سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری تشریح‌کرد

پرونده‌های روی میز، از بابک تا مهدی

سخنگوی قوه قضاییه از برگزاری نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی در یازدهم مهر خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا آن روز مشکلی پیش نیاید و جلسه برگزار شود.
کد خبر: ۸۲۲۹۴۹

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای این خبر را در نشست خبری دیروز خود اعلام کرد و افزود: وکلای این پرونده مطالب پرونده را مطالعه کردند و وکلای شاکی هم این پرونده را مطالعه کرده‌اند و قاضی پرونده به وکلا توصیه کرده است وقت بیشتری برای مطالعه پرونده صرف کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره علنی یا غیرعلنی برگزار شدن این جلسه اظهار بی‌اطلاعی کرد .

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفت برخی نمایندگان اعلام کرده‌اند حساب میلیاردر نفتی در خارج از کشور خالی است و شرکای وی حساب‌های او را به حساب‌های دیگر منتقل کرده‌اند، گفت: این متهم، وجهی را دریافت کرده و قرار بود از فروش نفت برگرداند ولی متاسفانه چون در بازجویی‌ها صداقت لازم را نداشته، مشخص نیست این پول‌ها را چه کرده است.

وی ادامه داد: ایشان مدعی بود این پول‌ها موجود است اما به علت تحریم نمی‌تواند به کشور بازگرداند بنابراین هیات‌هایی از دادستانی، بانک، وزارت نفت و وزارت اطلاعات تشکیل شده است و از دو بانکی که متهم مطرح کرده بود بررسی کردند اما دیدند چنین وجهی وجود ندارد.

محسنی‌اژه‌ای گفت: تاکنون بخش عمده‌ای از این پول‌ها پرداخت نشده و به‌دست نیامده است و مشخص نیست کجاست. سخنگوی قوه قضاییه افزود: قوه قضاییه از طریق سیستم بازرسی وزارت اطلاعات دنبال آن است که این پول‌ها را برگرداند.

وی گفت: خود متهم مدعی است و اخیرا نیز نامه‌ای خطاب به نمایندگان نوشته است که من قصد خلاف نداشتم و خدمت کردم و به علت تحریم با مشکلات مواجه شدم و اکنون اگر خودم حضور داشته باشم، می‌توانم این پول‌ها را به داخل کشور برگردانم.

محسنی‌اژه‌ای افزود: امیدواریم خودش و بستگانش اگر می‌دانند جای پول‌ها کجاست، آن را برگردانند و بدانند این به نفعش است.

وی درباره این که غیر از متهم ردیف اول برای افراد دیگری نیز کیفرخواست صادر شده است یا خیر، گفت: برای سه نفر کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال و در دادگاه تعیین وقت شده است اما پرونده برای افراد دیگر همچنان مفتوح است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا احتمال دارد بابک زنجانی هم سرنوشت متهم ردیف اول فساد 3000 میلیاردی را داشته باشد، گفت: دادستان در کیفرخواست پرونده بابک زنجانی به ماده مربوط به اخلال در نظام اقتصادی استناد کرده است اما باید در دادگاه مشخص شود نتیجه چه خواهد شد.

محسنی‌اژه‌ای افزود: اخلال در نظام اقتصادی کشور اگر به عنوان مفسدفی‌الارض باشد مجازات خاص خود را دارد اما اگر اخلال در نظام اقتصادی به قصد ضربه زدن به نظام نباشد پنج تا 20 سال زندان دارد.

سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد جلسه دادگاه پرونده شیراز (حمله به علی مطهری، نماینده مجلس) امروز برگزار می‌شود.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضع پرونده سعید مرتضوی با اشاره به جلسه دادگاهی که شنبه برگزار شد، گفت: شنیده‌ام که آخرین جلسه دادگاه بود، البته ایشان درخواست کرده است علاوه بر دفاعیات شفاهی، دفاعیه کتبی نیز ارائه کند که دادگاه بعد از ارائه دفاعیات ظرف مدت قانونی حکم را صادر خواهد کرد.

پرونده مهدی هاشمی؛ در اجرای احکام

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به خبرنگاری که پرسید 45 روز از قطعی شدن حکم مهدی هاشمی می‌گذرد که جرایم و اتهامات متهم و محکومیت آن نیز مشخص است، اکنون این پرونده در چه مرحله‌ای است؟ گفت: این پرونده حکمش قطعی و پس از مرحله تجدیدنظر به اجرای احکام ارجاع شده و اکنون در مرحله اجرای احکام است و امیدواریم هر چه زودتر حکم اجرا شود.

وی ادامه داد: معمولا پرونده‌ها بین قطعیت حکم و اجرا یک زمانی را می‌برد که در این پرونده نیز این فاصله زمانی، غیرمتعارف نیست.

تکذیب شایعات مربوط به مشایی

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا خبر بازداشت و احضار مشایی به دادگاه برای ارائه توضیحاتی درخصوص پرونده بقایی صحت دارد یا خیر؟ افزود: آقای مشایی نه بازداشت و نه به دادگاه احضار شده است، همه این مطالب کذب است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا پرونده آقای جهرمی در موضوع اختلاس 3000 میلیاردی هم رسیدگی شده است یا خیر؟ گفت: بخشی از پرونده فساد بزرگ اقتصادی مختومه شده است و چون این پرونده، 300 متهم داشت نمی‌شد همه را یکدفعه به دادگاه فرستاد.

محسنی‌اژه‌ای گفت: در مورد این فرد و چند نفر دیگر و آقای خاوری با مشکل مضاعفی روبه‌رو شدیم.

وی یادآور شد: درخصوص این پرونده در مواردی حکم صادر و در مواردی درخواست اعاده دادرسی شده است که در دیوان عالی کشور برخی از این موارد رد و برخی پذیرفته شد.

آزادی بقایی منوط به تشخیص بازپرس است

سخنگوی قوه قضاییه با بیان این‌که بازداشت آقای سعیدلو، معاون احمدی‌نژاد، کذب محض است، در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا درست است آقای بقایی قرار است آزاد شود، افزود: این موضوع در اختیار بازپرس است و هروقت بازپرس احساس کند موارد منجر به بازداشت موقت، رفع شده است، می‌تواند دستور آزادی وی را صادر کند.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این پرسش که آیا آقای رحیمی سفری به خارج از کشور داشته است؟ گفت: ‌این موضوع نیز تائید نمی‌شود. محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید فهرست نمایندگانی که از محمدرضا رحیمی پول گرفته بودند چه زمانی اعلام می‌شود، گفت: این فهرست هیچ وقت اعلام نمی‌شود.

وی با طرح این سوال که آیا اکنون پول‌هایی که در انتخابات هزینه می‌شود، پول خود کاندیداهاست؟ گفت: مسلما این‌گونه نیست زیرا هزینه تبلیغات انتخاباتی بویژه در مورد ریاست جمهوری بالاست و این پول‌ها مال خود شخص کاندیدا نیست که البته در شوراها و مجلس شورای اسلامی نیز همین طور است.

وی افزود: البته رحیمی ادعا کرده من پولی که دریافت کردم درباره انتخابات هزینه کردم و فهرستی نیز در این خصوص به ما داده بود که البته اعلام کرده برخی از این پول‌ها را به ستاد انتخاباتی داده نه به نمایندگان بنابراین این چیزی نیست که اکنون درباره آن اظهارنظر کنیم. محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: درباره آن پول، دادگاه حکم محکومیت نداده است بلکه این حکم محکومیت برای موارد دیگر بود بنابراین این فهرست را هیچ وقت نخواهیم داد.

محورهای سخنان اژه‌ای

مشخص نیست زنجانی، پول‌ها را چه کرده است

هیات‌هایی از دادستانی، بانک، وزارت نفت و وزارت اطلاعات در این زمینه تشکیل شده است

خودش بگوید جای پول‌ها کجاست، به نفعش است

آقای مشایی نه بازداشت و نه به دادگاه احضار شده است، همه خبرها در این زمینه کذب است

خبر بازداشت آقای سعیدلو، معاون احمدی‌نژاد، کذب محض است

فهرست افرادی که از رحیمی پول گرفته‌اند هیچ وقت اعلام نمی‌شود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها