رقابت چین و فیلیپین بر سر میزبانی رقابت‌های جهانی بسکتبال به نفع چینی‌ها تمام شد

رویای میزبانی بسکتبال ایران

تیم ملی بسکتبال در فاصله 40 روز تا شروع رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به دنبال آماده‌سازی بیشتر برای قهرمانی در این رقابت‌ها و به دست آوردن سهمیه المپیک ریودوژانیرو در سال 2016 است.
کد خبر: ۸۲۵۳۱۴
رویای میزبانی بسکتبال ایران

این تیم اردوی چین و بازی‌های اطلس را در این کشور برگزار کرد و اکنون در آستانه سفر تدارکاتی به آلمان است هر چند درباره این سفر گفته می‌شود شاید به خاطر مشکلات روادید انجام نشود.

تیم ملی در صورت سفر به آلمان چند بازی تدارکاتی در این کشور برگزار می‌کند و سپس از این رقابت‌ها رهسپار چین تایپه می‌شود تا در رقابت‌های ویلیام جونز شرکت کند. رقابت‌های بسکتبال ویلیام جونز هرساله در چین تایپه برگزار می‌شود که امسال سی و هفتمین دوره این بازی‌ها را 9 تیم از هفتم شهریور برگزار می‌کنند.

ایران، ژاپن، نیوزیلند، فیلیپین، روسیه، کره جنوبی، آمریکا و دو نماینده از کشور میزبان 9 تیم این دوره هستند. تقابل ایران با کره جنوبی و فیلیپین به شرط آن که با ترکیب اصلی خود وارد رقابت‌ها شوند جالب است، بویژه کره جنوبی قهرمان بازی‌های آسیایی 2014. بسیاری از کارشناسان در پی مشاهده تقابل این تیم‌ها بعد از فینال بازی‌های اینچئون هستند که در آن تیم ایران با دو امتیاز اختلاف بازی را واگذار کرد و جام قهرمانی را از دست داد.

در رقابت‌های سال گذشته ویلیام جونز، کره‌ای‌ها مقام نخست را به دست آوردند در حالی که ایران با تیم دوم خود رهسپار این رقابت‌ها شده بود و در نهایت به عنوان ششم رسید. این رقابت‌ها در ادامه بازی‌های تدارکاتی تیم‌های آسیایی نشان می‌دهد هر کدام از آنها برای رقابت‌های جام ملت‌ها آماده می‌شوند از جمله چین که رقابت‌های استانکوویچ را در ادامه بازی‌های اطلس در این کشور برگزار کرد.

کیفیت بازی‌های استانکوویچ با آنچه بسکتبال ایران در رقابت‌های جام اطلس دیده بود اصلا قابل مقایسه نبود؛ زیرا چینی‌ها در آن رقابت‌ها از سه تیم مکزیک، ونزوئلا و نیوزیلند دعوت کرده بودند در کنار میزبانی‌های خوب خود در رقابت‌های بین‌المللی، آمادگی و هماهنگی ملی پوشان خود را برای حضور در رقابت‌های چانگشا محک بزنند.

آنها با فرستادن تیم ملی بسکتبال به رقابت‌های اطلس و رویارویی این تیم با تیم بیست و یک‌ساله‌های خود، آمادگی تیم ملی بسکتبال را بخوبی ارزیابی کرده‌اند. بنابراین تیم ملی بسکتبال برای رویارویی با حریف سرسخت و میزبان قدر خود باید در تمام ابعاد به هوش باشد.

تا اینجا همه برنامه‌ریزی آمادگی ملی پوشان بسکتبال خارج از کشور برگزار می‌شود درست مانند ده سال گذشته، اما بالاخره تیم ملی بسکتبال چه زمانی در ایران به میدان می‌رود و بسکتبال ایران کی میزبان رقابت‌های جام ملت‌های آسیا می‌شود؟

گام بزرگ چینی‌ها در توسعه زیرساختی

بر خلاف فیلیپین و کره جنوبی که رقبای ایران در جام ملت‌های آسیا به شمار می‌آیند، در این سال‌ها چینی‌ها نیز برنامه‌های ویژه‌ای برای نسل کنونی بسکتبال خود تدارک دیده‌اند. تیم 21 ساله‌‌های چین،قهرمان جام اطلس شد که تیم ایران نیز با تمام قوا اما با تدارک کم در این بازی‌ها به میدان رفته بود. چینی‌ها در میزبانی رقابت‌های مهم آسیایی و جهانی نیز چند گام جلوتر از کشورهای دیگر قرار می‌گیرند.

چین بعد از فیلیپین و ژاپن سومین کشور آسیایی است که میزبان مهم ترین رویداد بسکتبال جهان شده است.

هفته گذشته فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) برگزاری هجدهمین دوره رقابت‌های جهانی بسکتبال را به چینی‌ها واگذار کرد تا بار دیگر هیجان بسکتبال به قاره کهن بیاید. در رای گیری برای انتخاب میزبان جام‌جهانی 2019، چینی‌ها با 14 رای مقابل هفت رای فیلیپین موفق شدند میزبانی این دوره را از آن خود کنند.

چین از نظر برگزاری مسابقه‌ها در ورزش دنیا توسعه یافته است و میزبانی‌های متعدد این کشور اعم از المپیک و رقابت‌های متعدد جهانی در سال‌های گذشته، گواه این نکته است. چینی‌ها فقط در بسکتبال، شش دوره میزبانی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا را برعهده داشتند.

آنها سال 2011 سهمیه المپیک 2012 لندن را از بازی‌های ووهان در شرق چین گرفتند و امسال با کشاندن میزبانی به شهر چانگشا یک‌بار دیگر برای المپیکی کردن بسکتبال خود خیز برداشته‌اند. میزبانی رقابت‌های جهانی 2019 نیز قدرت چینی‌ها را در برگزاری بازی‌هایی در مقیاس جهانی و بین‌المللی نشان می‌دهد که توانسته اند توسعه زیرساختی خود را به رخ جهانیان بکشند.

چین برای گرفتن این میزبانی با فیلیپین رقابت نزدیکی داشت، اما نشانه‌های برتری چینی‌ها سبب شد آنها در این مبارزه نزدیک برای میزبانی سال 2019 برنده باشند.

در شرایطی که چینی‌ها ساختمان‌های بلند با تالارهای شیک و مجهز را بنا می‌کنند تا هر ساله موافقت مسئولان جهانی ورزش را برای گرفتن میزبانی‌های بیشتر جلب کنند، در فیلیپین بسکتبال با زندگی مردم این کشور کاملا گره خورده است.

پایگاه مردمی فیلیپین یک امتیاز ویژه و منحصر به‌فرد این کشور برای رقابت بر سر میزبانی بود، اما این کشور به لحاظ زیرساختی نتوانست با چین برابری کند از این رو آرای بیشتر برای میزبانی چین در کیسه ریخته شد.

دور از امکانات سخت‌افزاری

چینی‌ها میزبان رقابت‌های جام ملت‌های آسیا شدند و اینک فدراسیون جهانی بسکتبال امتیاز میزبانی مسابقه‌های چهار سال دیگر جام‌جهانی را به این کشور داده است.

در کنار این توسعه زیرساختی، چینی‌ها از نظر منابع انسانی در بسکتبال نیز با هدفگذاری و برنامه ریزی‌های انجام شده، دارای نفرات متعددی در سطح تیم‌های ملی هستند.

نخست تیمی که آماده میزبانی از رقبا در چانگشاست و دوم تیمی که برای چهار سال آینده در رقابت‌های جهانی آماده خواهد شد. این نگاه چینی‌ها در راستای توسعه پایدار بسکتبال بر نگرانی‌های نسل‌های آینده بسکتبال ایران می‌افزاید که امروز نه توسعه زیرساختی و امکانات مناسب سخت‌افزاری دارد و نه آینده‌ای روشن بعد از سپری شدن دوران بازیکنان نسل طلایی.

در طول سال‌هایی که بسکتبال با محمود مشحون اداره شد، موضوع میزبانی حتی در سطح رقابت‌های بین‌المللی آبرومند نخ نما و تکراری شده است، زیرا بسکتبال نزدیک به دو دهه با مدیریت کنونی اراده‌ای برای ساخت یا تجهیز امکانات اختصاصی نداشته و با ظرفیت‌های موجود در این ورزش، امکانات بسکتبال هنوز متعلق به چهل سال پیش است. تکرار این جمله که تیم ملی بسکتبال سال‌ها در تهران یا در یکی از شهرهای ایران بازی نکرده نیز ملال‌آور است.

کم‌کاری بسکتبال در گرفتن میزبانی و برگزاری تورنمنت‌های بین‌المللی وقتی بیشتر نمایان می‌شود که والیبال ایران در این سال‌ها با استفاده از حداقل ها، هم میزبانی در لیگ جهانی را برعهده گرفت و هم دو دوره بازی‌های قهرمانی ملت‌های آسیا را در دو تالار والیبال و آزادی تجربه کرد. آیا بسکتبال نمی‌تواند برای برگزاری رقابت‌های بین‌المللی از ظرفیت و امکانات حداقلی استفاده کند؟

سرعت چینی‌ها در برگزاری بازی‌های متعدد بین‌المللی، رقابت ژاپن برای برگزاری تورنمنت‌های معتبر توسط غول‌های صنعتی این کشور، انگیزه کره‌ای‌ها برای استفاده از میزبانی در قهرمانی و اینک پایگاه مردمی بسکتبال فیلیپین برای گرفتن امتیاز از فدراسیون جهانی، نمونه‌های روشنی از فرآیند توسعه پایدار در بسکتبال است؛ آن هم در شرایطی که غیر از چین، هیچ‌کدام منابع انسانی و استعداد فیزیکی ایران را برای رشد بسکتبال ندارند.

امتیاز یائو برای میزبان

چین برای گرفتن میزبانی رقابت‌های جهانی 2019 از ستاره سال‌های نه‌چندان دور بسکتبال خود یائو مینگ استفاده کرد که نقش این بازیکن هم تاثیر زیادی در به دست آوردن میزبانی داشت. مینگ پس از گرفتن میزبانی برای کشورش در یک کنفرانس خبری می‌گوید: بدون شک روز مهمی برای بسکتبال چین اتفاق افتاده است زیرا این بازی‌ها می‌تواند خاطرات خوبی را رقم بزند.

امروز در ورزش دنیا استفاده از شخصیت‌های مهم و برجسته بویژه قهرمانان یک کشور که سمبل رشته‌های ورزشی می‌شوند تاثیر زیادی در موفقیت مناسبات ورزشی از جمله گرفتن میزبانی رویدادهای مهم دارد که چین نشان داد از این موضوع نیز غافل نشده است و از ستاره سابق هیوستون راکتس برای رسیدن به هدف به بهترین شکل استفاده کرد.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها