فدراسیون فوتبال جمع‌بندی ارزیابی‌ها را منتشر کرد

راهکار‌های 22 گانه برای حل مشکلات داوری

جام جم ورزشی: در حالی‌ که فقط سه هفته از لیگ برتر فوتبال ایران گذشته، بحث تبانی و اشتباهات عمدی داوران مطرح شده است؛ اتفاقی که تا به حال دو بار شدیداً فوتبال ایران را تحت‌تأثیر قرار داده و به نظر می‌رسد از این پس در صورتی که فدراسیون آن‌ را به صورت جدی حل نکند، هر چند هفته یک‌بار باید شاهد چنین جنجال‌هایی در فوتبال ایران باشیم.
کد خبر: ۸۲۷۳۶۲
جنجال تازه تبانی در داوری فوتبال ایران

روزنامه شهروند در ادامه مطلب خود آورده است: وقتی شخص اول ورزش کشور بسیار جدی درباره تبانی در فوتبال و داوری آن صحبت می‌کند،‌ شبهه‌ها در این‌باره بیشتر می‌شود؛ اگرچه همچنان کفاشیان سیاست خنده را در پیش گرفته و عزم جدی برای از بین بردن این‌گونه موارد دیده نمی‌شود.

باز هم محرومیت داور توسط دایی

یک‌بار دو سال قبل محسن قهرمانی که قضاوت دیدار سپاهان و پرسپولیس را برعهده داشت، با اظهارات تکان‌دهنده و پیگیری‌های علی دایی در نهایت مدت زیادی از صحنه داوری کنار رفت و حالا نوبت به یک داور باتجربه رسیده است. بابک وسیله‌بر که قضاوت دیدار تیم‌های صبا و گسترش فولاد را در هفته سوم برعهده داشت در چند روز اخیر مورد اتهام مسئولان صبا و علی دایی قرار گرفت و حتی عنوان شد به تماشاگران قمی فحاشی کرده است.

عنایت،‌ رئیس دپارتمان داوری نیز در برنامه نود این موضوع را تأیید و اعلام کرد دیگر به این داور قضاوت نخواهد داد تا دایی بار دیگر باعث محرومیت یک داور شود.

واکنش تند داور محروم

بابک وسیله‌بر برخلاف محسن قهرمانی موضع سکوت در پیش نگرفت و به‌شدت به اظهارات عنایت واکنش نشان داد: «فکر می‌کنم عنایت خیلی زود پشت داورش را خالی کرد. من بارها با او تماس گرفتم اما پاسخگو نیست. می‌خواهم از عنایت بپرسم که اصلا در این چند روز به این موضوع رسیدگی کرده یا این‌که از من خواسته که توضیح بدهم؟ قصد دارم به فدراسیون بروم و به او بگویم دست روی قرآن بگذار که من فحش داده‌ام.

او افزوده است: «به نظر می‌رسد بعد از محسن قهرمانی این بار نوبت من است که قربانی شوم و آقایان با کنار گذاشتن من می‌خواهند فشارها را از روی خود بردارند. خودم نمی‌خواهم بیشتر از این در داوری باشم اما اجازه نمی‌دهم که به این شکل مرا از داوری کنار بگذارند و حق خودم را می‌گیرم.»

وزیر ورزش و شائبه تبانی

در عین حال وزیر ورزش که در ماجرای بازی تراکتورسازی و نفت برای اولین‌بار وارد بحث داوری فوتبال شد و همان زمان نیز با جدیت درباره تبانی در داوری حرف زد،‌ بار دیگر دراین‌باره صحبت‌هایی را انجام داد: «پنج تیم از جمله سرخابی‌های تهرانی و سه تیم شهرستانی نسبت به داوری‌ها اعتراض دارند که درحال بررسی آنها هستیم؛ به‌خصوص درباره پرسپولیس اعتقاد دارم اتفاقاتی افتاده است که البته هنوز محرز نشده است و کارشناسان مشغول بررسی آن هستند. اگر مشخص شود جفایی در حق تیم پرسپولیس و حتی تیم‌هایی چون استقلال، تراکتورسازی و دو تیم دیگر شده، قطع به یقین با مسئولانی که برنامه‌ریز بوده‌ یا کسانی که احتمالا تبانی کرده‌اند، برخورد جدی خواهد شد. من فقط امیدوارم که تبانی در فوتبال ایران صحت نداشته باشد.»

وعده‌های آقای رئیس

اشتباهات داوری در سه هفته اول لیگ برتر فوتبال به اوج خود رسیده و شاید بازی‌ای نباشد که یکی از دو طرف به داور مسابقه در پایان بازی معترض نشود. مسئولان دپارتمان و کمیته داوران به دفاع از داوران می‌پردازند اما کفاشیان این نقیصه‌ها را می‌پذیرد و همچنان وعده می‌دهد: «در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال به اصفهانیان تأکید کردیم که درباره داوری دقت شود، چراکه این بازی‌ها حساس است. اخیراً در بازی‌های لیگ اشتباهاتی از داوران دیدیم که تاثیرگذار بود و برای باشگاه‌ها سنگین تمام شد اما چون بازی تمام می‌شود نمی‌توانیم نتایج را تغییر دهیم.»

وی به شائبه تبانی در داوری نیز این‌طور واکنش نشان می‌دهد: «ما با هرگونه تبانی به‌شدت برخورد می‌کنیم‌،‌ حتی به نحوی که کسانی که چنین کاری انجام می‌دهند، دیگر نمی‌توانند فعالیتی در فوتبال داشته باشند اما این اتفاق در شرایطی می‌افتد که همه‌چیز مستند باشد.»

کامرانی‌فر: مظلوم‌تر از داوران گیر نیاوردند

حسن کامرانی‌فر، عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال درباره اعتراضات شدید به نحوه داوری در هفته‌های اخیر به «شهروند» می‌گوید: «به نظرم نسبت به کاری که برای داوران شده، این هجمه‌ها منصفانه نیست. همین مسئولانی که این‌طور علیه داوری نظر می‌دهند، باید برای داوران برنامه‌ریزی کنند و اگر کاری انجام نشد، به انتقاد بپردازند. بابک وسیله‌بر نیز یکی از بهترین داوران ماست و فکر می‌کنم درباره او سوءتفاهماتی رخ داده است که باید حل شود.»

وی در واکنش به مطرح شدن بحث تبانی در داوری خاطرنشان می‌کند: ‌«قطعا در داوری ایران چنین بحث‌هایی مطرح نیست. شاید کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند، می‌دانند که داوران مظلوم هستند و صدایشان به جایی نمی‌رسد. درواقع داوران را مظلوم گیر آورده‌اند و می‌گویند برای انداختن تقصیر گردن یک نفر راحت‌ترین افراد داوران هستند. البته این هجمه‌ها به ضرر خود تیم‌هاست چون باعث می‌شود تمرکز داوران پایین آمده و اشتباهات داوری بالا برود،‌ همان‌طور که الان این موضوع را شاهد هستیم. این هجمه‌ها از بازی آخر ‌سال قبل آغاز شد و به نظر می‌رسد این داستان ادامه دارد.»

تلنگرها فایده‌ای ندارد

به نظر می‌رسد مسئولان فدراسیون هر چند وقت یک‌بار با صدای اعتراض یکی از بزرگان فوتبال نظیر علی دایی از خواب زمستانی بلند شده و به دنبال مجرم اتفاقات رخ داده می‌گردند. البته که تجربه نشان داده مظلوم‌ترین فرد قربانی شده و پرونده نیز به صورت مقطعی بسته می‌شود.

در هر صورت با وجود ورود مجلس و وزارت ورزش نیز هنوز کسی برخورد با تبانی‌کنندگان را علنی نکرده و فقط همه از وجود آن در فوتبال حرف می‌زنند. اگر واقعاً تبانی در فوتبال وجود دارد،‌ چه بهتر است که فدراسیون فوتبال ملزم به شناسایی افرادی شود که در این ماجرا نقش دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها