1 ـ کاری را که به آن مشغول هستید، رها کرده، محل را ترک کنید، قدری راه بروید و آن‌قدر خارج از آن مکان بمانید تا احساس خشم در شما برطرف شود.
کد خبر: ۸۱۸۹۷۰

2 ـ برای این دور شدن از محل درجهت زایل کردن احساس خشم، از قبل میان خود و نزدیکانتان ـ همسر و... ـ آمادگی ایجاد کنید. برای این کار، در زمانی که همه چیز عادی است و هیچ یک خشمگین نیستید، درباره فایده‌ای که متوقف کردن عصبانیت و ترک محل به صورت موقت و به اصطلاح Time out دارد، صحبت کنید و به توافق برسید. با هم قرار بگذارید که هرموقع یکی از طرفین جمله «من باید بروم و تایم‌اوت بگیرم» یا جملاتی از این قبیل را گفت، هر دوی شما برای مدتی از هم کناره بگیرید.

3 ـ پس از این مدت جدا ماندن و بازگشتن اگر هر دو یا یکی از طرفین هنوز بر خود مسلط نشده و بهTime out احتیاج داشت دوباره از یکدیگر Time out بگیرند.

4 ـ احساسات دیگری را که همراه با خشم به سراغ شما آمده‌اند نیز مدنظر قرار دهید. آیا احساس رنجش‌خاطر هم دارید؟ آیا می‌ترسید؟ چه چیزی دارد رنجتان می‌دهد؟ از چه چیزی وحشت دارید؟ سپس ببینید می‌توانید این‌گونه احساسات را با کسانی که در ایجاد خشم شما مؤثر بودند در میان بگذارید.

5 ـ سعی کنید مشکل اصلی را شناسایی کنید، سپس ببینید که آیا قادرید برای از میان بردن آن مشکل، رفتار سازنده‌ای در پیش بگیرید. اگر درباره مشکلات ارتباطی با اعضای خانواده، کاری، درسی و... عصبانی هستید، ببینید برای از میان بردن مشکل چه می‌توانید بکنید.

6 ـ هنگام بروز خشم و هیجان، می‌توانید به اتاقی بروید. در یک جای راحت نشسته، چشمانتان را ببندید و آرام نفس بکشید. فکر خود را روی طرز نفس کشیدن‌تان متمرکز کنید، بدون آن‌که به ذهنتان فشاری وارد کنید سعی کنید آرام‌آرام فقط بر جریان تنفس خویش تمرکز کرده و به آن بیندیشید.

7 ـ سپس با خود تجسم کنید که اگر در آن لحظه در مکانی امن و آرام مثل اتاقی در کنار ساحل دریا، یا در یک پارک یا جنگل و زیر درختان یا اتاقی گرم و راحت نشسته بودید، چه حال و احساسی می‌داشتید. این مکان می‌تواند هر جایی باشد که شما در آن احساس آرامش می‌کنید.

8 ـ همواره در لحظات عصبانیت و خشم، با خود فکر کنید که آیا موضوع آن‌قدر اهمیت دارد که شما را تا این حد عصبانی کند؟ به عنوان مثال آیا اگر شخصی بدون نوبت، جلوتر از شما وارد صف شود و بایستد همان‌قدر اهمیت دارد که کسی در خانه شما را بشکند و وارد شود؟

9 ـ سعی کنید قبل از گفتن هر کلامی تا عدد ده بشمارید. انجام این کار رابطه مستقیمی با عصبانیت ندارد ولی می‌تواند صدمات ناشی از عصبانیت را به حداقل برساند.

10 ـ می‌توانید سرعت شمارش اعداد را کندتر کنید. مثل شمارش شیوه قدیمی، یک کشتی بخار، دو کشتی بخار و... شاید شمارش کشتی بخار زیاد خوشایند نباشد، به‌جای آن می‌توانید بشمارید: یک شکلات، دو شکلات و... یا هر چیز دیگری که برای شما خوشایند و خنده‌دار باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها