آب‌وهوایی ایران چهارفصل را هم به چالش کشیده و سال‌هاست این سرزمین با کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کند اما وجود دریاهای شمال و جنوب دل‌ها را کمی آرام‌کرده و استان‌های بخش مرکزی و جنوبی ایران مدت‌هاست به امید رفع تشنگی فلات‌مرکزی، چشم به دریای عمان و خلیج‌فارس دوخته‌اند.
پروژه انتقال آب‌دریا به هفت استان کشور، از هرمزگان تا اصفهان، یکی از بلندپروازانه‌ترین طرح‌های عمرانی دهه‌های اخیر به‌شمار می‌آید. این پروژه قرار است با شیرین‌سازی آب‌دریا، نیازهای شرب، صنعت و کشاورزی را تأمین کند و فشار بر منابع آبی داخلی مانند زاینده‌رود را کاهش دهد.
حالا استاندار اصفهان از نتیجه‌بخش‌بودن پروژه بزرگ انتقال آب دریای‌عمان به این استان خبر داده و مهم‌ترین مزیت آن را قطع وابستگی و مصرف صنایع منطقه به آب رودخانه زاینده‌رود عنوان می‌کند.
مهدی جمالی‌نژاد با بیان این‌که به‌رغم وجود موانع و محدودیت‌های زیاد، نخستین اقدام عملی در راه تأمین آب مورد نیاز صنایع اصفهان به نتیجه رسیده، می‌گوید: «گام نخست اجرای این پروژه، قطع مصرف صنایع منطقه به رودخانه زاینده‌رود از طریق اتمام فاز اول سامانه بزرگ انتقال آب دریای‌عمان به اصفهان است که با اجرای حدود ۸۰۰کیلومتر خط انتقال، ایجاد مخازن و ایستگاه‌های پمپاژ، شیرآلات و اتصالات مربوطه انجام‌گرفت.»
وی ادامه می‌دهد: «در این مرحله، امکان انتقال ۷۰میلیون مترمکعب آب نمک‌زدایی‌شده دریا که معادل کل مصرف صنایع بزرگ است به اصفهان فراهم شد. در فاز نخست این پروژه، آب مورد نیاز از طریق خلیج‌فارس تأمین می‌شود و در مراحل بعدی، آب انتقال‌یافته به استان از طریق دریای‌عمان انجام خواهد شد که میزان آن به ۱۴۰ و نهایتا ۲۰۰میلیون مترمکعب در سال افزایش خواهد یافت.»
جمالی‌نژاد تصریح می‌کند: «در مرحله نخست و پس از افتتاح پروژه، پالایشگاه اصفهان و صنایع شمال استان از این آب بهره‌مند می‌شوند و در مرحله بعد و ظرف روزهای آتی، مجتمع فولاد مبارکه و صنایع جنوبی استان نیز به این منبع دسترسی پیدا خواهند کرد. پس از برقراری این دسترسی، روزشمار و ضرب‌الاجل قطع کلیه مصارف صنایع آب‌بر استان به منابع سرزمینی و اتصال فوری آنها به آب دریا اعلام و مجدانه اجرا می‌شود.»
استاندار اصفهان تاکید می‌کند: «به‌هیچ‌عنوان قرار نیست با این آب، توسعه جدیدی در حوزه صنایع آب‌بر و آلاینده پیرامون شهر اصفهان اتفاق بیفتد.»
   
ریل‌گذاری خط توسعه و پیشرفت

وقتی سایت‌های هسته‌ای اصفهان چندین‌بار مورد تهاجم موشک‌های اسرائیل قرارگرفت، همزمان شایعاتی در مورد نشت مواد رادیواکتیو منتشر و از مردم اصفهان خواسته می‌شد که شهر را ترک کنند؛ یک بازی تکراری از طرف دشمنان که هیچ‌وقت جواب نداده بود. اصفهانی‌ها در همان روزهای جنگ و بعد از آن نشان دادند در سخت‌ترین شرایط هم از یک‌وجب از خاک‌شان عقب‌نشینی نمی‌کنند.اتصال شهرهای اصفهان به استان‌های دیگر یکی از مهم‌ترین اتفاقات جهت رونق اقتصادی و توسعه این مناطق است. بر همین اساس پروژه راه‌آهن مبارکه ــ سفیددشت ــ شهرکرد یکی از طرح‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی در مرکز کشور است که با هدف اتصال استان چهارمحال‌وبختیاری به شبکه سراسری ریلی جمهوری اسلامی ایران در حال اجراست و از منظر مهندسی، یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های ریلی کشور به‌شمار می‌رود.
با توجه به این‌که این پروژه در بخش زیرسازی با پیشرفت ۷۰درصدی روبه‌روست، حالا وارد فاز جدیدی شده و عملیات روسازی و ریل‌گذاری آن به‌صورت رسمی کلید خورده است.مسیر ۹۰کیلومتری این خط ریلی، شامل چهار قطعه اجرایی است و با عبور از مناطق کوهستانی و مرتفع، دربرگیرنده ۱۵تونل بزرگ و متوسط است.
روز گذشته وقتی وزیر راه‌وشهرسازی در آیین عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن شهرکرد ــ سفیددشت ــ مبارکه حضور یافته بود، با بیان این‌که ریل، عامل مؤثر در توسعه زیربنایی کشور و نه‌تنها در ایران بلکه در دنیا به‌عنوان ستون‌فقرات توسعه به‌شمار می‌رود، گفت: «امروز با آغاز ریل‌گذاری این خط راه‌آهن، چهارمحال‌وبختیاری نیز به شبکه ریلی متصل می‌شود.»
فرزانه صادق‌مالواجرد با تاکید بر سرعت‌بخشی در روند اقدامات اجرایی این خط ریلی ادامه داد: «امید می‌رود براساس توضیحات شرکت ساخت و پشتیبانی‌های اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۵ صدای سوت قطار در این منطقه شنیده شود.» لازم به ذکر است شهرستان مبارکه در ۴۵  کیلومتری جنوب‌غربی اصفهان قرار دارد و این پروژه شامل چهار قطعه است که قطعه نخست آن ۴۱ کیلومتر، قطعه دوم۲۰ کیلومتر و قطعه سوم و چهارم ۳۱  کیلومتر و درمجموع ۹۲  کیلومتر طول دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها